Podłączanie elektrycznych lusterek w Mk5 (poradnik)
Moderator: Moderatorzy
Podłączanie elektrycznych lusterek w Mk5 (poradnik)
Mały poradnik jak podłączyć lusterka elektryczne w Mk5. Temat dotyczy także Mk6, ale w tym przypadku kolorystyka przewodów jest podobno inna niż poniżej opisana (tak mi mówił SzeFu).
Pierwszym krokiem jest oczywiście montaż lusterek elektrycznych i podłączenie ich do wiązki w drzwiach (ewentualna wymiana wiązki w drzwiach tak jak w moim przypadku). Nie będę się rozpisywał jak to zrobić gdyż jest to stosunkowo prosta operacja (1 godzina na dwoje drzwi włącznie z czasem na piwo w międzyczasie).
Wiązka, którą miałem w samochodzie obsługiwała wszystko co jest w drzwiach (włącznie z elektrycznymi szybami), ale nie posiadała instalacji do lusterek. Zamiast wymieniać całą wiązkę na tę, którą dostałem od andkara, wykonałem modyfikację, polegającą na jej rozszerzeniu i zainspirowany rozmową z SzeFem opisuję co i jak dla potomnych.
Widok lewego, kompletnego gniazda wiązki wraz z opisaną numeracją pinów:
Rozpiska numeracji pinów gniazda i kolor przewodu (w nawiasie drzwi prawe):
01 - biały z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (biały z brązowym)
02 - niebieski - silnik podnoszenia szyby (niebieski z żółtym)
03 - żółty z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (żółty z brązowym)
04 - czerwony z zółtym - zasilanie zamka centralnego (czerwony z żółtym)
05 - brązowy - masa GND (brązowy)
06 - biały - głośnik (biały z brązowym)
07 - żółty - głośnik (żółty z brązowym)
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
09 - zielony - silnik podnoszenia szyby (zielony z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
13 - brak (brak)
14 - brak (brak)
15 - brak (brak)
16 - brak (brak)
17 - brak (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
19 - brak (brak)
20 - brak (brak)
Brakujące piny i przewody w istniejącej wiązce w samochodzie:
W pełnej wersji, w wiązce, do skrzynki bezpieczników są podłączone przewody, których brakuje w prostszej wersji, czyli:
czerwony - zasilanie sterowania lusterkami
czarny z żółtym - zasilanie podgrzewania lusterek (dwa przewody w jednym pinie, krótki do drzwi lewych i długi do drzwi prawych)
Z pełnej wiązki należy rozłączyć 3 fioletowe przewody służące do sterowania prawym lusterkiem:
Przewody najlepiej co jakiś odcinek łączyć ze sobą taśmą izolacyjną by uniknąć poplątania:
Demontaż gniazda. W wersji pełnej zaślepka centralna wtyczki ma kolor biały, w wersji okrojonej czerwony. Trzyma się we wtyczce i ustala piny za pomocą 5 zatrzasków. 2 z nich należy zablokować małymi wkrętakami, ewentualnie cienkimi gwoździami i nacisnąć trzeci zacisk naprzeciwko tych dwóch zablokowanych. Element wyskoczy na zewnątrz. Wtedy wyjmujemy/wkładamy piny (na małe zatrzaski - prosta operacja):
Z wtyczki idącej do skrzynki bezpieczników (10 pin, wykorzystane 3) należy wyjąć pin z czerwonym przewodem i pin z dwoma przewodami w kolorze czarnym z żółtym:
U mnie szło to bardzo opornie więc mało fachowym sposobem skorzystałem z pomocy młotka by wyjąć potrzebne przewody:
Przygotowujemy przewody, łącznie 5 sztuk, czyli: 3 fioletowe, czerwony (krótki) i czarny z żółtym (podwójny):
Teraz przenosimy się do samochodu. Rozłączamy gniazdo w słupku:
A od środka samochodu:
- opuszczamy skrzynkę bezpieczników,
- ściągamy plastikową osłonę wyłącznika bezwładnościowego,
- wyciągamy do środka samochodu gniazdo wiązki:
Ze skrzynki bezpieczników wypinamy wtyczkę zasilającą (znajduje się mniej więcej jak na zdjęciu od dołu skrzynki wzdłuż osi pojazdu - trzy pozostałe są prostopadle) i podłączamy piny zasilające jak opisano na zdjęciu. Wystarczy je tylko wsunąć do wyczuwalnego zatrzaśnięcia:
Następnym krokiem jest podłączenie przewodów do gniazda pinów czyli wyjęcie zaślepki, podłączenie fioletowych i czarno-żółtego przewodu, założenie z powrotem zaślepki. Rozpiska numeracji i kolorystyka ponownie:
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
Na wtyczce jest opisana numeracja. Tak to powinno wyglądać po zrobieniu:
Podłączamy gniazdo i wtyczkę wiązki poza słupkiem w celu kontroli. Spryskiwaczem (ja użyłem do mycia szyb) psikamy na lusterko. Włączamy zapłon i włączamy ogrzewanie tylnej szyby w celu kontroli podgrzewania. Można sprawdzić dłonią ale ten efekt jest ciekawszy i nie trzeba stać i trzymać dłoni na lusterku. W tym czasie sprawdzamy czy działa sterowanie obrotem lusterka. Zdjęcia wykonane w odstępie około 40 sekund:
Jeśli wszystko działa jak należy a powinno przy starannym montażu, to składamy wszystko w całość. Przewód do prawego lusterka prowadzimy pod wykładziną w prawą stronę.
