Miernik
Moderator: Moderatorzy
Miernik
Bardzo proszę o wpisywanie wszystkiego co ktokolwiek wie na temat takiego ustrojstwa. Jak widać, oznaczeń na mierniku jest dużo, a ja nie wiem jak je odczytywać. Interesuje mnie zwłaszcza to, w jaki sposób mogę go wykorzystać przy samochodzie, czyli które z tych funkcji będą mi potrzebne.
Tak więc bardzo proszę kolegów o pomoc
Tak więc bardzo proszę kolegów o pomoc
- Yagr
- Posty: 14625
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
skala po lewej od "off" - Volty, prąd stały - tym mierzysz wszystko z akumulatorów i baterii, więc też prąd np. na akumulatorze,
skala po prawej od "off" - Volty, prąd zmienny, czyli tu sobie możesz prąd sieciowy
Skala oznaczona omami, tym sobie mierzysz opór danego elementu albo np. przejście na przewodach.
Ampery - wiadomo, natężenie (osobiście najrzadziej używam)
te takie dziurki przy zielonej skali z omami to do pomiaru tranzystorów (c-colector, b-baza, e-emiter)
jest tam jeszcze pojedyncze miejsce na skali do pomiaru diód a to ostatnie (hfe) to ni mam pojęcia...
zaraz jakiś spec elektryk sie pojawi to uściśli
skala po prawej od "off" - Volty, prąd zmienny, czyli tu sobie możesz prąd sieciowy
Skala oznaczona omami, tym sobie mierzysz opór danego elementu albo np. przejście na przewodach.
Ampery - wiadomo, natężenie (osobiście najrzadziej używam)
te takie dziurki przy zielonej skali z omami to do pomiaru tranzystorów (c-colector, b-baza, e-emiter)
jest tam jeszcze pojedyncze miejsce na skali do pomiaru diód a to ostatnie (hfe) to ni mam pojęcia...
zaraz jakiś spec elektryk sie pojawi to uściśli

Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Przepraszam ale jestem monter elektronik i muszę poprawić przedmowce
tak jak pisze skala po lewej od "off" - Volty, prąd stały - mierzymy napiecie stałe np aku
Ampery - natężenie prądu -pamiętaj ze prąd mierzy sie wpinając miernik w szereg i przekładając czerwona wtyczkę w gniazdo wyżej (inaczej uszkodzisz miernik!!)
a to ostatnie (hfe) słuzy do sprawdzania tranzystorów za pomocą "te takie dziurki przy zielonej skali z omami.."

