czujnik położenia przepustnicy
Moderator: Moderatorzy
- cidzej
- Posty: 11737
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
czujnik położenia przepustnicy
mam pytanie - jak działa czujnik położenia przepustnicy ?? tzn nie chce opisu jak działa potencjometr tylko jak się zmienia rezystancja pod wplywem dodawania gazu (zmiany rezystancji) ?
zauważyłem następujące rzeczy:
1. po odpięciu czujnika wogóle nie chce mi samochód odpalić (rezystancja pomiędzy wyprowadzeniami wynosi wtedy kilkaset kohm)
2. rezystancja pomiędzy jednym wyprowadzeniem a drugim wynosi 4,5kohma (czyli chyba katalogowo), a między drugim a trzecim 10kohm(czyli za dużo)
czy komputer, w takim przypadku traktuje to jak wciśnięty do oporu gaz czy może jak puszczony gaz ?
zauważyłem następujące rzeczy:
1. po odpięciu czujnika wogóle nie chce mi samochód odpalić (rezystancja pomiędzy wyprowadzeniami wynosi wtedy kilkaset kohm)
2. rezystancja pomiędzy jednym wyprowadzeniem a drugim wynosi 4,5kohma (czyli chyba katalogowo), a między drugim a trzecim 10kohm(czyli za dużo)
czy komputer, w takim przypadku traktuje to jak wciśnięty do oporu gaz czy może jak puszczony gaz ?
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ja wiem, że jak miałem z tym czujnikiem problem to silnik trzymał obroty na luzie na poziomie 2000 i wogóle nie spadały, a np. przy zmianie biegów lub tylko wciśnięciu sprzęgła ustawiały się zaraz na poziom 2000. Pojechałem na komputer i tam po podłączeniu tego czujnika pod jakieś urządzenie zaczął normalnie działać. Nie znam działania tego czujnika, wogóle się na tym nie znam ale wydaje mi się z moich doświadczeń tak na chłopski rozum, że chyba jako wciśnięty gaz, dodatkowo miałem wtedy problemy z odpaleniem auta.
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Cidzej. Nie wiem czy taka podpowiedź ci wystarczy ale masz tu kopię kawałka instrukcji;
Czujnik położenia przepustnicy
Rezystancja:
- między stykami „26" i ,,46": 3000 do 5500 Om;
- między stykami „47" i „46": 900 do 1700 Om;
- między stykami „26" i „47": 3500 do 5500 Om.
Czujnik ten, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- wstrzymania wtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Sprawdzanie silnika 1,4 dm3 (typu F6F oraz F6G) o wtrysku jednopunktowym z katalizatorem spalin
„47" i „46" Czujnik położenia przepustnicy Zapłon wyłączony 0,9 do 1 ,7 kii Odłączyć czujniki temperatury cieczy chłodzącej, temperatury zasysanego powietrza i czujnik ciśnienia bezwzględnego. Sprawdzić rezystancję na zaciskach czujnika. Wymienić czujnik
„47" i „26"
3,5 do 5,5 kii
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- niewtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Czujnik przekazuje informacje o kącie otwarcia przepustnicy. Rozróżnia trzy stany:
- przepustnica zamknięta (bieg jałowy);
Rys. 1.18. Oznaczenia styków złącza czujnika położenia przepustnicy wielopunktowego wtrysku paliwa
- przepustnica otwarta od 5 do 70% (średnie obciążenie);
- przepustnica otwarta ponad 70% (duże obciążenie).
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik położenia przepustnicy jest zamocowany na obudowie przepustnicy i połączony z końcem jej osi. Rezystancja:
między stykami ,,26" i „47" (pedał przyspieszenia swobodny): 2 do 5 Om;
między stykami „47" i „46" (pedał przyspieszenia swobodny): 0,3 do 1,5 Om;
między stykami ,,2" i „4" (pedał przyspieszenia naciskany powoli do oporu): 3,5 do 4,3 Om (zmienna w sposób ciągły).
