Układ odpowietrzania skrzyni korbowej też należy czyścić

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Układ odpowietrzania skrzyni korbowej też należy czyścić

Post autor: Jamszoł »

Co raz częściej na forum pojawia się opis i pytanie - jak zimny to gaśnie :)
Jednym z powodów gaśnięcia silnika gdy zimny a po ponownym odpaleniu jakoś tam jest Ok może być - powtórzę - może być zapchany układ odpowietrzania skrzyni korbowej .
Objawy - rano , zimny silnik , odpalamy silnik - on wchodzi na obroty a po pół minucie z nich zchodzi i gaśnie - od razu jak chcemy go odpalić , musimy długo kręcić , gdy odczekamy jakieś 10 - 15 s , odpala od strzału i dalej już jest OK.
Ogólnie zachowuje się tak jak by za szybko puszczało "ssanie"

Co prawda opis nie jest od Escorta , ale zasada jest ta sama , działanie to samo .
Warto poczytać i zastosować się do wskazówek w opisie - zanim zaczniemy na nowo ten temat na forum.
Dla zainteresowanych - autor tego tematu wyraził zgodę na udostępnienie tego linku i kazał posdrowić wszystkich userów naszego forum .
Przy okazji pragnę zaznaczyć fakt że temat ten opisuje również przyczynę wycieku z uszczelniaczy wału korbowego.
http://zlosnik.pl/printthread.php?Board ... &type=post

Temat zaworu odpowietrzania skrzyni korbowej , jest szeroko opisywany na "Elektrodzie"
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Solar
Posty: 223
Rejestracja: 01 lis 2009, 13:11
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Solar »

Jamszoł, ten link nie działa -no found.
piter
Posty: 505
Rejestracja: 17 kwie 2009, 23:16
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: piter »

albo zamiast czyszczenia kupic taki od forda sierry za 30 zl zdjac plastikowa otuline i mamy do forda escorta za cene 90 zl :lol: .pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 11 lis 2009, 16:30 przez piter, łącznie zmieniany 1 raz.
piter
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Solar pisze:Jamszoł, ten link nie działa -no found.
Bo cała strona złośnika dziś nie działa :( mam nadzieję , że to przejściowe trudności
Jeśli zacznie działać to przekopiuje ten temat
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
mlekolowickie

Post autor: mlekolowickie »

piter, do essa on kosztuje 45zl w bemo motors
piter
Posty: 505
Rejestracja: 17 kwie 2009, 23:16
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: piter »

mlekolowickie pisze:piter, do essa on kosztuje 45zl w bemo motors
.no to super zatem na emili plater bedzie jeszcze tanszy.to do sierry bedzie tez taniocha
piter
mlekolowickie

Post autor: mlekolowickie »

no niestety, na e.plater wlasnie kosztuje 80, stobno 80-100, radze zawsze sprawdzic bemo nim cos kupimy, oszczedzenie 40zl zawsze jest oplacalne ;)
w dodatku zaoferowali wymiane za 10zl, co wbilo mnie w szok
koniec OT ;)
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

mlekolowickie, jak zobaczysz na czym polega ta wymiana to bedziesz jeszcze w wiekszym szoku jak latwo pozbyles sie 10 zł za psi ch....j
mlekolowickie

Post autor: mlekolowickie »

cidzej, po czym twierdzisz ze zaplacilem 10zl?
sam to wymienilem...
tylko po delarze spodziewalbym sie ogromnych kosztow, a nie tanszych o polowe od sklepow,
na przyszlosc nim stwierdzisz jakas bzdure, zastanow sie dwa razy
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

mlekolowickie, miałem na myśli, ze jak dasz im te 10 zł zarobić to sie dowiesz czemu tak malo to kosztuje .... nie stwierdziłem faktu, że to zrobiłeś ... z Twojej wypowiedzi równie dobrze można wydedukować iż dałeś im te 10 zeta za wymiane ...


dlatego nie łap mnie za słówka :evil:

kończymy ten OFF TOP.
mlekolowickie

Post autor: mlekolowickie »

konczac offtop zycze sobie bys darowal sobie tego typu docinki
amen
piter
Posty: 505
Rejestracja: 17 kwie 2009, 23:16
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: piter »

mlekolowickie pisze:no niestety, na e.plater wlasnie kosztuje 80, stobno 80-100
yhy a pytales sie tylko i wylacznie cene o odpowietrznik do escorta?
piter
Albercik

Post autor: Albercik »

a strona złośnika dalej nie działa :(
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Wklejam wypowiedź kolegi - za jego zgodą
Przy okazji - jak wpiszemy dokładnie ten temat w Googlach - to odnajdzie nam stronę żrudłową i można na nią wejść i przeczytać orginał.

