Światła do jazdy dziennej
: 30 sty 2011, 12:13
Macie tu przepis dotyczący świateł do jazdy dziennej
Zgodnie z rozporządzeniem z 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, poz. 639) obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 r. Oznacza to jednak, że w autach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku światła do jazdy dziennej, mogą świecić się łącznie z pozostałymi. Natomiast przy rejestracji po 1 stycznia 2010 roku, światła takie mogą być zapalane tylko z przodu.
Przypomnijmy, że wspomniane światła powinny znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się też wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny, informujący o działaniu świateł. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w chwili, gdy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie, po włączeniu przednich mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
I teraz w myśl przepisów - jak zainstalować takie światła , żeby się nie wyłączyły gdy zastosujemy migawkę światłami ?
Zadani jest proste - w przewód zasilający światła , wstawiamy przekaźnik (odwrotnego działania ) , sterowanie przekaźnika dajemy z bezpiecznika świateł postojowych .
Gdy załączymy światła do jazdy dziennej - (zasilanie np. z cewki zapłonowej ; moduł zapłonu ; lub jakiekolwiek zasilanie - czegokolwiek pod maską , gdzie jest napięcie po odpaleniu silnika ) - napięcie przechodzi swobodnie przez przekaźnik - bo gdy on nie jest wysterowany - przepuszcza napięcie .
W momencie zapodania napięcia na światła postojowe - napięcie dochodzi do przekaźnika a on rozłącza zasilanie światełek do jazdy dziennej.
Oczywiście nie musimy z zasilaniem przekaźnika pchać się bezpośrednio do puszki bezpiecznikowej - wystarczy zgarnąć napięcie z przewodu dochodzącego do lamp postojowych - gdzieś pod maską
Oczywiście należy pamiętać o bezpiecznikach - dwóch bezpiecznikach .
I mamy gotowe podłączenie światełek - jak mrygniemy światełkami - te od jazdy dziennej , wyłączą się tylko na czas mrygnięcia i znów się zapalą .
Są też w sprzedaży światełka z wbudowanym już przekaźnikiem - gdzie dodatkowo wychodzący - trzeci przewód podłączamy do światełek postojowych - bez zakupużadnych przekaźniczków .
Zasada działania ta sama - ale mniej kombinacji .
Jeszcze jedno
Gdzie i jak musimy je zamontować , żeby być w zgodzie z przepisami :
1) każda lampa musi mieć na kloszu wytłoczony znak homologacji,
2) światła do jazdy dziennej powinny się automatycznie włączać po włączeniu zapłonu,
3) muszą dawać światło barwy białej,
4) powinny się automatycznie wyłączyć po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych,
5) powinny być zamontowane na wysokości od 25 do 150 cm nad ziemią,
6) powinny znajdować się maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu
,
7) odległość między nimi nie może być mniejsza od 60 cm,
Zgodnie z rozporządzeniem z 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, poz. 639) obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 r. Oznacza to jednak, że w autach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku światła do jazdy dziennej, mogą świecić się łącznie z pozostałymi. Natomiast przy rejestracji po 1 stycznia 2010 roku, światła takie mogą być zapalane tylko z przodu.
Przypomnijmy, że wspomniane światła powinny znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się też wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny, informujący o działaniu świateł. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w chwili, gdy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie, po włączeniu przednich mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
I teraz w myśl przepisów - jak zainstalować takie światła , żeby się nie wyłączyły gdy zastosujemy migawkę światłami ?
Zadani jest proste - w przewód zasilający światła , wstawiamy przekaźnik (odwrotnego działania ) , sterowanie przekaźnika dajemy z bezpiecznika świateł postojowych .
Gdy załączymy światła do jazdy dziennej - (zasilanie np. z cewki zapłonowej ; moduł zapłonu ; lub jakiekolwiek zasilanie - czegokolwiek pod maską , gdzie jest napięcie po odpaleniu silnika ) - napięcie przechodzi swobodnie przez przekaźnik - bo gdy on nie jest wysterowany - przepuszcza napięcie .
W momencie zapodania napięcia na światła postojowe - napięcie dochodzi do przekaźnika a on rozłącza zasilanie światełek do jazdy dziennej.
Oczywiście nie musimy z zasilaniem przekaźnika pchać się bezpośrednio do puszki bezpiecznikowej - wystarczy zgarnąć napięcie z przewodu dochodzącego do lamp postojowych - gdzieś pod maską
Oczywiście należy pamiętać o bezpiecznikach - dwóch bezpiecznikach .
I mamy gotowe podłączenie światełek - jak mrygniemy światełkami - te od jazdy dziennej , wyłączą się tylko na czas mrygnięcia i znów się zapalą .
Są też w sprzedaży światełka z wbudowanym już przekaźnikiem - gdzie dodatkowo wychodzący - trzeci przewód podłączamy do światełek postojowych - bez zakupużadnych przekaźniczków .
Zasada działania ta sama - ale mniej kombinacji .
Jeszcze jedno
Gdzie i jak musimy je zamontować , żeby być w zgodzie z przepisami :
1) każda lampa musi mieć na kloszu wytłoczony znak homologacji,
2) światła do jazdy dziennej powinny się automatycznie włączać po włączeniu zapłonu,
3) muszą dawać światło barwy białej,
4) powinny się automatycznie wyłączyć po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych,
5) powinny być zamontowane na wysokości od 25 do 150 cm nad ziemią,
6) powinny znajdować się maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu
,
7) odległość między nimi nie może być mniejsza od 60 cm,