Zmiana koloru podswietlenia zegarów od gory
Moderator: Moderatorzy
No i mam już 1. wersie wielokolorowego podświetlenia. Narazie bez możliwości modulacji koloru, ale zawsze coś.
Elementy:
1) L6221N (obudowa Multiwatt15) - poczwórny darlington (przełącznik cyfrowy) - 10zł
2) ATmega8-16 - miktokontroler - 6zł
3) 7805 - stabilizator 5V - 1,5zł
4) 7806/7808/7809/7812 - stabilizator 6V/8V/9V/12V - 1,5zł
5) mikrostyki x3 - 2,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza - 30gr
7) rezystor 6Ω
Suma: ~23zł
+ ewentualnie:
8 ) potencjometr do regulacji jasności ok 1-2zł
9) płytka i 1-2 radiatory (stabilizatory i darlington) - ok 10-15zł
Mikrokontroler ATmaga8 programuje się bardzo prosto:
- program pisze się w C++ (wersji dla układów ATmega)
- podłącza się go bezpośrednio pod LPT
Posada on 22 1-bitowe porty I/O (w tym układzie potrzebne jest ich 7). Zawsze będzie można rozbudować układ o kolejne kolory, wystarczy tylko dołożyć darlingtona i przerobić program.
Stabilizację na +12V możnaby pominąć, bo w samochodzie jest napięcie 11-14V, ale wtedy będzie raz jaśniej raz ciemniej (zależy od gazu i obciążenia zasilania w samochodzie).
Nie wiem, czy darlington (L6221) zwiera do masy czy do "+", więc na schemacie nie ma podłączenia z jednej strony LEDów. Jak ktoś będzie to robił to musi sobie sprawdzić.
Jak zamontuje się do niego radiator, to jest możliwość włączenia więcej niż jednego koloru. Bez radiatora możę się w takiej sytuacji przegrzać.
Stabilizatory też zalecam chłodzić. Zimą może jest to zbędne, ale latem kiedy słonko ładnie praży może być już kłopot.
Elementy:
1) L6221N (obudowa Multiwatt15) - poczwórny darlington (przełącznik cyfrowy) - 10zł
2) ATmega8-16 - miktokontroler - 6zł
3) 7805 - stabilizator 5V - 1,5zł
4) 7806/7808/7809/7812 - stabilizator 6V/8V/9V/12V - 1,5zł
5) mikrostyki x3 - 2,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza - 30gr
7) rezystor 6Ω
Suma: ~23zł
+ ewentualnie:
8 ) potencjometr do regulacji jasności ok 1-2zł
9) płytka i 1-2 radiatory (stabilizatory i darlington) - ok 10-15zł
Mikrokontroler ATmaga8 programuje się bardzo prosto:
- program pisze się w C++ (wersji dla układów ATmega)
- podłącza się go bezpośrednio pod LPT
Posada on 22 1-bitowe porty I/O (w tym układzie potrzebne jest ich 7). Zawsze będzie można rozbudować układ o kolejne kolory, wystarczy tylko dołożyć darlingtona i przerobić program.
Stabilizację na +12V możnaby pominąć, bo w samochodzie jest napięcie 11-14V, ale wtedy będzie raz jaśniej raz ciemniej (zależy od gazu i obciążenia zasilania w samochodzie).
Nie wiem, czy darlington (L6221) zwiera do masy czy do "+", więc na schemacie nie ma podłączenia z jednej strony LEDów. Jak ktoś będzie to robił to musi sobie sprawdzić.
Jak zamontuje się do niego radiator, to jest możliwość włączenia więcej niż jednego koloru. Bez radiatora możę się w takiej sytuacji przegrzać.
Stabilizatory też zalecam chłodzić. Zimą może jest to zbędne, ale latem kiedy słonko ładnie praży może być już kłopot.
- Załączniki
-
- Uwaga był błąd w schemacie.
Jest już poprawiony. - ukł1.gif (3.11 KiB) Przejrzano 4671 razy
Ostatnio zmieniony 25 sie 2006, 13:25 przez GonzoG, łącznie zmieniany 1 raz.
Wersja z modulacją kolorów (4), a tym samym możliwością zaprogramowania zmian kolorów jest już troche droższy i więcej przy nim roboty.
Elementy:
1) ATmega16 - mikrokontroler - 13zł
2) AD7226 - poczwórny DAC - 16zł
3) 2xTDA2004 - wzmacniacz podwójny (chyba, bo jeszcze nie sprawdzałem, ale na pewno będzie jakiś układ wzmacniacza) - 8zł
4) 7805, 7812 - stabilizatory - 3zł
5) mikrostyki x6 - 1,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza
7) rezystor 6Ω
suma: ~45zł
radiatory do wzmacniaczy i stabilizatorów, płytka drukowana
Dodatkowo mozna podłączyć wyświetlać LED albo LCD (5-20zł)
Zamiast 6 styków zastosować enkoder ze switchem (8zł)
Do tego odpowiednio mocne diody i całość zamyka się do 150zł.
Tak wiec sama konstrukcja nie jest zbytnio skomplikowana, ale program, który ma to wszystko obsłużyć nie będzie już tak prosty jak w pierwszym przypadku (post wyżej).
Okablowanie już samych światełek jest identyczne jak w poprzednim - 5 kabelków idących do każdego elementu (4 kolory i masa).
Jak ktoś był by chętny, to będę się śpieszył ze sprawdzeniem całości. Jeśli nie, to kiedyś zaprezentuje efekt.
Elementy:
1) ATmega16 - mikrokontroler - 13zł
2) AD7226 - poczwórny DAC - 16zł
3) 2xTDA2004 - wzmacniacz podwójny (chyba, bo jeszcze nie sprawdzałem, ale na pewno będzie jakiś układ wzmacniacza) - 8zł
4) 7805, 7812 - stabilizatory - 3zł
5) mikrostyki x6 - 1,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza
7) rezystor 6Ω
suma: ~45zł

