Chłodzenie silnika problem....

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14627
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Albercik pisze:Dzięki Yagr, ale nie trafiłeś :P
Dałem ci tego linka zebyś porównał sobie mocowanie i doszedł sam do wniosku że obudowa termostatu z 1,6 ci nie podejdzie ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Albercik

Post autor: Albercik »

ale to i tak była obudowa od 1.3 mono ;)

Co do sterowania wentylatorem, to wczoraj to oglądałem i faktycznie - nie mam żadnego czujnika, ani w obudowie, ani w chłodnicy :P Teraz będę musiał w takim razie szukać gdzie indziej przyczyny :/ Może być, że mam walnięty ten czujnik, co daje sygnał na kompa, bo auto mi jakoś sporo pali, jak na 1.3. Wymienię termostat i obudowę i zobaczymy co się bedzie działo...
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14627
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Albercik pisze:ale to i tak była obudowa od 1.3 mono ;)
A co to ma do rzeczy skoro mocowanie i uszczelka taka sama jak w endurze-e i zasadnicze - inna niz z 1,6 :P
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Albercik

Post autor: Albercik »

No dobra. Dziś trochę przy tym pogrzebałem. Podsumowując:

Spalony bezpiecznik D przy aku. Wymieniłem na nowy.
Czujnik temperatury jest dobry. jak go odpinam, to wskazówka na desce spada. Jak podłączę spowrotem, to pokazuje normalnie temperaturę.
Wentylator spiąłem na krótko - działa.
Wziąłem miernik w łapę - do witraka nie dochodzi prąd.

Zacznę szukać przyczyny w przekaźnikach. Pytanie - gdzie jest przekaźnik od wentylatora? Szukać go przy aku, czy w skrzynce?
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Przy aku
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Albercik

Post autor: Albercik »

podziękował :)

[ Dodano: Sro 10 Mar, 2010 ]
No dobra. Jak już pisałem chwilę wcześniej - zabrałem się problem na poważnie. W pierwszej kolejności wytargałem przekaźnik od wentylatora. Usyfiony strasznie. zaraz będę go czyścił. W środku też od razu zerknę jak wygląda i czy nie jest poprzepalany i czy nie ma zwarcie gdzieś. Dla zainteresowanych - oznaczenia przekaźnika wentylatora, to:

G1UHD
95AG 8C616 E1B
12V 70A
V23141-A1001-X10
6LC PBT

- Sprawdziłem przejście od Aku, do styku bezpicznika 'D' - jest
- Sprawdziłem przejście od bezpiecznika 'D' do podstawki przekaźnika - jest
- Sprawdziłem przejście od przekaźnika do wentylatora chłodnicy - jest
- Spiąłem na krótko styk przekaźnika do wentylatora z klemą '+' - wentylator chodzi.
- Sprawdziłem napięcie na bezpieczniku '22' w skrzynce - jest
- Napięcie ze skrzynki dochodzi (zasilanie cewki przekaźnika) do podstawki przekażnika ze stratą 1-1,5%.

I tu pojawił się problem: masa cewki przekaźnika ma przejście na klemę '-' ze stratą ok 65%.
dodatkowo przekaźnik ma 5 nóżek - dwie grube (zasilanie wentylatora), dwie średnie (zasilanie cewki) i jedną taką cieniutką. Domyślam się, że to jest sygnał z kompa/czujnika temperatury. Ale nie mogę nigdzie znaleźć schematu układu zasilania wentylatora :/ Pomysł mam taki, żeby masę cewki wyprowdzić od razu na karoserię, bo idzie ona razem z zasilaniem cewki na lewe nadkole i tam przez złącze wchodzi w nadkole i znika gdzieś w czeluściach auta... Nie mogę namierzyć dokąd ten kabel idzie :/

A może ktoś ma schemat, albo wie jak wygląda instalacja i mógłby pomóc - będę wdzięczny i na OP na pewno piwko się znajdzie :)
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

Albercik pisze:i jedną taką cieniutką. Domyślam się, że to jest sygnał z kompa/czujnika temperatury.
oj coś mi się wydaje, że przekominowałeś. w esie wentylator chodzi tylko po przekreceniu zaplonu wiec to musi byc sygnal ze stacyjki o załączonym zapłonie. czujnik temp nie daje żadnego sygnalu, bo ten czujnik to termistor zwykły :/ czyli rezystancja spada wraz ze wzrostem temperatury a co za tym idzie zaczyna przewodzić prąd do wentylatora
Albercik

