Ponieważ znowu zaczynają się tematy o olejach to postaram się krótko opisać jakie są i czym się różnią oleje

(oczywiście posiłkuję się artykułem w prasie "MOTOR" Nr15-16/2009)
olej silnikowy to baza olejowa (70-85%) oraz dodatki uszlachetniające (15-30%)
To baza decyduje o podstawowych właściwościach oleju i o tym czy zaliczymy go do syntetyków czy minerali.
Bazy olejowe dzielą się na 6 grup:
grupa I - konwencjonalne mineralne oleje bazowe
grupa II - mineralne oleje bazowe o podniesionej jakości i zawartości siarki poniżej 0,03%
grupa III - mineralne oleje bazowe o podniesionym wskaźniku lepkości, poddane zaawansowanej obróbce (hydrokraking)
grupa IV - syntetyczne oleje bazowe składające się głównie z polialfaolefin (PAO)
grupa V i VI - syntetyczne oleje inne niż z grupy IV, głównie oleje estrowe.
Oleje na rynku są dzielone na 4 rodzaje:
1. oleje w pełni mineralne - pochodzą z rafinacji ropy i zawierają węglowodory o różnej wielkości. Przyspiesza to procesy starzenia oleju oraz uniemożliwia uzyskanie niskich wskaźników tzw. lepkości zimowej. To oleje bez oznaczeń specjalnych, albo oznaczone jako mineralne. Zawierają bazę z I grupy lub II grupy
2. oleje półsyntetyczne - (semisyntetic) zawierają ok. 30% oleju syntetycznego i resztę stanowi olej mineralny (w zasadzie nie wiemy ile jest tego syntetyku na prawdę) Ze względu na obecność nadal nieuporządkowanych węglowodorów zróżnicowanych budową bliżej im do lepszych olejów mineralnych niż do syntetyków. W nazwie zwykle "półsyntetyk" albo "semisyntetic"
3. oleje w technologii syntetycznej - oleje z bazą III grupy czyli olej mineralny poddany zaawansowanej obróbce (hydrokracking). Właściwościami zbliżają się do niektórych olejów syntetycznych ale jest to nadal olej pochodzenia mineralnego. Hydrosyntetyczny to nie jest olej syntetyczny. Często na opakowaniach oznaczane jako: "HC", "hydrosyntetyczne", "hydrokrackowane", "hydrosyntetic formula", "syntetic technology" itp
4. oleje 100% syntetyczne - baza to albo oleje z IV grupy albo z V i VI - niedopuszczalny jest tu dodatek olejów pochodzenia mineralnego. Najbardziej odporne na szok temperaturowy, uzyskują najlepsze parametry. Na opakowaniach mają "w pełni syntetyczny", "full syntetic" - to powód do dumy i producenci dbają żeby było jasne że to 100% syntetyk
A co do klas oleju to klasa lepkości nie decyduje czy mamy do czynienia z olejem syntetycznym czy mineralnym, ale daje przesłanki do takich spekulacji bo ciężko jest wyprodukować olej mineralny w klasie 0W czy 5W....