Dodatkowo mozna podłączyć wyświetlać LED albo LCD (5-20zł)
Zamiast 6 styków zastosować enkoder ze switchem (8zł)
Do tego odpowiednio mocne diody i całość zamyka się do 150zł.
Tak wiec sama konstrukcja nie jest zbytnio skomplikowana, ale program, który ma to wszystko obsłużyć nie będzie już tak prosty jak w pierwszym przypadku (post wyżej).
Okablowanie już samych światełek jest identyczne jak w poprzednim - 5 kabelków idących do każdego elementu (4 kolory i masa).
Jak ktoś był by chętny, to będę się śpieszył ze sprawdzeniem całości. Jeśli nie, to kiedyś zaprezentuje efekt.
kolega sie zna RESPEKT RESPEKT............ i sam poskładaGonzoG pisze:Elementy:
1) L6221N (obudowa Multiwatt15) - poczwórny darlington (przełącznik cyfrowy) - 10zł
2) ATmega8-16 - miktokontroler - 6zł
3) 7805 - stabilizator 5V - 1,5zł
4) 7806/7808/7809/7812 - stabilizator 6V/8V/9V/12V - 1,5zł
5) mikrostyki x3 - 2,5zł
6) 1N5406 - dioda prostownicza - 30gr
7) rezystor 6Ω

(JAK BEDZIESZ MIAŁ ZAMONTOWANE W AUCIE TO ZAPODAJ FOTKI)
mi by to zajeło z miesiąc....... a i tak po złożeniu by pewnie nie działało :neutral:


......ale moze ktos wymyśli cos z tymi pokrętłami [MK7] od nawiewu (te skubane zielone jak usunac

prof markko, "masówką" raczej zajmować mi się nie chce. Prawdę mówiąc zainteresowanie poszczególnymi "projektami" kończy się zazwyczaj na stworzeniu układu na papierze. Z lutowaniem już gorzej 1) ciężko z czase 2) zanim całość polutuje kończy się kasa na wymienianie spalonych części
pitbull, prawdę mówiąc się nie znam. Zaprojektowanie takiego układziku jest banalne, wystarczy wiedzieć małe conieco o elektronice. Wyzwaniem będzie napisanie programu dla kontrolera w szczególności w tym drugim przypadku, gdzie do obsługi enkoder obrotowy z przyciskiem (taki jak w radiach w samochodach) i wyświetlacz (ja mam 4 znakowy DotMatrix ledowy).
Jak se pomyśle co mnie czeka i ile to czasu zajmie to zastanawiem się czy warto...
Bo większość jak to zobaczy to tylko wyzwie mojego essiego od choinek, itp...

