Sonda lambda - dziwne zachowanie

Moderator: Moderatorzy

EaX

Sonda lambda - dziwne zachowanie

Post autor: EaX »

Witam
Z uwagi na zbyt wysokie spalanie i nierówną prace silnika przymierzam się do wymiany sondy lambda. Przed wymiana mierzyłem wskazania sondy i tutaj mam mały problem. Otóż gdy miernik wpinałem w te krótkie przewody (czarny i szary) idące od sondy do wtyczki napięcie wynosiło około 0,02V niezależnie od tego czy dodawałem gazu czy nie czyli coś jest nie tak i dlatego postanowiłem ja wymienić.

Jednak później sprawdziłem napięcie na przewodach od wtyczki do komputera (niebiesko-biały i brązowo-czarny) i miernik na biegu jałowym wskazywał około 0,25V. Napiecie wzrastało do około 0,60V po dodaniu gazu czyli jakaś reakcja sondy była. Przewody od grzałki zarówno przed wtyczka jak i za pokazują około 12V czyli grzanie działa.

Uszkodzenie wtyczki lub pinów raczej wykluczam bo wydaje mi się ze gdyby była uszkodzona to powinno być na odwrót - czyli przy sondzie wskazania są a za wtyczka nie ma chyba że coś źle rozumuje. Czy możliwe ze gdzieś po drodze uszkodzona jest instalacja czy po prostu tak się zachowuje zepsuta sonda?
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

EaX, sondę najlepiej, niestety, testować oscyloskopem...
jesli robisz to miernikiem to najlepiej analogowym. Ogólnie sprawa wyglada tak że fordowska sonda lambda jest sonda 1-voltową i przy prawidłowej mieszance stechiometrycznej wskazania woltomierza powinny sie zmieniać w pełnym zakresie pracy sondy. W praktyce mierzone miernikiem wahanie te są dość różne jeśli chodzi o krańcowe zakresy: raz to bedzie 0,02V-0,95V innym razem 0,21V-0,83V w każdym razie istotne jest żeby średnia wypadała w okolicach wskazać dla mieszanki stechiometrycznej czyli współczynnik lambda=1 co odpowiada mniej więcej połowie zakresu (ok.0,5V)
Natomiast zwracam uwagę na pogrubiony tekst - jesli bedą inne niesprawności zaburzające tworzenie prawidłowej mieszanki np. lejacy wtrysk to pomiar sondy wykaże np. stała bogata mieszanke a sonda bedzie dobra ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
EaX

Post autor: EaX »

U mnie wskazania były cały czas w okolicach 0,25V wiec myślę ze jednak zdecyduje się na wymianę, szczególnie że sonda wygląda na nigdy nie wymienianą. Jedyne co mnie zastanawia to te różnice w pomiarach na przewodach sondy i tych za wtyczką. Czym one mogą być spowodowane? I czy możliwe ze oprócz wymiany sondy będę musiał coś grzebać w instalacji?
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11734
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

teoretycznie, ale podkreslam to TEORETYCZNIE jezeli komp przez zadany czas nieotrzymuje odpowiedniego napiecia z sondy stwierdza jej uszkodzenie, przechodzi w tryb awaryjny i podstawia wartosc usredniona
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą :P

Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
ODPOWIEDZ