Luzy zaworowe w silniku 1300

Moderator: Moderatorzy

Skyman11

Luzy zaworowe w silniku 1300

Post autor: Skyman11 »

:wink: Witam wszystkich klubowiczów, może ktoś posiada dane techniczne odnośnie luzów zaworowych w silniku 1300 (benzyna, gaźnik) i dane dotyczące momentu dokręcania śrub od głowicy, ewentualnie wie, gdzie można znaleźć takie dane? Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam. :wink:
Vieczur

Post autor: Vieczur »

temat przeniesiony do dzialu "techniczne/silnik benzynowy". Dzial "opisy napraw i modyfikacji" sluzy do pozostawiania tematów z opisami konkretnych, przeprowadzonych już modyfikacji w naszych samochodach...

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3486
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

Zawory

Wykonane ze stali stopowej zawory, ustawione w rzędzie i odchylone o 15 od pionu, są uruchamiane za pośrednictwem drążków popychaczy i dźwigni dwustronnych. Długość:

- zawór dolotowy: 103,70 do 104,40 mm;

- zawór wylotowy: 104,02 do 104,72 mm. Średnica grzybka:

- zawór dolotowy: 34,40 do 34,60 mm;

- zawór wylotowy: 28,90 do 29,10 mm. Średnica trzonka zaworu dolotowego:

- wymiar nominalny: 7,025 do 7,043 mm;

- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,225 do 7,243 mm;

- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,425 do 7,443 mm.

Luz zaworu dolotowego w prowadnicy: 0,021 do 0,069 mm.

Wznios zaworu dolotowego: 9,350 mm. Średnica trzonka zaworu wylotowego:

- wymiar nominalny: 6,999 do 7,017 mm;

- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,199 do 7,217 mm;

- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,399 do 7,417 mm.

Luz zaworu wylotowego w prowadnicy: 0,043 do 0,91 mm.

Wznios zaworu wylotowego: 9,450 mm. Luz zaworów (na zimno):

- zawór dolotowy: 0,20 mm (0,20 do 0,25 mm);

- zawór wylotowy: 0,30 mm (0,30 do 0,35 mm).

GŁOWICA

Głowica jest odlana z żeliwa, ma klinowe komory spalania i charakteryzuje się poprzecznym przepływem gazów. Kolektory dolotowy i wylotowy znajdują się po przeciwnych stronach głowicy.

Najmniejsza dopuszczalna głębokość komory spalania (po obróbce): 14,4±0,15 mm. Maksymalna niepłaskość dolnej płaszczyzny głowicy: 0,15 mm.

Maksymalna głębokość obróbki dolnej płaszczyzny głowicy: 0,30 mm.

Gniazda zaworów

Gniazda zaworów są wstawiane w głowicę. Uwaga: naprawa gniazd zaworów za pomocą konwencjonalnych narzędzi jest niemożliwa. Szerokość przylgni: 1,18 do 1,75 mm. Kąt stożka przylgni: 45°. Kąt podcięcia górnego: 30°. Kąt podcięcia dolnego: 75°.

Prowadnice zaworów

Wykonane z żeliwa specjalnego prowadnice zaworów są wstawiane w głowicę. Średnica wewnętrzna prowadnicy zaworu:

wymiar nominalny: 7,063 do 7,094 mm;

1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,263 do 7,294 mm;

2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,463 do 7,494 mm.

Luz trzonka zaworu w prowadnicy:

- zawór dolotowy: 0,020 do 0,069 mm;

- zawór wylotowy: 0,046 do 0,095 mm.

Uszczelka głowicy

Uszczelka głowicy jest montowana w stanie suchym stroną z oznaczeniem „TOP" (góra) skierowaną do głowicy.

Niestety "momentów" nie znalazłem ani nie znam
Skyman11

Post autor: Skyman11 »

Co do przeniesienia postu, to przepraszam za wpadkę, postaram się poprawic. Co do danych to nie sądziłem (jako nowy klubowicz), że ktoś poda takie dokładne dane, jestem bardzo mile zaskoczony. Pozdrawiam. :D
Skyman11

Post autor: Skyman11 »

Gdyby jeszcze ktoś znalazł te momenty, bo zanosi się na wymianę uszczeleczki i uszczelniaczy zaworowych i pewnie zrobię to sam. Pozdrawiam i z góry dzięki.
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3486
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

No masz szczęście znalazłem
MOMENTY DOKRĘCANIA

Śruby mocowania głowicy (każdorazowo śruby nowe):

- 1. etap: 30 N-m;

- 2. etap: dokręcić o 90°;

- 3. etap: dokręcić o 90°.

Śruby mocowania pokryw łożysk głównych: 88 do 102 N-m.

Śruby mocowania pokryw korbowodów:

- 1. etap 4 N-m;

- 2. etap: dokręcić o 90°.

Śruby mocowania koła zamachowego: 64 do 70 N-m.

Śruby mocowania tylnej pokrywy kadłuba: 16 do 20 N-m.

Śruba mocowania koła pasowego wału korbowego: 110 do 120N-m.

Śruby mocowania koła zębatego wału rozrządu: 16 do 20 N-m.

Śruba mocowania napinacza łańcucha rozrządu: 6 do 9 N-m.

Śruby mocowania pompy cieczy chłodzącej: 7 do 10 N-m. Śruby mocowania pompy oleju do kadłuba: 16 do 20 N-m.

Śruby mocowania miski olejowej:

- 1. etap: 6 do 8 N-m;

- 2. etap: 8 do 11 N-m;

- 3. etap: 8 do 11 N-m.

Śruby mocowania pokrywy głowicy: 4 do 5 N-m. Śruby mocowania obudowy termostatu: 17 do 21N-m.

Śruby mocowania kolektora dolotowego: 16 do 20 N-m.

Śruby mocowania kolektora wylotowego: 21 do 25 N-m.

Śruby mocowania gaźnika: 17 do 21 N-m.

Śruby mocowania płytki oporowej wału rozrządu: 4 do 5 N-m.

Śruby mocowania pokrywy napędu rozrządu: 7 do 10 N-m.

Korek spustu oleju: 21 do 28 N-m.

Czujnik ciśnienia oleju: 13 do 15 N-m.

Śruby mocowania osi dźwigni zaworów: 40 do 46 N-m.

Mocowanie obudowy sprzęgła do kadłuba silnika: 35 do 45 N-m.
Skyman11

Post autor: Skyman11 »

:D wielkie dzięki darcun4 :D jestem zobowiązany, pozdrawiam.
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3486
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

Ok nie ma sprawy. Swoją drogą ciekaw jestem ile osób lub mechaniorów stosuje się do tych wytycznych?
Bez bicia przyznaję, że ja NIGDY :oops: , a klucz dynamometryczny widziałem ostatnio na półce w sklepie.
Patryk

Post autor: Patryk »

Nie ma to jak na "oko" albo "wprawna reke" dokrecic, zawsze tak robie i jest dobrze, pewno nawet na tasmie montazowej tego nie stosuja bo by sie zajechali na amen 8)
Vieczur

Post autor: Vieczur »

Patryk pisze:pewno nawet na tasmie montazowej tego nie stosuja bo by sie zajechali na amen
hehe no wiesz...teraz to robia bez problemu bo zamiast ludzi pracują maszyny, a dla tych to nie ma problemu skrecac każde 1000 srubek innym momentem... ;)
Patryk

Post autor: Patryk »

Racja ale wiesz nie wszystko jeszcze te maszyny skrecaja, na masze szczescie albo i nie :roll:
ODPOWIEDZ