Miernik

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
morgon
Posty: 802
Rejestracja: 20 cze 2007, 21:33
Lokalizacja: Buczkowice

Post autor: morgon »

Tanner pisze:na włączonym zasilaniu, czarny do masy
Czyli masę mogę złapać gdziekolwiek? np. na stacyjce?
Tanner pisze:-na wyłączonym zasilaniu, czarnym dotykasz ścieżkę jak najbliżej gniazdka zasilania a czerwonym jedziesz po ścieżce
Rozumiem że dotykam czarnym ścieżki i tą samą ścieżkę sprawdzam czerwonym?
Tanner pisze:W tym bajeranckim za 20zł masz już pewnie taką pozycje z ikonką dźwięku (różnie bywa)
No pewnie że mam, ale niestety nie gra kolęd :mrgreen:
Tanner

Post autor: Tanner »

Tak, moze być na stacyjce, ale do zegarów dochodzi Ci i zasilanie i masa, wiec weź stamtąd ;)

Tak, dotykasz po tej samej czerwonym :)
Awatar użytkownika
Mikosz
Posty: 1689
Rejestracja: 12 lis 2007, 16:57
Lokalizacja: UK

Post autor: Mikosz »

Podczas sprawdzania ładowania aku w Esim i Omedze z ojcem zauważyliśmy że oba mierniki (zwykłe jak morgon ma) pokazują inne napięcia... :shock:
Mój pokazuje 13,65 V
Ojca pokazuje 14,09 V
Oba mierniki różnią tylko nazwą firmy na dole po lewej.
Kurcze to już nie wiem którym miernikom wierzyć...
Może powiedzie mi w jaki sposób mam sprawdzić który miernik prawde pokazuje ??????
Blazey

Post autor: Blazey »

Jakie mierniki - takie wyniki. Najtańszy, jak można przeczytać już za jakieś 8 zł. I nie oczekujmy od tanich mierników, pracujących zazwyczaj na układzie ICL7106 i jego klonach, jakiejś nadzwyczajnej dokładności. Poza tym zawsze warto zajrzeć w instrukcję i przeczytać sobie parametry miernika. Szczególnie jego dokładność. Bo bez tej wiedzy, sporo pomiarów w ogóle nie ma sensu. Szczególnie, jeśli chodzi o pomiary małych oporności i napięć. Ostatnią cyfrę, czyli setne wolta/oma, w zasadzie można pominąć lub zaokrąglać w górę lub dół. I w aucie taka dokładność nie jest wymagana, a miernik i tak nie jest w stanie tego rzetelnie zmierzyć. Pomiar oporności poniżej kilku omów, a już szczególnie cewki po stronie pierwotnej, oporności uzwojeń alternatora, rozrusznika (bardzo niskie oporności), to robota niestety nie na tani miernik. Tutaj można zmierzyć, czy nie przepalone i czy nie przebite na masę.
Przyzwoity miernik kosztuje powyżej 100 zł. Są nawet takie, które mają funkcje przydatne w technice samochodowej (pomiar obrotów silnika, kąta wyprzedzenia zapłonu, inne). Profesjonalne mierniki to kosza rzędu grubych tysięcy złotych. Zupełnie nieprzydatne w amatorskiej pracy.
:mikosz - jak porównać? W zasadzie tylko z jakimś miernikiem wzorcowym lub mierząc jakieś 100% pewne źródło napięcia (o to też trudno).
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Blazey, dobrze prawi - ja w zeszlym roku kupiłem UNI-T M 890G i jestem zadowolony - mnie wystarcza.
Mogę chociaż sprawdzić klime czy dobrze chłodzi :)
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Blazey

Post autor: Blazey »

A żeby było śmieszniej mierniki elektroniczne, czyli multimetry, nie nadają się lub są problematyczne przy niektórych pomiarach.
Choćby szukanie przewodu do kierunkowskazu - miernik jest za wolny w stosunku do załączającego się napięcia i wyniki są durnowate. To samo, jak szuka się przejścia na przewody do krańcówek - miernik potrafi na przewodzie, który trzeba zewrzeć do masy pokazać pełne napięcie akumulatora, po prostu "łapie" je poprzez żarówkę w lampce.
Nie da się też multimetrem zdiagnozować na 100 % diod alternatora i choćby wyłącznika zespolonego i skrzynki bezpiecznikowej.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Nie ma jak najbardziej wymyślny przyrząd pomiarowy - żarówka .
oczywiście do szukania czy jest czy nie - prąd.
Dobry do tego też jest Fazer
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
Mikosz
Posty: 1689
Rejestracja: 12 lis 2007, 16:57
Lokalizacja: UK

Post autor: Mikosz »

Jamszoł, czyli podobny taki masz http://www.allegro.pl/item606065319_pro ... _miec.html
Cena przyzwoita więc z wysyłką 30 zł zmieszczę. Opcja TEMP przydatna, np. sprawdzenie temp. powietrza z kratki (klima) :)
W ciągu tygodnia pojadę do brata narzeczonej który pasjonuje elektronike i ma miernik z żółtą obudową. Przy pomocy takiego miernika bede wiedział który miernik pokazuje nie prawde...
Blazey, dzięki za wyczerpujący post :)
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Chyba nie taki , bo ten kosztuje 23 zł a ja dałem ponad 100 zł.
Taki mam - http://elecena.pl/product/712974/mierni ... ni-t-m890g
Sonde mam tą do temp - 1000 stopni
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Blazey

Post autor: Blazey »

