Zbliza sie sezon zimowy, wiec czas na zimowki. Pogrzebalem troche na necie i znalazlem trzy ciekawe artykuly na temat opon. Dowiedzialem sie z nich ze opony mniej zuzyte zaklada sie na tyl bez wzgledu na to jaki mamy naped, a nie "te lepsze" na przod a na tyl do d.... Mozecie sie smiac ale nie wiedzialem tego. U mnie obiegowa opinia byla taka ze przod musi miec lepsza przyczepnosc, a tu zonk. Ponizej linki do artykulow. A jeszcze nizej najciekawsze 2 fragmenty:
http://www.opony.com.pl/rozmaitosci/352 ... zowki.html
http://www.jdkulej.pl/poradnik_ogumienie.php
http://www.michelin.pl/pl/auto/auto_con ... r_neuf.jsp
Fragment I
Kiedy czas na zmianę ?
Wbrew obiegowym opiniom wyznacznikiem pozwalającym określić odpowiedni moment na zmianę opon z letnich na zimowe nie jest padający śnieg, lecz temperatura. Mieszanka gumowa opon letnich w temperaturze poniżej +7 stopni Celsjusza staje się mniej elastyczna, nie przylega dokładnie do nawierzchni, a więc jest mniej przyczepna do podłoża. Wraz z dalszym spadkiem temperatury warunki trakcyjne opon letnich pogarszają się jeszcze bardziej. Ponieważ takie zmiany pogodowe pojawiają się już w październiku firma Pirelli zaleca zmianę opon w tym czasie.
Fragment 2
Montaż opon
W przypadku zamiany opon miejscami, należy pamiętać o przywróceniu pierwotnego ciśnienia pompowania i wyważaniu opon, z uwzględnieniem ich nowego położenia.
Nowe lub mniej zużyte opony powinny być zamontowane z tyłu, aby zapewnić jak najlepsze trzymanie się drogi w trudnej sytuacji (hamowanie awaryjne, ciasny łuk), głównie na śliskiej drodze.
Biorąc pod uwagę fakt, że większość pojazdów posiada napęd na przednią oś, utrata przyczepności ma miejsce z tyłu, na osi, której się nie kontroluje.

Rysunek nr 1. Opony przednie zużywają się szybciej niż opony tylne (napęd z przodu). Przyzwyczailiśmy się do mniejszej przyczepności z przodu.
Rysunek nr 2. W przypadku zamontowania nowych opon z przodu:
zachowanie pojazdu zmieni się (równowaga przyczepności przód/tył odwrócona i błędne wrażenia bezpieczeństwa),
na śliskiej drodze, utrata przyczepności najpierw z tyłu, na nie kontrolowanej osi.
Rysunek nr 3. W przypadku zamontowania nowych opon z tyłu:
zachowanie pojazdu identyczne z tym, do którego jesteśmy przyzwyczajeni (równowaga przyczepności utrzymana, z większym zakresem bezpieczeństwa),
maksymalna przyczepność na nie kontrolowanej tylnej osi.
Ok wsio, troche dlugie ale mam nadzieje ze komus sie przyda:)