juz nie paietam jak bylo w esie ale chyba miedzy srodkowa noga a skrajnymi masz napiecie zmieniajace sie ~ na jednej parze 0->5V* , a na drugiej 5V*->0V. glownie chodzi o powolne delikatne poruszanie potencjometrem i sprawdzenie czy napiecie sie rowno zmienia (rosnie/maleje) czy skacze ("trzeszczy" czyli np idzie napiecie 1V->1,2V-> nagle 3V i spowrotem 1,5V 1,6V itd to tak łopatologicznie )
* no moze nie byc do 5V tylko do ok. 4V a moze byc zakres 0->12V 12V->0 musisz sprawdzic albo ktos niech podpowie. zreszta jak sie postarasz to znajdziesz na tym forum w jednych z ostatnich postow rozmowe kolegow mikosz i elnino nt. pomiarów TPS w dieslu (raczej jest to ten sam co w mkV 1.4 CFi ! ) - http://fordescort.pl/forum/viewtopic.ph ... c&start=15
tylko nie sugeruj sie tymi wartosciami napiecia na luzie, o ktorych oni mowia, bo EEC IV ma samoadaptacje i nawet jak twoj TPS startuje od 2V i idzie do 5V to EEC IV dokona samoadaptacji
cidzej, nie zgodze sie z tym. Wg mojej wiedzy czujniki nie maja regulacji (w benzynach) i w kazdym aucie jak wszystko jest sprawne powinno podawac prawie takie takie same parametry. A adaptacja jest robiona jedynie jesli chodzi o czasy wtrysku. Bo niby skad sterownik ma wiedziec ze 0,6V to jest zamknieta przepustnica,a np 0,9V juz nie ? przeciez mu nie mowisz ze teraz pusciles noge z gazu gdy sie uczy Dlatego odbiegajace od normy parametry czujnikow sa czesto powodem nieprzyjemnych zachowan samochodu, bo zeby auto dobrze dzialalo wszystkie parametry musza byc w podobnej wartosci jak wtedy gdy auto opuszczalo fabryke.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
WieSiu pisze:przeciez mu nie mowisz ze teraz pusciles noge z gazu gdy sie uczy
pomysl ! ECU potrafi stwierdzic, ze obroty sa na poziomie ~obrotow biegu jałowego, prawda ?? (czujnik polozenia wału). ECU potrafi stwierdzic, ze podcisnienie w kolektorze (MAP) lub ilosc pobieranego powietrza (MAF) miesci sie w granicy wartosci biegu jałowego, prawda ?? i do tego wlasnie jest samoadaptacja nie musisz sie ze mna zgadzac, sam doskonale wiesz jak sie jezdzi bez zaworu bocznikowego w najgorszym wypadku, jak wartosci nie mieszcza sie w zakresie tolerancji to ECUprzechodzi w tryb awaryjny kochane fordziki w moim aucie wypiecie potencjometru czy np MAP powoduje zapalenie kontrolki SERVICE i koniec jazdy
przyznaje ze sa kochane, tryb awaryjny jest czasem lepszy niz normalny jak aluto ma problemy z elektryka
a co do tego dlaczego twierdze ze adaptacja nie obejmuje niektorych czujnikow (map, maf, tps) to obserwacje w scorpio na komputerze. W kazdym aucie z tym samym silnikiem wszyscy maja bardzo podobne odczyty i np, zle wartosci podawane przez maf powoduja ze auto potrafi szarpnac,zamulic, sa to chwilowe objawy, bo komputer i tak koryguje w granicach + - 25% czasy wtryskow i jakos tam uczy sie na blednych danych jezdzic,ale przy gwaltownych wcisnieciach gazu na maksa auto i tak nie czyta z labdy tylko leci na ustawieniach mapy z pamieci kompa, przy takich warunkach pracy silnika czujniki musza pokazywac poprawne dane (jak z fabryki). Np w kazdym scorpio z moim silnikiem puszczony pedal gazu to odczyt z tps ok 9% (co odpowiada jakiemus tam napieciu, maf tez przy jalowych jak wszyastko szczelne wszstkim podobnie pokazuje i napiecia tez sa w podobnym przedziale.
takze dokladna diagnoza czujnikow podczas pracy silnika lub na wlaczonym zaplonie to wazna sprawa do wstepnej diagnozy.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
wszystko zalezy od programu (nie musi byc on taki sam dla wszystkich modeli/silnikow ). wystarczy, ze program bierze np 1000 odczytow polozenia pedalu gazu przy MAF/MAP oraz RPM odpowiednich dla biegu jałowego silnika - wyznacza z nich srednia i zaklada delte wartosci na poziomie 10% i dziekuje pojdzie niezaleznie do tego jakie napiecie bedzie na jalowych z TPS moze tylko zakladac, ze jak wynosi ono powyzej np. 20% wartosci max to przechodzi w tryb awaryjny i tyle
cidzej pisze:moze tylko zakladac, ze jak wynosi ono powyzej np. 20% wartosci max to przechodzi w tryb awaryjny i tyle
moze i masz racje ktoz to moze wiedziec Za to ciekawy sposob adaptacji jest na tej stronie: http://fordscorpio.co.uk/drivecycle.htm , wlacznie z odpowiednia adaptacja obrotow jalowych (w przypadku skrzyni manualnych wszystko tak samo tylko ze na luzie ). Tyczy sie to tez escortow bo niektore maja EEC-V
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
jedynie tak zwana odcinka nie działa na gazie 1 i 2 generacji a w 4 generacji przy iluś tam obrotach LPG jest wyłączane i silnik przechodzi na powrót na bene
ale to nie czujnik i wszystko zalezy od sterownika lpg oraz ustawionych opcji - mozna tez ustawic obroty przy jakich silnik powraca na zasilanie benzyna
Jamszoł, akurat moja 2gen- Bingo M (chyba M nie pamiętam ) ma możliwość ustawienia odcinki- tzn ściślej tak jak pisałeś powrotu na benzyne, tak jak i temperatury przy której przeskoczy na gaz
Post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów bez podawania przyczyny.
Kiedy znajdziemy się na zakręcie.. redukcja, but i odcięcie
jarekezg pisze:Jamszoł, akurat moja 2gen- Bingo M (chyba M nie pamiętam ) ma możliwość ustawienia odcinki- tzn ściślej tak jak pisałeś powrotu na benzyne, tak jak i temperatury przy której przeskoczy na gaz
tak, bingo-m pozwala na ustalenie przy jakich obrotach ma przechodzic na benzyne, jak te obroty potem spadna,to znow przelacza sie na gaz. Tym sposobem ustawiajac np 6000 obrotow, gaz sie wylaczy i bedzie odcinka
Jamszoł pisze:w 4 generacji przy iluś tam obrotach LPG jest wyłączane i silnik przechodzi na powrót na bene
tylko u Ciebie. Owszem jest taka opcja w instalacji 4 generacji,ale to sie uzywa tylko wtedy jak gazu nie da sie poprawnie ustawic przy wysokich obrotach (bo cos jest zle dobrane w instalacji),albo jak ktos koniecznie czuje potrzebe jazdy na benzynie gdy na maksa cisnie auto
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982