Zmiana koloru podswietlenia zegarów od gory

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

ELpYndoL

Post autor: ELpYndoL »

GRUPA EXPERTóW(prof markko,Simo,YAnek) W TEJ DZIEDZINIE JUZ SIE TA SPRAWA ZAJEŁA I TRZEBA TERAZ CZASU I CIERPLIWOSCI NIEDŁUGO UJAWNIMY WYNIKI NASZYCH BADAŃ :wink:
Nanom 1

Post autor: Nanom 1 »

świetnie....... świtnie........ czekamy na wyniki :mrgreen: :cool:
Załączniki
e_mc2.jpg
e_mc2.jpg (14.83 KiB) Przejrzano 4727 razy
GonzoG

Post autor: GonzoG »

No i mam już 1. wersie wielokolorowego podświetlenia. Narazie bez możliwości modulacji koloru, ale zawsze coś.
Elementy:
1) L6221N (obudowa Multiwatt15) - poczwórny darlington (przełącznik cyfrowy) - 10zł
2) ATmega8-16 - miktokontroler - 6zł
3) 7805 - stabilizator 5V - 1,5zł
4) 7806/7808/7809/7812 - stabilizator 6V/8V/9V/12V - 1,5zł
5) mikrostyki x3 - 2,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza - 30gr
7) rezystor 6Ω

Suma: ~23zł
+ ewentualnie:
8 ) potencjometr do regulacji jasności ok 1-2zł
9) płytka i 1-2 radiatory (stabilizatory i darlington) - ok 10-15zł

Mikrokontroler ATmaga8 programuje się bardzo prosto:
- program pisze się w C++ (wersji dla układów ATmega)
- podłącza się go bezpośrednio pod LPT
Posada on 22 1-bitowe porty I/O (w tym układzie potrzebne jest ich 7). Zawsze będzie można rozbudować układ o kolejne kolory, wystarczy tylko dołożyć darlingtona i przerobić program.

Stabilizację na +12V możnaby pominąć, bo w samochodzie jest napięcie 11-14V, ale wtedy będzie raz jaśniej raz ciemniej (zależy od gazu i obciążenia zasilania w samochodzie).

Nie wiem, czy darlington (L6221) zwiera do masy czy do "+", więc na schemacie nie ma podłączenia z jednej strony LEDów. Jak ktoś będzie to robił to musi sobie sprawdzić.
Jak zamontuje się do niego radiator, to jest możliwość włączenia więcej niż jednego koloru. Bez radiatora możę się w takiej sytuacji przegrzać.

Stabilizatory też zalecam chłodzić. Zimą może jest to zbędne, ale latem kiedy słonko ładnie praży może być już kłopot.
Załączniki
Uwaga był błąd w schemacie.
<br />Jest już poprawiony.
Uwaga był błąd w schemacie.
Jest już poprawiony.
ukł1.gif (3.11 KiB) Przejrzano 4671 razy
Ostatnio zmieniony 25 sie 2006, 13:25 przez GonzoG, łącznie zmieniany 1 raz.
GonzoG

Post autor: GonzoG »

Wersja z modulacją kolorów (4), a tym samym możliwością zaprogramowania zmian kolorów jest już troche droższy i więcej przy nim roboty.
Elementy:
1) ATmega16 - mikrokontroler - 13zł
2) AD7226 - poczwórny DAC - 16zł
3) 2xTDA2004 - wzmacniacz podwójny (chyba, bo jeszcze nie sprawdzałem, ale na pewno będzie jakiś układ wzmacniacza) - 8zł
4) 7805, 7812 - stabilizatory - 3zł
5) mikrostyki x6 - 1,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza
7) rezystor 6Ω

suma: ~45zł
8) radiatory do wzmacniaczy i stabilizatorów, płytka drukowana

Dodatkowo mozna podłączyć wyświetlać LED albo LCD (5-20zł)
Zamiast 6 styków zastosować enkoder ze switchem (8zł)
Do tego odpowiednio mocne diody i całość zamyka się do 150zł.

Tak wiec sama konstrukcja nie jest zbytnio skomplikowana, ale program, który ma to wszystko obsłużyć nie będzie już tak prosty jak w pierwszym przypadku (post wyżej).

Okablowanie już samych światełek jest identyczne jak w poprzednim - 5 kabelków idących do każdego elementu (4 kolory i masa).