Przy okazji podejrzenia utraty szczelności przez simmering wału korbowego postanowiłem przeczyścić nieco układ przewietrzania skrzyni korbowej. Wiem, że jego zatkanie może być przyczyną wycieku oleju przez uszczelniacze wału, a nawet wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej (przy niedostatecznym jej przewietrzaniu) może doprowadzić do... wypchnięcia simmeringu (spotkałem się kiedyś z takim przypadkiem i taka była konkluzja znajomego mechanika, sam tego nie wymyśliłem ).
Ksiązki obsługi zalecają czyszczenie ww. układu co 20 kkm, ale przyznajmy się: kto się tym tak naprawdę zajmuje? A jest to prosta, wręcz banalna czynność...
Mianowicie zdejmujemy gumową rurkę wychodzącą z prawej strony (patrząc od przodu) na górze pokrywy zaworów. Rurka ta rozdziela się i z drugiej strony ma dwa wyjścia - wyciągamy ją więc także od spodu obudowy filtra powietrza i od strony zaworka PCV. Mając rurkę w dłoniach wlewamy do niej trochę benzyny ekstrakcyjnej, potrząsamy i opróżniamy. Potem można dokładnie ją przeczyścić wąskim kawałkiem szmatki, wprowadzanym za pomocą kawałka miękkiego drutu miedzianego (np. ze starej cewki transformatora): najpierw przeciągamy przez rurkę sam drucik na wylot, potem do jednego końca przymocowujemy paseczek tkaniny i wyciągamy drut z drugiej strony - tak, aby pociągnął za sobą szmatkę. Powtarzamy czynność, czyszcząc drugi wylot rurki.
Ponieważ codziennie pokonuję parę tras kilkukilometrowych, silnik wciąż pracuje niedogrzany i nie dziwi mnie obecność tzw. "masełka" (jasnobrązowej mazi) od spodu korka wlewu oleju. Okazało się, że wyżej wspomniana rurka też zawierała sporo tej substancji... I naprawdę niewiele brakowało, aby zakorkowała ona rurkę.
Potem można kawałkiem szmatki nawiniętej np. na śrubokręt przeczyścić króćce, na które nakłada się ww. rurkę.
No i pozostał nam zaworek PCV, którego niesprawność zwykle objawia się nierównymi obrotami biegu jałowego. W zaworek ten śmiało można nalać (np. strzykawką) nieco benzyny, mocno potrząsnąć i wylać - i tak parę razy. Potem przedmuchujemy go (ustami, choć to niezbyt zdrowe ) - można w ten sposób sprawdzić jego sprawność (w jedną stronę powinien przepuszczać powietrze, a w drugą - blokować; słychać przy tym charakterystyczne kliknięcie; ponadto powinien on zadziałać już przy niewielkim ciśnieniu wdmuchiwanego powietrza, czyli ruchomy element w środku musi pracować wyraźnie bez oporów, spowodowanych np. obecnością wewnątrz jakiejś mazi).
Okazało się, że mój oczyszczony zaworek nie jest zbyt szczelny i przepuszcza powietrze w obie strony (tyle, że w jedną z dużymi oporami, ale jednak). To trochę dziwne, bo pracował zaledwie ze dwa lata - kiedyś w ramach eksperymentów kupiłem go (14 zł) i włożyłem (z ciekawości) w miejsce starego, fabrycznego, który przepracował 8 lat i nawet nie okazywał oznak zużycia. Zamontowałem więc teraz z powrotem stary zawór .
W ten sposób mam nadzieję, że zminimalizowałem niebezpieczeństwo wycieku oleju w okolicach uszczelnień wału korbowego. I może to tylko przypadek, bo nie bardzo wiem, jak (i czy w ogóle) to możliwe, ale... zauważyłem wyraźny wzrost przyspieszenia (tuning ) - autko po prostu wyraźnie chętniej przyspiesza i wkręca się na obroty przy dużo mniejszym nacisku na pedał gazu. Ot, ciekawostka...

Zachęcam więc Was do przeczyszczenia tejże rurki i zaworka PCV, a także jego przetestowanie. Warto byłoby również przedmuchać pompką do kół metalowy przewód, w który wkładamy dolny, grubszy króciec zaworu PCV. Pracy na 5-10 minut, a efekty mogą być interesujące i pożyteczne.

Przy okazji polecam też okresowe czyszczenie z sadzy zaworka EGR (raz na kilkadziesiąt tysięcy km)
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

kolego piter i mlekolowickie, załóżcie sobie w dziale Giełda temat o wyższości cen jednego sklepu nad innym i zakończcie tego offtopa
ODPOWIEDZ