Z prawej strony odkręcamy plastik z boku i wyciągamy EEC, delikatnie oczywiście i kładziemy na podłodze:
Odkręcamy wtyczkę z gniazda i wyciągamy gniazdo do środka samochodu. Miejsce oznaczyłem na zdjęciu - dostęp jest fatalny, trzeba się trochę nagimnastykować. Mi pomogły warunki fizyczne, czyli szczupłe dłonie.
Podobnie postępujemy jak w przypadku lewego gniazda z tą różnicą, że podpinamy 4 piny zamiast 5 (czerwony jest tylko w lewym gnieździe):
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
Sprawdzamy ponownie czy wszystko działa i chowamy przewód pod wykładziną. Jest zdecydowanie za długi więc zapas można ukryć w tunelu lob w podłodze ale tak, by wykładzina prosto była ułożona. Wkładamy EEC, przykręcamy plastik zasłaniający.
I to by było na tyle. Na koniec, jako załącznik jest paczka wszystkich zdjęć w postaci archiwum RAR.
Pierwszym krokiem jest oczywiście montaż lusterek elektrycznych i podłączenie ich do wiązki w drzwiach (ewentualna wymiana wiązki w drzwiach tak jak w moim przypadku). Nie będę się rozpisywał jak to zrobić gdyż jest to stosunkowo prosta operacja (1 godzina na dwoje drzwi włącznie z czasem na piwo w międzyczasie).
Wiązka, którą miałem w samochodzie obsługiwała wszystko co jest w drzwiach (włącznie z elektrycznymi szybami), ale nie posiadała instalacji do lusterek. Zamiast wymieniać całą wiązkę na tę, którą dostałem od andkara, wykonałem modyfikację, polegającą na jej rozszerzeniu i zainspirowany rozmową z SzeFem opisuję co i jak dla potomnych.