Jak ktoś był by chętny, to będę się śpieszył ze sprawdzeniem całości. Jeśli nie, to kiedyś zaprezentuje efekt.
MARKKO

Post autor: MARKKO »

GonzoG, znaczy rozumiem że bedziesz to produkował na skalę światową tak :P
Nanom 1

Post autor: Nanom 1 »

GonzoG pisze:Elementy:
1) L6221N (obudowa Multiwatt15) - poczwórny darlington (przełącznik cyfrowy) - 10zł
2) ATmega8-16 - miktokontroler - 6zł
3) 7805 - stabilizator 5V - 1,5zł
4) 7806/7808/7809/7812 - stabilizator 6V/8V/9V/12V - 1,5zł
5) mikrostyki x3 - 2,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza - 30gr
7) rezystor 6Ω
kolega sie zna RESPEKT RESPEKT............ i sam poskłada :cool:
(JAK BEDZIESZ MIAŁ ZAMONTOWANE W AUCIE TO ZAPODAJ FOTKI)

mi by to zajeło z miesiąc....... a i tak po złożeniu by pewnie nie działało :neutral: :???: :razz:
......ale moze ktos wymyśli cos z tymi pokrętłami [MK7] od nawiewu (te skubane zielone jak usunac :mrgreen: )
MARKKO

Post autor: MARKKO »

pitbull pisze:te skubane zielone jak usunac
prawdopodobnie bedie trzeba wyciąć ale zajmiemy sie tym dokładnie na zlocie. pitbull, Ty też masz blisko to mógłbys wpaść do pęczniewa.
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3486
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

Gonzo, ty tu nie wstawiaj czarnej magii. Pewnie tylko z WieSiem mógłbyś pogadać.Dle większości to pewnie tak samo zrozumiałe jak dla mnie :lol:
GonzoG

Post autor: GonzoG »

prof markko, "masówką" raczej zajmować mi się nie chce. Prawdę mówiąc zainteresowanie poszczególnymi "projektami" kończy się zazwyczaj na stworzeniu układu na papierze. Z lutowaniem już gorzej 1) ciężko z czase 2) zanim całość polutuje kończy się kasa na wymienianie spalonych części :/

pitbull, prawdę mówiąc się nie znam. Zaprojektowanie takiego układziku jest banalne, wystarczy wiedzieć małe conieco o elektronice. Wyzwaniem będzie napisanie programu dla kontrolera w szczególności w tym drugim przypadku, gdzie do obsługi enkoder obrotowy z przyciskiem (taki jak w radiach w samochodach) i wyświetlacz (ja mam 4 znakowy DotMatrix ledowy).

Jak se pomyśle co mnie czeka i ile to czasu zajmie to zastanawiem się czy warto...
Bo większość jak to zobaczy to tylko wyzwie mojego essiego od choinek, itp... :mrgreen:
Patryk

Post autor: Patryk »

Jak to zrobisz to bedzie zajefajne, rob rob i nic sie nie przejmuj jak sie uda to ja poprosze o dokladne wytyczne jak cosik takiego zrobic bo sie na lutowaniu troche znam :razz:
GonzoG

Post autor: GonzoG »

Udało mi :mrgreen: się zrobić uproszczony schemat drugiego wariantu...
Aktualnie jestem na poziomie czytanie instrukcji do mikrokontrolera ATmaga16 (ma tylko 355 stron i jest po angielsku). Wstępnie szacuje, że program do obsługi całości będzie gotowy gdzieć na 2010 rok :razz:

A tak poważniej to nie mam zielonego pojęcia czy w ogóle uda mi się go napisać w postaci jakiej bym chciał. Wersja najprostsza jest raczej wykonalna.
Załączniki
Drugi wariant - z modulacją koloru
Drugi wariant - z modulacją koloru
ukł2.gif (5.05 KiB) Przejrzano 4673 razy
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3486
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

GonzoG

Post autor: GonzoG »

INDIGLO to iluminoscencja (świecenie pod wpływem prądu - nie daje to tak naprawdę realnego światła). Ja wole podświetlenie w miim wykonaniu. Można m.in. zrobić tak, aby obrotomierz był podświetlany w zależności od obrotów. To już kwetwia własnego widzimisie.

Poza tym INDIGLO nie możesz zmieniż koloru jak ci się znidzi, a u mnie masz możliwość wyboru dowlolnego z całej gamy kolorów (w RGB wyświtlają wszyskie wyświetlacze, telewizory, itp), to tego przewidziałem podświetlenie UV (pasuje i do zegarów białych, i do czarnych oraz do każdego innego koloru - diody UV).

Zobaczymy co powiesz jak to zobaczysz... Ja coś podobnego widziałam tylko nie w samochodzie, a w sklepie światłowodowe podśietlenie półek.

(za ewentualne błędy przepraszam, ale jestem nie źle wcięty - 4 dni wolnego od pracy)
GonzoG

Post autor: GonzoG »

Dodatkowo można zaprogramować dowone zmiany kolorów i nie trzeba w to ingerować. Mikrokontroler wykona je za nas. Wystarczy wpisać dany program do układu. Poza tym istnieje możliwość pokrycia tarcz warstwą światłowodową - podświetlenie dowolnego kawałka tarczy w zależności od prędkości, obrotów, emperaury, czy poziomu paliwa na dany kolor (niestety koszuje to ok 80-100zł za tarczę - orientacyjnie)
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3486
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

GonzoG , to o czym piszesz to i tak dla mnie czarna magia :shock: , ale nic jak się wyśpisz to..... .
P.S.
Temat dle piqanych w innym miejscu :grin:
Zablokowany