Podłączanie elektrycznych lusterek w Mk5 (poradnik)
: 03 lip 2010, 22:04
Mały poradnik jak podłączyć lusterka elektryczne w Mk5. Temat dotyczy także Mk6, ale w tym przypadku kolorystyka przewodów jest podobno inna niż poniżej opisana (tak mi mówił SzeFu).
Pierwszym krokiem jest oczywiście montaż lusterek elektrycznych i podłączenie ich do wiązki w drzwiach (ewentualna wymiana wiązki w drzwiach tak jak w moim przypadku). Nie będę się rozpisywał jak to zrobić gdyż jest to stosunkowo prosta operacja (1 godzina na dwoje drzwi włącznie z czasem na piwo w międzyczasie).
Wiązka, którą miałem w samochodzie obsługiwała wszystko co jest w drzwiach (włącznie z elektrycznymi szybami), ale nie posiadała instalacji do lusterek. Zamiast wymieniać całą wiązkę na tę, którą dostałem od andkara, wykonałem modyfikację, polegającą na jej rozszerzeniu i zainspirowany rozmową z SzeFem opisuję co i jak dla potomnych.
Widok lewego, kompletnego gniazda wiązki wraz z opisaną numeracją pinów:
![Obrazek](http://img688.imageshack.us/img688/9113/elektryka01gniazdofull.th.jpg)
![Obrazek](http://img36.imageshack.us/img36/474/elektryka02gniazdofull.th.jpg)
![Obrazek](http://img28.imageshack.us/img28/2600/elektryka03gniazdofull.th.jpg)
Rozpiska numeracji pinów gniazda i kolor przewodu (w nawiasie drzwi prawe):
01 - biały z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (biały z brązowym)
02 - niebieski - silnik podnoszenia szyby (niebieski z żółtym)
03 - żółty z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (żółty z brązowym)
04 - czerwony z zółtym - zasilanie zamka centralnego (czerwony z żółtym)
05 - brązowy - masa GND (brązowy)
06 - biały - głośnik (biały z brązowym)
07 - żółty - głośnik (żółty z brązowym)
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
09 - zielony - silnik podnoszenia szyby (zielony z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
13 - brak (brak)
14 - brak (brak)
15 - brak (brak)
16 - brak (brak)
17 - brak (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
19 - brak (brak)
20 - brak (brak)
Brakujące piny i przewody w istniejącej wiązce w samochodzie:
![Obrazek](http://img444.imageshack.us/img444/8236/elektryka04gniazdolight.th.jpg)
W pełnej wersji, w wiązce, do skrzynki bezpieczników są podłączone przewody, których brakuje w prostszej wersji, czyli:
czerwony - zasilanie sterowania lusterkami
czarny z żółtym - zasilanie podgrzewania lusterek (dwa przewody w jednym pinie, krótki do drzwi lewych i długi do drzwi prawych)
![Obrazek](http://img444.imageshack.us/img444/7272/elektryka05doskrzynkibe.th.jpg)
Z pełnej wiązki należy rozłączyć 3 fioletowe przewody służące do sterowania prawym lusterkiem:
![Obrazek](http://img291.imageshack.us/img291/8938/elektryka06wizkafull.th.jpg)
Przewody najlepiej co jakiś odcinek łączyć ze sobą taśmą izolacyjną by uniknąć poplątania:
![Obrazek](http://img811.imageshack.us/img811/9428/elektryka07wizkafull.th.jpg)
Demontaż gniazda. W wersji pełnej zaślepka centralna wtyczki ma kolor biały, w wersji okrojonej czerwony. Trzyma się we wtyczce i ustala piny za pomocą 5 zatrzasków. 2 z nich należy zablokować małymi wkrętakami, ewentualnie cienkimi gwoździami i nacisnąć trzeci zacisk naprzeciwko tych dwóch zablokowanych. Element wyskoczy na zewnątrz. Wtedy wyjmujemy/wkładamy piny (na małe zatrzaski - prosta operacja):
![Obrazek](http://img149.imageshack.us/img149/4408/elektryka08gniazdodemon.th.jpg)
Z wtyczki idącej do skrzynki bezpieczników (10 pin, wykorzystane 3) należy wyjąć pin z czerwonym przewodem i pin z dwoma przewodami w kolorze czarnym z żółtym:
![Obrazek](http://img96.imageshack.us/img96/8535/elektryka09gniazdodoskr.th.jpg)
U mnie szło to bardzo opornie więc mało fachowym sposobem skorzystałem z pomocy młotka by wyjąć potrzebne przewody:
![Obrazek](http://img42.imageshack.us/img42/4378/elektryka10gniazdodoskr.th.jpg)
Przygotowujemy przewody, łącznie 5 sztuk, czyli: 3 fioletowe, czerwony (krótki) i czarny z żółtym (podwójny):
![Obrazek](http://img101.imageshack.us/img101/1046/elektryka11potrzebneprz.th.jpg)
![Obrazek](http://img80.imageshack.us/img80/6066/elektryka12potrzebneprz.th.jpg)
Teraz przenosimy się do samochodu. Rozłączamy gniazdo w słupku:
![Obrazek](http://img36.imageshack.us/img36/9470/elektryka14wizkagniazdo.th.jpg)
A od środka samochodu:
- opuszczamy skrzynkę bezpieczników,
- ściągamy plastikową osłonę wyłącznika bezwładnościowego,
- wyciągamy do środka samochodu gniazdo wiązki:
![Obrazek](http://img685.imageshack.us/img685/5444/elektryka13wizkalight.th.jpg)
