czujnik położenia przepustnicy
Moderator: Moderatorzy
- cidzej
- Posty: 11776
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
czujnik położenia przepustnicy
mam pytanie - jak działa czujnik położenia przepustnicy ?? tzn nie chce opisu jak działa potencjometr tylko jak się zmienia rezystancja pod wplywem dodawania gazu (zmiany rezystancji) ?
zauważyłem następujące rzeczy:
1. po odpięciu czujnika wogóle nie chce mi samochód odpalić (rezystancja pomiędzy wyprowadzeniami wynosi wtedy kilkaset kohm)
2. rezystancja pomiędzy jednym wyprowadzeniem a drugim wynosi 4,5kohma (czyli chyba katalogowo), a między drugim a trzecim 10kohm(czyli za dużo)
czy komputer, w takim przypadku traktuje to jak wciśnięty do oporu gaz czy może jak puszczony gaz ?
zauważyłem następujące rzeczy:
1. po odpięciu czujnika wogóle nie chce mi samochód odpalić (rezystancja pomiędzy wyprowadzeniami wynosi wtedy kilkaset kohm)
2. rezystancja pomiędzy jednym wyprowadzeniem a drugim wynosi 4,5kohma (czyli chyba katalogowo), a między drugim a trzecim 10kohm(czyli za dużo)
czy komputer, w takim przypadku traktuje to jak wciśnięty do oporu gaz czy może jak puszczony gaz ?
Ja wiem, że jak miałem z tym czujnikiem problem to silnik trzymał obroty na luzie na poziomie 2000 i wogóle nie spadały, a np. przy zmianie biegów lub tylko wciśnięciu sprzęgła ustawiały się zaraz na poziom 2000. Pojechałem na komputer i tam po podłączeniu tego czujnika pod jakieś urządzenie zaczął normalnie działać. Nie znam działania tego czujnika, wogóle się na tym nie znam ale wydaje mi się z moich doświadczeń tak na chłopski rozum, że chyba jako wciśnięty gaz, dodatkowo miałem wtedy problemy z odpaleniem auta.
- Jamszoł
- Posty: 22192
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Cidzej. Nie wiem czy taka podpowiedź ci wystarczy ale masz tu kopię kawałka instrukcji;
Czujnik położenia przepustnicy
Rezystancja:
- między stykami „26" i ,,46": 3000 do 5500 Om;
- między stykami „47" i „46": 900 do 1700 Om;
- między stykami „26" i „47": 3500 do 5500 Om.
Czujnik ten, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- wstrzymania wtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Sprawdzanie silnika 1,4 dm3 (typu F6F oraz F6G) o wtrysku jednopunktowym z katalizatorem spalin
„47" i „46" Czujnik położenia przepustnicy Zapłon wyłączony 0,9 do 1 ,7 kii Odłączyć czujniki temperatury cieczy chłodzącej, temperatury zasysanego powietrza i czujnik ciśnienia bezwzględnego. Sprawdzić rezystancję na zaciskach czujnika. Wymienić czujnik
„47" i „26"
3,5 do 5,5 kii
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- niewtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Czujnik przekazuje informacje o kącie otwarcia przepustnicy. Rozróżnia trzy stany:
- przepustnica zamknięta (bieg jałowy);
Rys. 1.18. Oznaczenia styków złącza czujnika położenia przepustnicy wielopunktowego wtrysku paliwa
- przepustnica otwarta od 5 do 70% (średnie obciążenie);
- przepustnica otwarta ponad 70% (duże obciążenie).
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik położenia przepustnicy jest zamocowany na obudowie przepustnicy i połączony z końcem jej osi. Rezystancja:
między stykami ,,26" i „47" (pedał przyspieszenia swobodny): 2 do 5 Om;
między stykami „47" i „46" (pedał przyspieszenia swobodny): 0,3 do 1,5 Om;
między stykami ,,2" i „4" (pedał przyspieszenia naciskany powoli do oporu): 3,5 do 4,3 Om (zmienna w sposób ciągły).
Na osi przepustnicy jest umieszczony potencjo-metryczny czujnik położenia przepustnicy, którego rezystancja zależy od stopnia jej otwarcia. Potencjometryczny czujnik położenia przepustnicy jest zasilany napięciem 5 V. Podczas obrotu przepustnicy suwak potencjometru przesuwa się po ścieżce rezystancyjnej i zmienia napięcie w zakresie O do 5 V. Napięcie to jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy. Położenie potencjometru względem przepustnicy nie podlega regulacji.
Czujnik położenia przepustnicy
Rezystancja:
- między stykami „26" i ,,46": 3000 do 5500 Om;
- między stykami „47" i „46": 900 do 1700 Om;
- między stykami „26" i „47": 3500 do 5500 Om.
Czujnik ten, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- wstrzymania wtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Sprawdzanie silnika 1,4 dm3 (typu F6F oraz F6G) o wtrysku jednopunktowym z katalizatorem spalin
„47" i „46" Czujnik położenia przepustnicy Zapłon wyłączony 0,9 do 1 ,7 kii Odłączyć czujniki temperatury cieczy chłodzącej, temperatury zasysanego powietrza i czujnik ciśnienia bezwzględnego. Sprawdzić rezystancję na zaciskach czujnika. Wymienić czujnik
„47" i „26"
3,5 do 5,5 kii
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- niewtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Czujnik przekazuje informacje o kącie otwarcia przepustnicy. Rozróżnia trzy stany:
- przepustnica zamknięta (bieg jałowy);
Rys. 1.18. Oznaczenia styków złącza czujnika położenia przepustnicy wielopunktowego wtrysku paliwa
- przepustnica otwarta od 5 do 70% (średnie obciążenie);
- przepustnica otwarta ponad 70% (duże obciążenie).
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik położenia przepustnicy jest zamocowany na obudowie przepustnicy i połączony z końcem jej osi. Rezystancja:
między stykami ,,26" i „47" (pedał przyspieszenia swobodny): 2 do 5 Om;
między stykami „47" i „46" (pedał przyspieszenia swobodny): 0,3 do 1,5 Om;
między stykami ,,2" i „4" (pedał przyspieszenia naciskany powoli do oporu): 3,5 do 4,3 Om (zmienna w sposób ciągły).
Na osi przepustnicy jest umieszczony potencjo-metryczny czujnik położenia przepustnicy, którego rezystancja zależy od stopnia jej otwarcia. Potencjometryczny czujnik położenia przepustnicy jest zasilany napięciem 5 V. Podczas obrotu przepustnicy suwak potencjometru przesuwa się po ścieżce rezystancyjnej i zmienia napięcie w zakresie O do 5 V. Napięcie to jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy. Położenie potencjometru względem przepustnicy nie podlega regulacji.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
- cidzej
- Posty: 11776
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
jezeli chodzi o konto to cidzej@o2.pl
jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/
jezeli chodzi o wyjasnienia to raczej metodą dedukcji (bo w ksiazkach nie jest to wprost napisane - a Twój cytat na 99% pochodzi z jednej z nich[chyba tej WKŁ]) wychodzi mi, ze wraz z dodaniem gazu rezystancja potencjometra wzrasta (prawo Ohma - jezeli napiecie jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy, a zakladamy, ze I jest stałe, to R musi rosnąć proporcjonalnie do U), czyli :
jezeli rezystancja jest przeszlo 2x wieksza niz ksiazkowa ... to znaczy, ze komp traktuje to jak co najmniej wcisniety gaz do dechy
i dlatego nie "uruchamia" krokowca ...
inna sprawa, że jak traktuje gaz jako wcisniety do dechy, to i w mieszance przewaza paliwo ..., stad moze to moje olbrzymie spalanie i zalewanie silnika .... ale moze i nadinterpretuje te swoje wnioski
jednym słowem: POMOCY !!!! przynajmniej przy tych zdjęciach, które wrzuciłem na forum ...
czujnik i tak na 99% wymienie, bo wtyczka na ostatnich drucikach się trzyma, a izolacje tych 3 przewodow chyba cos zjadlo, a przynajmniej\ 1/3 z kazdego z nich
jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/
jezeli chodzi o wyjasnienia to raczej metodą dedukcji (bo w ksiazkach nie jest to wprost napisane - a Twój cytat na 99% pochodzi z jednej z nich[chyba tej WKŁ]) wychodzi mi, ze wraz z dodaniem gazu rezystancja potencjometra wzrasta (prawo Ohma - jezeli napiecie jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy, a zakladamy, ze I jest stałe, to R musi rosnąć proporcjonalnie do U), czyli :
jezeli rezystancja jest przeszlo 2x wieksza niz ksiazkowa ... to znaczy, ze komp traktuje to jak co najmniej wcisniety gaz do dechy