pitbull, prawdę mówiąc się nie znam. Zaprojektowanie takiego układziku jest banalne, wystarczy wiedzieć małe conieco o elektronice. Wyzwaniem będzie napisanie programu dla kontrolera w szczególności w tym drugim przypadku, gdzie do obsługi enkoder obrotowy z przyciskiem (taki jak w radiach w samochodach) i wyświetlacz (ja mam 4 znakowy DotMatrix ledowy).
Jak se pomyśle co mnie czeka i ile to czasu zajmie to zastanawiem się czy warto...
Bo większość jak to zobaczy to tylko wyzwie mojego essiego od choinek, itp...

Udało mi
się zrobić uproszczony schemat drugiego wariantu...
Aktualnie jestem na poziomie czytanie instrukcji do mikrokontrolera ATmaga16 (ma tylko 355 stron i jest po angielsku). Wstępnie szacuje, że program do obsługi całości będzie gotowy gdzieć na 2010 rok
A tak poważniej to nie mam zielonego pojęcia czy w ogóle uda mi się go napisać w postaci jakiej bym chciał. Wersja najprostsza jest raczej wykonalna.

Aktualnie jestem na poziomie czytanie instrukcji do mikrokontrolera ATmaga16 (ma tylko 355 stron i jest po angielsku). Wstępnie szacuje, że program do obsługi całości będzie gotowy gdzieć na 2010 rok

A tak poważniej to nie mam zielonego pojęcia czy w ogóle uda mi się go napisać w postaci jakiej bym chciał. Wersja najprostsza jest raczej wykonalna.
- Załączniki
-
- Drugi wariant - z modulacją koloru
- ukł2.gif (5.05 KiB) Przejrzano 4673 razy
A może coś takiego?http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=122003029
a do tego jeszcze to:http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=120971639
a do tego jeszcze to:http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=120971639
INDIGLO to iluminoscencja (świecenie pod wpływem prądu - nie daje to tak naprawdę realnego światła). Ja wole podświetlenie w miim wykonaniu. Można m.in. zrobić tak, aby obrotomierz był podświetlany w zależności od obrotów. To już kwetwia własnego widzimisie.
Poza tym INDIGLO nie możesz zmieniż koloru jak ci się znidzi, a u mnie masz możliwość wyboru dowlolnego z całej gamy kolorów (w RGB wyświtlają wszyskie wyświetlacze, telewizory, itp), to tego przewidziałem podświetlenie UV (pasuje i do zegarów białych, i do czarnych oraz do każdego innego koloru - diody UV).
Zobaczymy co powiesz jak to zobaczysz... Ja coś podobnego widziałam tylko nie w samochodzie, a w sklepie światłowodowe podśietlenie półek.
(za ewentualne błędy przepraszam, ale jestem nie źle wcięty - 4 dni wolnego od pracy)
Poza tym INDIGLO nie możesz zmieniż koloru jak ci się znidzi, a u mnie masz możliwość wyboru dowlolnego z całej gamy kolorów (w RGB wyświtlają wszyskie wyświetlacze, telewizory, itp), to tego przewidziałem podświetlenie UV (pasuje i do zegarów białych, i do czarnych oraz do każdego innego koloru - diody UV).
Zobaczymy co powiesz jak to zobaczysz... Ja coś podobnego widziałam tylko nie w samochodzie, a w sklepie światłowodowe podśietlenie półek.
(za ewentualne błędy przepraszam, ale jestem nie źle wcięty - 4 dni wolnego od pracy)
Dodatkowo można zaprogramować dowone zmiany kolorów i nie trzeba w to ingerować. Mikrokontroler wykona je za nas. Wystarczy wpisać dany program do układu. Poza tym istnieje możliwość pokrycia tarcz warstwą światłowodową - podświetlenie dowolnego kawałka tarczy w zależności od prędkości, obrotów, emperaury, czy poziomu paliwa na dany kolor (niestety koszuje to ok 80-100zł za tarczę - orientacyjnie)