Luzy zaworowe w silniku 1300
Moderator: Moderatorzy
Luzy zaworowe w silniku 1300
Zawory
Wykonane ze stali stopowej zawory, ustawione w rzędzie i odchylone o 15 od pionu, są uruchamiane za pośrednictwem drążków popychaczy i dźwigni dwustronnych. Długość:
- zawór dolotowy: 103,70 do 104,40 mm;
- zawór wylotowy: 104,02 do 104,72 mm. Średnica grzybka:
- zawór dolotowy: 34,40 do 34,60 mm;
- zawór wylotowy: 28,90 do 29,10 mm. Średnica trzonka zaworu dolotowego:
- wymiar nominalny: 7,025 do 7,043 mm;
- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,225 do 7,243 mm;
- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,425 do 7,443 mm.
Luz zaworu dolotowego w prowadnicy: 0,021 do 0,069 mm.
Wznios zaworu dolotowego: 9,350 mm. Średnica trzonka zaworu wylotowego:
- wymiar nominalny: 6,999 do 7,017 mm;
- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,199 do 7,217 mm;
- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,399 do 7,417 mm.
Luz zaworu wylotowego w prowadnicy: 0,043 do 0,91 mm.
Wznios zaworu wylotowego: 9,450 mm. Luz zaworów (na zimno):
- zawór dolotowy: 0,20 mm (0,20 do 0,25 mm);
- zawór wylotowy: 0,30 mm (0,30 do 0,35 mm).
GŁOWICA
Głowica jest odlana z żeliwa, ma klinowe komory spalania i charakteryzuje się poprzecznym przepływem gazów. Kolektory dolotowy i wylotowy znajdują się po przeciwnych stronach głowicy.
Najmniejsza dopuszczalna głębokość komory spalania (po obróbce): 14,4±0,15 mm. Maksymalna niepłaskość dolnej płaszczyzny głowicy: 0,15 mm.
Maksymalna głębokość obróbki dolnej płaszczyzny głowicy: 0,30 mm.
Gniazda zaworów
Gniazda zaworów są wstawiane w głowicę. Uwaga: naprawa gniazd zaworów za pomocą konwencjonalnych narzędzi jest niemożliwa. Szerokość przylgni: 1,18 do 1,75 mm. Kąt stożka przylgni: 45°. Kąt podcięcia górnego: 30°. Kąt podcięcia dolnego: 75°.
Prowadnice zaworów
Wykonane z żeliwa specjalnego prowadnice zaworów są wstawiane w głowicę. Średnica wewnętrzna prowadnicy zaworu:
wymiar nominalny: 7,063 do 7,094 mm;
1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,263 do 7,294 mm;
2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,463 do 7,494 mm.
Luz trzonka zaworu w prowadnicy:
- zawór dolotowy: 0,020 do 0,069 mm;
- zawór wylotowy: 0,046 do 0,095 mm.
Uszczelka głowicy
Uszczelka głowicy jest montowana w stanie suchym stroną z oznaczeniem „TOP" (góra) skierowaną do głowicy.
Niestety "momentów" nie znalazłem ani nie znam
Wykonane ze stali stopowej zawory, ustawione w rzędzie i odchylone o 15 od pionu, są uruchamiane za pośrednictwem drążków popychaczy i dźwigni dwustronnych. Długość:
- zawór dolotowy: 103,70 do 104,40 mm;
- zawór wylotowy: 104,02 do 104,72 mm. Średnica grzybka:
- zawór dolotowy: 34,40 do 34,60 mm;
- zawór wylotowy: 28,90 do 29,10 mm. Średnica trzonka zaworu dolotowego:
- wymiar nominalny: 7,025 do 7,043 mm;
- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,225 do 7,243 mm;
- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,425 do 7,443 mm.
Luz zaworu dolotowego w prowadnicy: 0,021 do 0,069 mm.
Wznios zaworu dolotowego: 9,350 mm. Średnica trzonka zaworu wylotowego:
- wymiar nominalny: 6,999 do 7,017 mm;
- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,199 do 7,217 mm;
- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,399 do 7,417 mm.
Luz zaworu wylotowego w prowadnicy: 0,043 do 0,91 mm.
Wznios zaworu wylotowego: 9,450 mm. Luz zaworów (na zimno):
- zawór dolotowy: 0,20 mm (0,20 do 0,25 mm);
- zawór wylotowy: 0,30 mm (0,30 do 0,35 mm).
GŁOWICA
Głowica jest odlana z żeliwa, ma klinowe komory spalania i charakteryzuje się poprzecznym przepływem gazów. Kolektory dolotowy i wylotowy znajdują się po przeciwnych stronach głowicy.
Najmniejsza dopuszczalna głębokość komory spalania (po obróbce): 14,4±0,15 mm. Maksymalna niepłaskość dolnej płaszczyzny głowicy: 0,15 mm.
Maksymalna głębokość obróbki dolnej płaszczyzny głowicy: 0,30 mm.