inna sprawa, że jak traktuje gaz jako wcisniety do dechy, to i w mieszance przewaza paliwo ..., stad moze to moje olbrzymie spalanie i zalewanie silnika .... ale moze i nadinterpretuje te swoje wnioski

jednym słowem: POMOCY !!!! przynajmniej przy tych zdjęciach, które wrzuciłem na forum ...
czujnik i tak na 99% wymienie, bo wtyczka na ostatnich drucikach się trzyma, a izolacje tych 3 przewodow chyba cos zjadlo, a przynajmniej\ 1/3 z kazdego z nich

- cidzej
- Posty: 11776
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
ja bym powiedział: cała reszta, japończyki/koreańczyki, samochody na F (Fordy+Fiaty+Francuzy) 
mam nadzieje, ze nie zarzuciłem sobie w tym momencie pętli na szyję
w końcu sam mam ćwierćkrążownika amerykąnsko-europejskich szos (czytaj Essiego
)
UPDATE: zastanawiam się jeszcze nad kupieniem całego wtrysku - na allegro kosztują ~150 zł używane z czujnikami, silnikami kroko itd ... to tyle co sam nowy czujnik przepustnicy - co wy na to ?

mam nadzieje, ze nie zarzuciłem sobie w tym momencie pętli na szyję

w końcu sam mam ćwierćkrążownika amerykąnsko-europejskich szos (czytaj Essiego

UPDATE: zastanawiam się jeszcze nad kupieniem całego wtrysku - na allegro kosztują ~150 zł używane z czujnikami, silnikami kroko itd ... to tyle co sam nowy czujnik przepustnicy - co wy na to ?
No wiesz to zalezy bo mozesz trafic na jakis szmelc co bedzie jeszcze gorszy od Twojego, taki zakup to raczej jak bedziesz mial tam wszysto popsute a teraz zalatw skads uzywany dobry czujnik, wsadz i zobacz czy pomoglo, moze na gieldzie cos takiego kupisz a moze gdzies na zlomie z jakiegos puknietego essiego, masz duzo mozliwosci 

CIDZEJ pisałeś:
"jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/ "
Czy mogłbyś mi wysłac te dwie pozycje na maila ???
oto adres cooler@chelm.gda.pl
"jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/ "
Czy mogłbyś mi wysłac te dwie pozycje na maila ???
oto adres cooler@chelm.gda.pl
- cidzej
- Posty: 11776
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
a nie mogę, bo mam w formie papierowej (zwykłe ksiązki).
http://www.wkl.com.pl/oferta.php?kd=1&dzial=1&id=330
http://www.wkl.com.pl/oferta.php?kd=1&dzial=1&id=330