Widok lewego, kompletnego gniazda wiązki wraz z opisaną numeracją pinów:
Rozpiska numeracji pinów gniazda i kolor przewodu (w nawiasie drzwi prawe):
01 - biały z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (biały z brązowym)
02 - niebieski - silnik podnoszenia szyby (niebieski z żółtym)
03 - żółty z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (żółty z brązowym)
04 - czerwony z zółtym - zasilanie zamka centralnego (czerwony z żółtym)
05 - brązowy - masa GND (brązowy)
06 - biały - głośnik (biały z brązowym)
07 - żółty - głośnik (żółty z brązowym)
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
09 - zielony - silnik podnoszenia szyby (zielony z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
13 - brak (brak)
14 - brak (brak)
15 - brak (brak)
16 - brak (brak)
17 - brak (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
19 - brak (brak)
20 - brak (brak)
Brakujące piny i przewody w istniejącej wiązce w samochodzie:
W pełnej wersji, w wiązce, do skrzynki bezpieczników są podłączone przewody, których brakuje w prostszej wersji, czyli:
czerwony - zasilanie sterowania lusterkami
czarny z żółtym - zasilanie podgrzewania lusterek (dwa przewody w jednym pinie, krótki do drzwi lewych i długi do drzwi prawych)
Z pełnej wiązki należy rozłączyć 3 fioletowe przewody służące do sterowania prawym lusterkiem:
Przewody najlepiej co jakiś odcinek łączyć ze sobą taśmą izolacyjną by uniknąć poplątania:
Demontaż gniazda. W wersji pełnej zaślepka centralna wtyczki ma kolor biały, w wersji okrojonej czerwony. Trzyma się we wtyczce i ustala piny za pomocą 5 zatrzasków. 2 z nich należy zablokować małymi wkrętakami, ewentualnie cienkimi gwoździami i nacisnąć trzeci zacisk naprzeciwko tych dwóch zablokowanych. Element wyskoczy na zewnątrz. Wtedy wyjmujemy/wkładamy piny (na małe zatrzaski - prosta operacja):
Z wtyczki idącej do skrzynki bezpieczników (10 pin, wykorzystane 3) należy wyjąć pin z czerwonym przewodem i pin z dwoma przewodami w kolorze czarnym z żółtym:
U mnie szło to bardzo opornie więc mało fachowym sposobem skorzystałem z pomocy młotka by wyjąć potrzebne przewody:
Przygotowujemy przewody, łącznie 5 sztuk, czyli: 3 fioletowe, czerwony (krótki) i czarny z żółtym (podwójny):
Teraz przenosimy się do samochodu. Rozłączamy gniazdo w słupku:
A od środka samochodu:
- opuszczamy skrzynkę bezpieczników,
- ściągamy plastikową osłonę wyłącznika bezwładnościowego,
- wyciągamy do środka samochodu gniazdo wiązki:
Ze skrzynki bezpieczników wypinamy wtyczkę zasilającą (znajduje się mniej więcej jak na zdjęciu od dołu skrzynki wzdłuż osi pojazdu - trzy pozostałe są prostopadle) i podłączamy piny zasilające jak opisano na zdjęciu. Wystarczy je tylko wsunąć do wyczuwalnego zatrzaśnięcia:
Następnym krokiem jest podłączenie przewodów do gniazda pinów czyli wyjęcie zaślepki, podłączenie fioletowych i czarno-żółtego przewodu, założenie z powrotem zaślepki. Rozpiska numeracji i kolorystyka ponownie:
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
Na wtyczce jest opisana numeracja. Tak to powinno wyglądać po zrobieniu:
Podłączamy gniazdo i wtyczkę wiązki poza słupkiem w celu kontroli. Spryskiwaczem (ja użyłem do mycia szyb) psikamy na lusterko. Włączamy zapłon i włączamy ogrzewanie tylnej szyby w celu kontroli podgrzewania. Można sprawdzić dłonią ale ten efekt jest ciekawszy i nie trzeba stać i trzymać dłoni na lusterku. W tym czasie sprawdzamy czy działa sterowanie obrotem lusterka. Zdjęcia wykonane w odstępie około 40 sekund:
Jeśli wszystko działa jak należy a powinno przy starannym montażu, to składamy wszystko w całość. Przewód do prawego lusterka prowadzimy pod wykładziną w prawą stronę.
Z prawej strony odkręcamy plastik z boku i wyciągamy EEC, delikatnie oczywiście i kładziemy na podłodze:
Odkręcamy wtyczkę z gniazda i wyciągamy gniazdo do środka samochodu. Miejsce oznaczyłem na zdjęciu - dostęp jest fatalny, trzeba się trochę nagimnastykować. Mi pomogły warunki fizyczne, czyli szczupłe dłonie.
Podobnie postępujemy jak w przypadku lewego gniazda z tą różnicą, że podpinamy 4 piny zamiast 5 (czerwony jest tylko w lewym gnieździe):
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
Sprawdzamy ponownie czy wszystko działa i chowamy przewód pod wykładziną. Jest zdecydowanie za długi więc zapas można ukryć w tunelu lob w podłodze ale tak, by wykładzina prosto była ułożona. Wkładamy EEC, przykręcamy plastik zasłaniający.
I to by było na tyle. Na koniec, jako załącznik jest paczka wszystkich zdjęć w postaci archiwum RAR.