Na osi przepustnicy jest umieszczony potencjo-metryczny czujnik położenia przepustnicy, którego rezystancja zależy od stopnia jej otwarcia. Potencjometryczny czujnik położenia przepustnicy jest zasilany napięciem 5 V. Podczas obrotu przepustnicy suwak potencjometru przesuwa się po ścieżce rezystancyjnej i zmienia napięcie w zakresie O do 5 V. Napięcie to jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy. Położenie potencjometru względem przepustnicy nie podlega regulacji.
Czujnik położenia przepustnicy
Rezystancja:
- między stykami „26" i ,,46": 3000 do 5500 Om;
- między stykami „47" i „46": 900 do 1700 Om;
- między stykami „26" i „47": 3500 do 5500 Om.
Czujnik ten, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- wstrzymania wtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Sprawdzanie silnika 1,4 dm3 (typu F6F oraz F6G) o wtrysku jednopunktowym z katalizatorem spalin
„47" i „46" Czujnik położenia przepustnicy Zapłon wyłączony 0,9 do 1 ,7 kii Odłączyć czujniki temperatury cieczy chłodzącej, temperatury zasysanego powietrza i czujnik ciśnienia bezwzględnego. Sprawdzić rezystancję na zaciskach czujnika. Wymienić czujnik
„47" i „26"
3,5 do 5,5 kii
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik, umieszczony na osi przepustnicy, przekazuje do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał napięcia proporcjonalny do kąta uchylenia przepustnicy.
Informacja o położeniu przepustnicy jest niezbędna do określenia:
- prędkości obrotowej biegu jałowego;
- kąta wyprzedzenia zapłonu;
- ilości wtryskiwanego paliwa;
- niewtryskiwania paliwa podczas hamowania silnikiem.
Czujnik przekazuje informacje o kącie otwarcia przepustnicy. Rozróżnia trzy stany:
- przepustnica zamknięta (bieg jałowy);
Rys. 1.18. Oznaczenia styków złącza czujnika położenia przepustnicy wielopunktowego wtrysku paliwa
- przepustnica otwarta od 5 do 70% (średnie obciążenie);
- przepustnica otwarta ponad 70% (duże obciążenie).
Czujnik położenia przepustnicy
Czujnik położenia przepustnicy jest zamocowany na obudowie przepustnicy i połączony z końcem jej osi. Rezystancja:
między stykami ,,26" i „47" (pedał przyspieszenia swobodny): 2 do 5 Om;
między stykami „47" i „46" (pedał przyspieszenia swobodny): 0,3 do 1,5 Om;
między stykami ,,2" i „4" (pedał przyspieszenia naciskany powoli do oporu): 3,5 do 4,3 Om (zmienna w sposób ciągły).
Na osi przepustnicy jest umieszczony potencjo-metryczny czujnik położenia przepustnicy, którego rezystancja zależy od stopnia jej otwarcia. Potencjometryczny czujnik położenia przepustnicy jest zasilany napięciem 5 V. Podczas obrotu przepustnicy suwak potencjometru przesuwa się po ścieżce rezystancyjnej i zmienia napięcie w zakresie O do 5 V. Napięcie to jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy. Położenie potencjometru względem przepustnicy nie podlega regulacji.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
- cidzej
- Posty: 11737
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
jezeli chodzi o konto to cidzej@o2.pl
jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/
jezeli chodzi o wyjasnienia to raczej metodą dedukcji (bo w ksiazkach nie jest to wprost napisane - a Twój cytat na 99% pochodzi z jednej z nich[chyba tej WKŁ]) wychodzi mi, ze wraz z dodaniem gazu rezystancja potencjometra wzrasta (prawo Ohma - jezeli napiecie jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy, a zakladamy, ze I jest stałe, to R musi rosnąć proporcjonalnie do U), czyli :
jezeli rezystancja jest przeszlo 2x wieksza niz ksiazkowa ... to znaczy, ze komp traktuje to jak co najmniej wcisniety gaz do dechy i dlatego nie "uruchamia" krokowca ...
inna sprawa, że jak traktuje gaz jako wcisniety do dechy, to i w mieszance przewaza paliwo ..., stad moze to moje olbrzymie spalanie i zalewanie silnika .... ale moze i nadinterpretuje te swoje wnioski
jednym słowem: POMOCY !!!! przynajmniej przy tych zdjęciach, które wrzuciłem na forum ...