tak jak pisze skala po lewej od "off" - Volty, prąd stały - mierzymy napiecie stałe np aku
Ampery - natężenie prądu -pamiętaj ze prąd mierzy sie wpinając miernik w szereg i przekładając czerwona wtyczkę w gniazdo wyżej (inaczej uszkodzisz miernik!!)
a to ostatnie (hfe) słuzy do sprawdzania tranzystorów za pomocą "te takie dziurki przy zielonej skali z omami.."
No dobra, już coś wiem na ten temat. A tak konkretnie: Mam problem ze ścieżkami na liczniku bo nie świecą mi wszystkie diody. Żeby naprawić ścieżkę, muszę wiedzieć gdzie prąd jeszcze dochodzi a gdzie już go nie ma. Na jakiej wartości konkretnie ustawić miernik? Rozumiem że czarną końcówkę chwytam gdzieś masę a czerwoną dotykam ścieżek?
Dobrze to jaras231, rozumiem? Przy Amperach czarną wtyczkę zostawiam tak jak jest na zdjęciu a czerwoną wtykam w najwyższe gniazdo?jaras231 pisze:Ampery - natężenie prądu -pamiętaj ze prąd mierzy sie wpinając miernik w szereg i przekładając czerwona wtyczkę w gniazdo wyżej (inaczej uszkodzisz miernik!!)
- Yagr
- Posty: 14625
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
morgon, jak nie będziesz mierzył np. akumulatora z ustawionymi omami na skali wyboru to nic nie zepsujesz - ważne żeby przed pomiarem sprawdzić czy dobrze wybrałeś rodzaj pomiaru. W aucie zawsze pomiary napięcia robisz korzystając ze skali prądu stałego. Czy jest przejście na kablech - ustawiasz omy (opór elektryczny). pomiar napięcia w domowym gniazdku elektrycznym - tylko prąd zmienny (w tym przyrządzie ustawiasz na 500V). I nie machnij się z tym pokrętłem bo niektóre są tak odlane że nie wiadomo z której strony jest strzałka....
Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ja na twoim miejscu sprawdzilbym najpierw baterie
mozliwe ze miernik lezal gdzies na magazynie wlaczony przed sprzedaza i teraz padl
a co robiles gdy przestal dzialac??
bezpiecznik ktory tam jest to zabezpieczenie przy mierzeniu pradu amperomierzem jego spalenie nie ma nic wspolnego z dzialaniem miernika, miernik dalej bedzie sie wlaczal tyle ze pradu nie zmierzysz a napiecie i inne beda dzialac.
nawet jak napiecie w gniazdku zmierzysz na zakresie 200 to nic nie powinno sie stac miernikowi wazne tylko (tak jak pisze kolega) odpowiednio wybierac zakres pomiarowy,
mozliwe ze miernik lezal gdzies na magazynie wlaczony przed sprzedaza i teraz padl
a co robiles gdy przestal dzialac??
bezpiecznik ktory tam jest to zabezpieczenie przy mierzeniu pradu amperomierzem jego spalenie nie ma nic wspolnego z dzialaniem miernika, miernik dalej bedzie sie wlaczal tyle ze pradu nie zmierzysz a napiecie i inne beda dzialac.
nawet jak napiecie w gniazdku zmierzysz na zakresie 200 to nic nie powinno sie stac miernikowi wazne tylko (tak jak pisze kolega) odpowiednio wybierac zakres pomiarowy,
jaras231, nie wiem co robiłem, sprawdzałem czy mam prąd na ścieżkach przy liczniku, nagle wszystko z wyświetlacza zniknęło, później wszystkie możliwe opcje się na wyświetlaczu pojawiły, po czym ustrojstwo umarło. Bateria to to nie będzie, ale powtarzam, dałem za niego 8 zł w Castoramie, pewnie taniej niż na odpuście, więc miał prawo się już zepsuć. Toż to zwykła tandeta była. Teraz mam taki wypasiony, za 20 

Ścieżki sprawdzasz na dwa sposoby:
-na włączonym zasilaniu, czarny do masy a czerwonym dotykasz ścieżek i odczytujesz jakie jest napięcie w danym miejscu dotknięcia czerwonym (ustaw sobie prąd stały 20V na mierniku).
-na wyłączonym zasilaniu, czarnym dotykasz ścieżkę jak najbliżej gniazdka zasilania a czerwonym jedziesz po ścieżce. Jak jest połączenie to będzie wyświetlało 0,00-0,05ohm a jak nie ma to albo nic albo -1, sprawdź złączając czerwoną i czarną sondę. Na pokrętle ustaw Ohm, może być najmniej czyli 200.
W tym bajeranckim za 20zł masz już pewnie taką pozycje z ikonką dźwięku (różnie bywa) - jak jest zwarcie to piszczy - sprawdź zwierając ze sobą sondy.
-na włączonym zasilaniu, czarny do masy a czerwonym dotykasz ścieżek i odczytujesz jakie jest napięcie w danym miejscu dotknięcia czerwonym (ustaw sobie prąd stały 20V na mierniku).
-na wyłączonym zasilaniu, czarnym dotykasz ścieżkę jak najbliżej gniazdka zasilania a czerwonym jedziesz po ścieżce. Jak jest połączenie to będzie wyświetlało 0,00-0,05ohm a jak nie ma to albo nic albo -1, sprawdź złączając czerwoną i czarną sondę. Na pokrętle ustaw Ohm, może być najmniej czyli 200.
W tym bajeranckim za 20zł masz już pewnie taką pozycje z ikonką dźwięku (różnie bywa) - jak jest zwarcie to piszczy - sprawdź zwierając ze sobą sondy.