- Załączniki
-
- Elektryka lusterek.rar
- (3.47 MiB) Pobrany 279 razy
01 - biały z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (zamiennie plus i minus, zależnie czy otwieramy czy zamykamy)
02 - niebieski - silnik podnoszenia szyby (zamiennie plus i minus, zależnie czy opuszczamy czy podnosimy szyby)
03 - żółty z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (zamiennie plus i minus, zależnie czy otwieramy czy zamykamy)
04 - czerwony z zółtym - zasilanie zamka centralnego (+12V)
05 - brązowy - masa GND (brązowy)
06 - biały - głośnik (masa)
07 - żółty - głośnik (sygnał)
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (+12V)
09 - zielony - silnik podnoszenia szyby (zamiennie plus i minus, zależnie czy opuszczamy czy podnosimy szyby)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (+12V lub masa przy obrocie w poziomie)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (+12V lub masa przy obrocie w pionie)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (+12V)
13 - brak (brak)
14 - brak (brak)
15 - brak (brak)
16 - brak (brak)
17 - brak (brak)
18 - fioletowy - wspólne sterowanie lusterek (+12V lub masa zależnie od kierunku obrotu)
19 - brak (brak)
20 - brak (brak)
Myślę, że to będzie już w pełni rozpiska gniazda.
02 - niebieski - silnik podnoszenia szyby (zamiennie plus i minus, zależnie czy opuszczamy czy podnosimy szyby)
03 - żółty z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (zamiennie plus i minus, zależnie czy otwieramy czy zamykamy)
04 - czerwony z zółtym - zasilanie zamka centralnego (+12V)
05 - brązowy - masa GND (brązowy)
06 - biały - głośnik (masa)
07 - żółty - głośnik (sygnał)
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (+12V)
09 - zielony - silnik podnoszenia szyby (zamiennie plus i minus, zależnie czy opuszczamy czy podnosimy szyby)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (+12V lub masa przy obrocie w poziomie)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (+12V lub masa przy obrocie w pionie)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (+12V)
13 - brak (brak)
14 - brak (brak)
15 - brak (brak)
16 - brak (brak)
17 - brak (brak)
18 - fioletowy - wspólne sterowanie lusterek (+12V lub masa zależnie od kierunku obrotu)
19 - brak (brak)
20 - brak (brak)
Myślę, że to będzie już w pełni rozpiska gniazda.
- swierszczu79
- Posty: 38
- Rejestracja: 22 cze 2008, 12:46
- Lokalizacja: Chrzanów
Wszystko GIT ale..... fioletowy nie powinien byc w pinie 18 tylko w pinie 19 Tak jest w oryginale18 - fioletowy - wspólne sterowanie lusterek (+12V lub masa zależnie od kierunku obrotu)
Ale ze raczej pin 18 nie jest wykorzystywany wiec jesli sie podlaczy tak jak Uriel napisal nic zlego sie nie stanie
-=Swierszczu79=-
W sprawdzonej wiązce, którą dostałem od andkara był wpięty w pin 18. i Tak wpiąłem u siebie i działa, więc nie wiem skąd masz wiedzę o tym pinie 19. W wiązce drzwiowej jest zmostkowany z 18 i 19? Przecież gdyby tak nie było to po wpięciu w 19 nie powinno działać... A u mnie w 18 działa...swierszczu79 pisze:Wszystko GIT ale..... fioletowy nie powinien byc w pinie 18 tylko w pinie 19 Tak jest w oryginale
Ale ze raczej pin 18 nie jest wykorzystywany wiec jesli sie podlaczy tak jak Uriel napisal nic zlego sie nie stanie
Ale mam problem. Nie wiem czy spowodowany lusterkami, ale na bezpieczniku 21 (15A) mam pobór prądu blisko 0,5A i dzisiaj... Ładuję właśnie aku (rozładował się i przez to i przez zostawione na noc Demo w Sony bo stracił ustawienia). Coś mi nie gra z elektryką i któryś obwód mi kradnie. Grzanie lusterek odpada, sterowanie nimi także bo to jest wyłącznik (joystick) i nic nie zwiera. Poza tym idzie na innym bezpieczniku (1).
I znów walka w aucie...
Ostatnio zmieniony 04 lip 2010, 13:14 przez Illuminati75, łącznie zmieniany 1 raz.