Gniazda zaworów
Gniazda zaworów są wstawiane w głowicę. Uwaga: naprawa gniazd zaworów za pomocą konwencjonalnych narzędzi jest niemożliwa. Szerokość przylgni: 1,18 do 1,75 mm. Kąt stożka przylgni: 45°. Kąt podcięcia górnego: 30°. Kąt podcięcia dolnego: 75°.
Prowadnice zaworów
Wykonane z żeliwa specjalnego prowadnice zaworów są wstawiane w głowicę. Średnica wewnętrzna prowadnicy zaworu:
wymiar nominalny: 7,063 do 7,094 mm;
1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,263 do 7,294 mm;
2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,463 do 7,494 mm.
Luz trzonka zaworu w prowadnicy:
- zawór dolotowy: 0,020 do 0,069 mm;
- zawór wylotowy: 0,046 do 0,095 mm.
Uszczelka głowicy
Uszczelka głowicy jest montowana w stanie suchym stroną z oznaczeniem „TOP" (góra) skierowaną do głowicy.
Niestety "momentów" nie znalazłem ani nie znam
No masz szczęście znalazłem
MOMENTY DOKRĘCANIA
Śruby mocowania głowicy (każdorazowo śruby nowe):
- 1. etap: 30 N-m;
- 2. etap: dokręcić o 90°;
- 3. etap: dokręcić o 90°.
Śruby mocowania pokryw łożysk głównych: 88 do 102 N-m.
Śruby mocowania pokryw korbowodów:
- 1. etap 4 N-m;
- 2. etap: dokręcić o 90°.
Śruby mocowania koła zamachowego: 64 do 70 N-m.
Śruby mocowania tylnej pokrywy kadłuba: 16 do 20 N-m.
Śruba mocowania koła pasowego wału korbowego: 110 do 120N-m.
Śruby mocowania koła zębatego wału rozrządu: 16 do 20 N-m.
Śruba mocowania napinacza łańcucha rozrządu: 6 do 9 N-m.
Śruby mocowania pompy cieczy chłodzącej: 7 do 10 N-m. Śruby mocowania pompy oleju do kadłuba: 16 do 20 N-m.
Śruby mocowania miski olejowej:
- 1. etap: 6 do 8 N-m;
- 2. etap: 8 do 11 N-m;
- 3. etap: 8 do 11 N-m.
Śruby mocowania pokrywy głowicy: 4 do 5 N-m. Śruby mocowania obudowy termostatu: 17 do 21N-m.
Śruby mocowania kolektora dolotowego: 16 do 20 N-m.
Śruby mocowania kolektora wylotowego: 21 do 25 N-m.
Śruby mocowania gaźnika: 17 do 21 N-m.
Śruby mocowania płytki oporowej wału rozrządu: 4 do 5 N-m.
Śruby mocowania pokrywy napędu rozrządu: 7 do 10 N-m.
Korek spustu oleju: 21 do 28 N-m.
Czujnik ciśnienia oleju: 13 do 15 N-m.
Śruby mocowania osi dźwigni zaworów: 40 do 46 N-m.
Mocowanie obudowy sprzęgła do kadłuba silnika: 35 do 45 N-m.
MOMENTY DOKRĘCANIA
Śruby mocowania głowicy (każdorazowo śruby nowe):
- 1. etap: 30 N-m;
- 2. etap: dokręcić o 90°;
- 3. etap: dokręcić o 90°.
Śruby mocowania pokryw łożysk głównych: 88 do 102 N-m.
Śruby mocowania pokryw korbowodów:
- 1. etap 4 N-m;
- 2. etap: dokręcić o 90°.
Śruby mocowania koła zamachowego: 64 do 70 N-m.
Śruby mocowania tylnej pokrywy kadłuba: 16 do 20 N-m.
Śruba mocowania koła pasowego wału korbowego: 110 do 120N-m.
Śruby mocowania koła zębatego wału rozrządu: 16 do 20 N-m.
Śruba mocowania napinacza łańcucha rozrządu: 6 do 9 N-m.
Śruby mocowania pompy cieczy chłodzącej: 7 do 10 N-m. Śruby mocowania pompy oleju do kadłuba: 16 do 20 N-m.
Śruby mocowania miski olejowej:
- 1. etap: 6 do 8 N-m;
- 2. etap: 8 do 11 N-m;
- 3. etap: 8 do 11 N-m.
Śruby mocowania pokrywy głowicy: 4 do 5 N-m. Śruby mocowania obudowy termostatu: 17 do 21N-m.
Śruby mocowania kolektora dolotowego: 16 do 20 N-m.
Śruby mocowania kolektora wylotowego: 21 do 25 N-m.
Śruby mocowania gaźnika: 17 do 21 N-m.
Śruby mocowania płytki oporowej wału rozrządu: 4 do 5 N-m.
Śruby mocowania pokrywy napędu rozrządu: 7 do 10 N-m.
Korek spustu oleju: 21 do 28 N-m.
Czujnik ciśnienia oleju: 13 do 15 N-m.
Śruby mocowania osi dźwigni zaworów: 40 do 46 N-m.
Mocowanie obudowy sprzęgła do kadłuba silnika: 35 do 45 N-m.