Kolor obudowy nie ma nic do rzeczy. Ja miałem już żółty, szary, czarny, pomarańczowy i czerwony. Ups, top czerwone to była osłona gumowa. Swoją drogą bardzo dobra rzecz.
Przede wszystkim trzeba ustalić, co się będzie mierzyć. Podejrzewam, że wysokie napięcia i prądy odpadają, więc miernik cęgowy nie. Indukcyjność też nie. Pojemność też odpada.
Przede wszystkim potrzebny jest pomiar napięcia, prądu, choć do pomiaru większego prądu polecam zastosować pomiar z użyciem bocznika (prosta sprawa), oporności, ciągłości obwodu. Czyli podstawowy zestaw. Do tego dochodzą specjalistyczne funkcje przydatne w samochodzie. Dostępne są one w multimetrach specjalizowanych. Są one droższe, ale jeśli ktoś chce pogrzebać w aucie poważniej, to niejedno się przyda. można mieć jeszcze pomiar temperatury na zewnętrznej sondzie, podświetlaną skalę. Przydaje się, wspomniana już osłona gumowa, dobre sondy (o dziwo trudno o nie) z zestawem krokodylków, oczek, szpilą do przewodów, haczykami...
I kupować oczywiście coś, co ma jakąś markę, czyli UNIT, Mastech, Metex... Wybór jest spory.
Są też mierniki ustawiane ręcznie i automatyczne. Automatyczne są wolniejsze, ale same ustawiają sobie zakres. Oczywiście miernik powinien być wyposażony w buzzer i funkcje ciągłości obwodu. Bardzo przydatna sprawa, bo nie trzeba patrzyć na miernik w czasie pracy.
Polecam wydać 100 - 200 zł. Zakup się zwróci.
Google twoim przyjacielem. Można lecieć po podanych przeze mnie nazwach lub z hasłami "multimetr", "multimetr samochodowy"...
Polecam, by miernik miał funkcję autowyłączania. Bardo wygodna rzecz - gaśnie sam, jak go nie używać przez jakiś czas.
Awatar użytkownika
Mikosz
Posty: 1689
Rejestracja: 12 lis 2007, 16:57
Lokalizacja: UK

Post autor: Mikosz »

Blazey, widzę że masz duże pojęcie elektroniczne i doświadczenie z miernikami więc chcę Ci zapytać, które mam śmiało brać ??? Budżet mniej więcej 50 zł... Laudmann jest warty zakupu ?? Ma w sobie posiadać sonde temperaturową. Nie jestem tak wymagający.
Link http://www.allegro.pl/14188_mierniki_un ... nge_view=1

Narzeczonej brat ma takiego żółtego podobnego http://www.allegro.pl/item609946106_pro ... m_807.html
i ten pokazał napięcie aku w Uno 12,45 V, mojego ojca zwykły miernik 12,38 V a mój bubel 12,12 V. Najbardziej prawde pokazuje ten pierwszy... :roll:
Blazey

Post autor: Blazey »

Zdecydowana większość tanich i najtańszych mierników występuje po co najmniej kilkoma nazwami. Niemal dokładnie takiego samego "LAUDMANA", którego pokazałeś (nie ma tylko pomiaru temperatury), mam w śmieciach. Ten mój nazywa się DIGITAL MULTIMETER DT9205A.
Osobiście doradzałbym coś z bardziej uznanych marek, czyli UNIT, MASTECH.
Zastanów się, czego tak na prawdę potrzebujesz. Już wykluczyłeś sondę temperaturową. Pewnie też nie będziesz potrzebować pomiaru indukcyjności, wartości skutecznej i kilku innych parametrów.
Pogooglaj sobie choćby tu:
http://www.atel.com.pl/mastech_2007v1.php?typ=NOW
http://sklep.avt.pl/c/pl/36_774/1/1/0/l ... uni-t.html
http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=1&id_firmy=7
Niemniej uważam, że 50 zł to trochę przymało by kupić coś porządnego.
Ps. Widzę, ze jesteś z Wrocławia. Podjedź na giełdę elektroniczną, a właściwie na to, co z niej zostało. Tam wystawia się kilku sprzedawców. Jedni, chyba z Opola, mają dość szeroki wybór Unitów, jest ten facet, co sprzedaje w AXELu (sklep z elektroniką, ul. Dworcowa*). Też ma ciekawe sprzęty i dobre ceny. Na dworcową też radzę się udać. Tam są teraz chyba ze trzy AXELe (się chłopaki trochę pokłóciły zdaje się :D ).

* - czy ktoś w ogóle wie, kto to był ten Dworcow, że ma ulicę w każdym mieście?
Awatar użytkownika
kupiec
Posty: 12912
Rejestracja: 08 paź 2007, 00:34
Lokalizacja: tychy
Pojemność: 1600
Rocznik: 2005
Generacja: Inny samochód
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: kupiec »

Blazey pisze:* - czy ktoś w ogóle wie, kto to był ten Dworcow, że ma ulicę w każdym mieście?
:?: :roll: :???: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
تاجر القواعد
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

czy ktoś w ogóle wie, kto to był ten Dworcow
Jakiś ruski Car co nawiał do polski ?
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
morgon
Posty: 802
Rejestracja: 20 cze 2007, 21:33
Lokalizacja: Buczkowice

Post autor: morgon »

Jamszoł pisze:Jakiś ruski Car co nawiał do polski ?
Nie Car tylko ten który wymyślił dworce bo wysiadanie w biegu było męczące :mrgreen:
ODPOWIEDZ