- swierszczu79
- Posty: 38
- Rejestracja: 22 cze 2008, 12:46
- Lokalizacja: Chrzanów
Dziala bo tak jak napisalem wczesniej... nic zlego sie nie stanie jesli tylko piny po stronie meskiej jak i zenskiej beda sie zgadzaly.... Nawet gdybys podlaczyl do jakichkolwiek wolnych pinow to i tak by wszystko dzialalo OK pod warunkiem ze po obu stronach wtyczki kabelki by sie zgadzaly (fioletowy do fioletowego, zielony do zielonego itp)Uriel75 pisze:W sprawdzonej wiązce, którą dostałem od andkara był wpięty w pin 18. i Tak wpiąłem u siebie i działa, więc nie wiem skąd masz wiedzę o tym pinie 19. W wiązce drzwiowej jest zmostkowany z 18 i 19? Przecież gdyby tak nie było to po wpięciu w 19 nie powinno działać... A u mnie w 18 działa...
A skad mam taka wiedze??? Wydawnictwo AUTO - Obsluga i naprawa Ford Escort.... Sa tam schematy i wedlug nich kiedys robilem instalke pod elektryczne lusterka W pozniejszym czasie udalo sie zdobyc kilka wiazek drzwiowych i wewnetrznych i tam takze 'fioletowy' byl pod pinem 19
Dlatego tez smiem twierdzic ze tak jest oryginalnie Ale najwazniejsze by dzialalo reszta to tylko kosmetyka
-=Swierszczu79=-
No to chyba jest kilka róznych wiązek, albo nie pierwszy raz się książka myli, wszystko chyba zależy jak bardzo bogate są, poleciałem do autka i mam na 18, zlazłem do piwnicy po drugą wersję wiązki-ful wupaśną z wtyczkami do microswitchy w zamkach, do oświetlenia drzwi i tam też jest pod 18A skad mam taka wiedze??? Wydawnictwo AUTO - Obsluga i naprawa Ford Escort.... Sa tam schematy i wedlug nich kiedys robilem instalke pod elektryczne lusterka W pozniejszym czasie udalo sie zdobyc kilka wiazek drzwiowych i wewnetrznych i tam takze 'fioletowy' byl pod pinem 19
Dlatego tez smiem twierdzic ze tak jest oryginalnie Ale najwazniejsze by dzialalo reszta to tylko kosmetyka
- swierszczu79
- Posty: 38
- Rejestracja: 22 cze 2008, 12:46
- Lokalizacja: Chrzanów
A tak z ciekawosci spytam.... te przewody od microswitchy w ktore piny wchodza?? Tego niema na moim schemacieandkar pisze:No to chyba jest kilka róznych wiązek, albo nie pierwszy raz się książka myli, wszystko chyba zależy jak bardzo bogate są, poleciałem do autka i mam na 18, zlazłem do piwnicy po drugą wersję wiązki-ful wupaśną z wtyczkami do microswitchy w zamkach, do oświetlenia drzwi i tam też jest pod 18A skad mam taka wiedze??? Wydawnictwo AUTO - Obsluga i naprawa Ford Escort.... Sa tam schematy i wedlug nich kiedys robilem instalke pod elektryczne lusterka W pozniejszym czasie udalo sie zdobyc kilka wiazek drzwiowych i wewnetrznych i tam takze 'fioletowy' byl pod pinem 19
Dlatego tez smiem twierdzic ze tak jest oryginalnie Ale najwazniejsze by dzialalo reszta to tylko kosmetyka
A co do tematu... Chyba w fordzie wszystko jest mozliwe ja mialem Diesla z 92 roku teraz Zeteca z 92 roku a zdobyczne wiazki mialem z 92-93 roku oraz jedna w sumie niewiem, ale miala calkiem inne wtyczki do centrala... Ale .... we wszystkich 'fioletowy' byl w pinie 19
Byc moze to dodatkowe wyposazenie zmienilo troche rozklad uzywanych pinow
ps. z czerwonym srodkiem czy z bialym kazda byla taka jak opisalem... byc moze te po 95 roku sie roznia??? W sumie chyba mk7 mialy dodatkowe atrakcje???
-=Swierszczu79=-
w aucie mam oryginalną z 90r, zdobyczna hmm ciężko powiedzieć, ale na pewno do roku 95, kupowałem ją z centralnym i klameczki są z mkV/mkVI, przewody od microswitchy jutro rozpiszę dzisiaj już mi się nie chce do piwnicy lecieć, mam w sąsiedniej klatce drugą piwnicę bo moja z gratami była już za mała