Post autor: Albercik »

ta... już wiem, że to nie to :P Rozebrałem przekaźnik i się okazało, że między pinem +12V wentylatora, a tym małym pinem jest opornik ;) Drobny szczegół, że nie było przejścia... Byłem na szrocie. Kupiłem bezpieczniki i przekaźnik. Całkowity koszt: 10 zł :mrgreen: Efekt? Dalej nie działa :mrgreen:

wychodzi na to, że:
- pin 1 (duży) - +12V z aku
- pin 2 (duźy) - +12V do wentylatora
- pin 3 (średni) - +12V po stacyjce - zasilanie cewki
- pin 4 (średni) - masa - prawdopodobnie jest podawana przez czujnik temperatury, ale tego nie jestem pewniem
- pin 7 (mały) - +12V po oporniku z pinu 2. Domyślam się, że to jest jakiś kabel sygnałowy informujący o włączeniu wentylatora. Nie rozumiem tylko dlaczego jest on przykręcony do masy na lewej podłużnicy pod puszką filtra powietrza :/

A co najgorsze nie mogę znaleźć żadnego schematu tego ukłądu :/
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

w tym sprzecie to bym sie nie pitolil tylko dal przekaznik 30 A - podal na cewke mase + sygnal ze stacyjki, na NO zasilanie (przez bezpiecnzik 30A) z AKU, na COM wyjście na termowyłącznik wentylatora. wentylator wtedy nie ma prawa nie zagadac :D

ps. problemem moze byc nie brak zasilania tylko fakt iz pod obciazeniem zasilanie "siada" z powodu slabego styku lub zimnego lutu gdzies
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14627
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Albercik, pogrzeb sobie tu http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2 jest to baza danych schematów i podejrzewam że przy odrobinie wysiłku znajdziesz tam to czego szukasz ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

po załączeniu zapłonu powinno sie pojawić napiecie AKU przed termowylacznikiem, w miare wzrostu temp silnika powinno rosnac napiecie za termowylacznikiem. jak dobrze nagrzejesz auto sprawdz napiecie przed i za termowylacznikiem oraz na aku

sprawdz jeszcze mase wentylatora - jeden kabel na wtyczce od wentylatora jest po termowlaczniku, drugi powinien byc masa - moze tu masz probelm ?? na zapalonym aucie nie ma masy na wentylatorze
Albercik

Post autor: Albercik »

cidzej, masa jest ok, bo wiatrak na krótko chodzi :)

Natomiast ja nie mam termowłącznika! :mrgreen: U mnie jest czujnik temperatury, przekaźnik i wiatrak :D

[ Dodano: Czw 11 Mar, 2010 ]
Yagr, dzięki za linka - już tam grzebałem. Niestety mają nawet do Forda model 2015, ale nie ma do esa... :/
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14627
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Albercik, czy ty masz już EEC5? jeśli tak to tam jest ustawiane włączanie wentylatora bardzo wysoko, bodajże dopiera przy 108 stopniach, stąd może wynikać to nagrzewanie... pinu 4 i 7 szukaj przy EEC. Tam masz tak rozwiązane że temp. z czujnika idzie do ecu a ecu gdy przekazywane przez czujnik wartości przekroczą poziom odpowiadający właśnie tej temperaturze daje sygnał na przekaźnik i uruchamia wentylator podając masę na pin sterujący nr4. O tym pinie 7 nigdy nigdzie nie czytałem ale jeśli już szukać to właśnie przy ecu. Może troche mętnie to tłumaczę ale trochę czasu minęło gdy to gdzieś czytałem... Koleś wspominał też że z powodu takiego ustawienia tego progu włączania wentylatora w essach 1,3 Endura-E z EEC5 dość często rozwala zbiornik wyrównawczy gdy w korku nawali zaworek bezpieczeństwa...
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Albercik

Post autor: Albercik »

Yagr, lol :mrgreen: coż więcej powiedzieć ;)

Jeśli chodzi o pin 7 to już go namierzyłem, że jest zwarty do masy :/
pin 3 idzie do CEB
w związku z tym idę szukać pinu 4 :) teoretycznie kolor bla we wtyczce przy EEC powinien być taki sam, jak przy przekaźniku, więc dziś go spróbuję namierzyć... :)
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11775
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

a ty nie masz 1.3 na monowtrysku ? to za przeproszeniem pierd....l ten uklad, zaloz obudowe termostatu od 1.3 na monowtrysku i przekaznik i tyle
ODPOWIEDZ