czujnik i tak na 99% wymienie, bo wtyczka na ostatnich drucikach się trzyma, a izolacje tych 3 przewodow chyba cos zjadlo, a przynajmniej\ 1/3 z kazdego z nich
jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/
jezeli chodzi o wyjasnienia to raczej metodą dedukcji (bo w ksiazkach nie jest to wprost napisane - a Twój cytat na 99% pochodzi z jednej z nich[chyba tej WKŁ]) wychodzi mi, ze wraz z dodaniem gazu rezystancja potencjometra wzrasta (prawo Ohma - jezeli napiecie jest wprost proporcjonalne do uchylenia przepustnicy, a zakladamy, ze I jest stałe, to R musi rosnąć proporcjonalnie do U), czyli :
jezeli rezystancja jest przeszlo 2x wieksza niz ksiazkowa ... to znaczy, ze komp traktuje to jak co najmniej wcisniety gaz do dechy i dlatego nie "uruchamia" krokowca ...
inna sprawa, że jak traktuje gaz jako wcisniety do dechy, to i w mieszance przewaza paliwo ..., stad moze to moje olbrzymie spalanie i zalewanie silnika .... ale moze i nadinterpretuje te swoje wnioski
jednym słowem: POMOCY !!!! przynajmniej przy tych zdjęciach, które wrzuciłem na forum ...
czujnik i tak na 99% wymienie, bo wtyczka na ostatnich drucikach się trzyma, a izolacje tych 3 przewodow chyba cos zjadlo, a przynajmniej\ 1/3 z kazdego z nich
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
- cidzej
- Posty: 11737
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
znajomości mam .....w Oplu i Nissanie ... chyba nie beda od nich pasowac
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
- cidzej
- Posty: 11737
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
ja bym powiedział: cała reszta, japończyki/koreańczyki, samochody na F (Fordy+Fiaty+Francuzy)
mam nadzieje, ze nie zarzuciłem sobie w tym momencie pętli na szyję
w końcu sam mam ćwierćkrążownika amerykąnsko-europejskich szos (czytaj Essiego )
UPDATE: zastanawiam się jeszcze nad kupieniem całego wtrysku - na allegro kosztują ~150 zł używane z czujnikami, silnikami kroko itd ... to tyle co sam nowy czujnik przepustnicy - co wy na to ?
mam nadzieje, ze nie zarzuciłem sobie w tym momencie pętli na szyję
w końcu sam mam ćwierćkrążownika amerykąnsko-europejskich szos (czytaj Essiego )
UPDATE: zastanawiam się jeszcze nad kupieniem całego wtrysku - na allegro kosztują ~150 zł używane z czujnikami, silnikami kroko itd ... to tyle co sam nowy czujnik przepustnicy - co wy na to ?
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
No wiesz to zalezy bo mozesz trafic na jakis szmelc co bedzie jeszcze gorszy od Twojego, taki zakup to raczej jak bedziesz mial tam wszysto popsute a teraz zalatw skads uzywany dobry czujnik, wsadz i zobacz czy pomoglo, moze na gieldzie cos takiego kupisz a moze gdzies na zlomie z jakiegos puknietego essiego, masz duzo mozliwosci
- cidzej
- Posty: 11737
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
jak będę miał chwilę to po prostu "podępnę" w miejsce czujnika oporniki o odpowiedniej wartości i zobaczymy czy wtedy odpali bez problemu
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
CIDZEJ pisałeś:
"jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/ "
Czy mogłbyś mi wysłac te dwie pozycje na maila ???
oto adres cooler@chelm.gda.pl
"jezeli chodzi o serwisowki to mam:
1. Ford Escort i Orion od 1991 /wydawnictwo WKŁ/
2. Ford Escort - obsługa i naprawa /wydawnictwo AUTO/ "
Czy mogłbyś mi wysłac te dwie pozycje na maila ???
oto adres cooler@chelm.gda.pl
- cidzej
- Posty: 11737
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
a nie mogę, bo mam w formie papierowej (zwykłe ksiązki).
http://www.wkl.com.pl/oferta.php?kd=1&dzial=1&id=330
http://www.wkl.com.pl/oferta.php?kd=1&dzial=1&id=330
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415