Ze skrzynki bezpieczników wypinamy wtyczkę zasilającą (znajduje się mniej więcej jak na zdjęciu od dołu skrzynki wzdłuż osi pojazdu - trzy pozostałe są prostopadle) i podłączamy piny zasilające jak opisano na zdjęciu. Wystarczy je tylko wsunąć do wyczuwalnego zatrzaśnięcia:
![Obrazek](http://img52.imageshack.us/img52/1378/elektryka15wtyczkadoskr.th.jpg)
Następnym krokiem jest podłączenie przewodów do gniazda pinów czyli wyjęcie zaślepki, podłączenie fioletowych i czarno-żółtego przewodu, założenie z powrotem zaślepki. Rozpiska numeracji i kolorystyka ponownie:
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
Na wtyczce jest opisana numeracja. Tak to powinno wyglądać po zrobieniu:
![Obrazek](http://img52.imageshack.us/img52/138/elektryka16kablologiano.th.jpg)
![Obrazek](http://img205.imageshack.us/img205/7866/elektryka17kablologiano.th.jpg)
![Obrazek](http://img713.imageshack.us/img713/6406/elektryka18kablologiano.th.jpg)
Podłączamy gniazdo i wtyczkę wiązki poza słupkiem w celu kontroli. Spryskiwaczem (ja użyłem do mycia szyb) psikamy na lusterko. Włączamy zapłon i włączamy ogrzewanie tylnej szyby w celu kontroli podgrzewania. Można sprawdzić dłonią ale ten efekt jest ciekawszy i nie trzeba stać i trzymać dłoni na lusterku. W tym czasie sprawdzamy czy działa sterowanie obrotem lusterka. Zdjęcia wykonane w odstępie około 40 sekund:
![Obrazek](http://img171.imageshack.us/img171/1617/elektryka19grzanieluste.th.jpg)
![Obrazek](http://img443.imageshack.us/img443/2972/elektryka20grzanieluste.th.jpg)
![Obrazek](http://img686.imageshack.us/img686/6269/elektryka21grzanieluste.th.jpg)
Jeśli wszystko działa jak należy a powinno przy starannym montażu, to składamy wszystko w całość. Przewód do prawego lusterka prowadzimy pod wykładziną w prawą stronę.
![Obrazek](http://img337.imageshack.us/img337/4725/elektryka22skadaniewcao.th.jpg)
Z prawej strony odkręcamy plastik z boku i wyciągamy EEC, delikatnie oczywiście i kładziemy na podłodze:
![Obrazek](http://img94.imageshack.us/img94/1608/elektryka23eec.th.jpg)
![Obrazek](http://img268.imageshack.us/img268/8790/elektryka24eec.th.jpg)
Odkręcamy wtyczkę z gniazda i wyciągamy gniazdo do środka samochodu. Miejsce oznaczyłem na zdjęciu - dostęp jest fatalny, trzeba się trochę nagimnastykować. Mi pomogły warunki fizyczne, czyli szczupłe dłonie.
![Obrazek](http://img175.imageshack.us/img175/7304/elektryka25eecmiejsce.th.jpg)
Podobnie postępujemy jak w przypadku lewego gniazda z tą różnicą, że podpinamy 4 piny zamiast 5 (czerwony jest tylko w lewym gnieździe):
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
![Obrazek](http://img295.imageshack.us/img295/1862/elektryka26podczeniepra.th.jpg)
Sprawdzamy ponownie czy wszystko działa i chowamy przewód pod wykładziną. Jest zdecydowanie za długi więc zapas można ukryć w tunelu lob w podłodze ale tak, by wykładzina prosto była ułożona. Wkładamy EEC, przykręcamy plastik zasłaniający.
![Obrazek](http://img690.imageshack.us/img690/1473/elektryka27skadaniewcao.th.jpg)
I to by było na tyle. Na koniec, jako załącznik jest paczka wszystkich zdjęć w postaci archiwum RAR.
Pierwszym krokiem jest oczywiście montaż lusterek elektrycznych i podłączenie ich do wiązki w drzwiach (ewentualna wymiana wiązki w drzwiach tak jak w moim przypadku). Nie będę się rozpisywał jak to zrobić gdyż jest to stosunkowo prosta operacja (1 godzina na dwoje drzwi włącznie z czasem na piwo w międzyczasie).
Wiązka, którą miałem w samochodzie obsługiwała wszystko co jest w drzwiach (włącznie z elektrycznymi szybami), ale nie posiadała instalacji do lusterek. Zamiast wymieniać całą wiązkę na tę, którą dostałem od andkara, wykonałem modyfikację, polegającą na jej rozszerzeniu i zainspirowany rozmową z SzeFem opisuję co i jak dla potomnych.
Widok lewego, kompletnego gniazda wiązki wraz z opisaną numeracją pinów:
![Obrazek](http://img688.imageshack.us/img688/9113/elektryka01gniazdofull.th.jpg)
![Obrazek](http://img36.imageshack.us/img36/474/elektryka02gniazdofull.th.jpg)
![Obrazek](http://img28.imageshack.us/img28/2600/elektryka03gniazdofull.th.jpg)
Rozpiska numeracji pinów gniazda i kolor przewodu (w nawiasie drzwi prawe):
01 - biały z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (biały z brązowym)
02 - niebieski - silnik podnoszenia szyby (niebieski z żółtym)
03 - żółty z czarnym - zasilanie zamka centralnego do następnych drzwi (żółty z brązowym)
04 - czerwony z zółtym - zasilanie zamka centralnego (czerwony z żółtym)
05 - brązowy - masa GND (brązowy)
06 - biały - głośnik (biały z brązowym)
07 - żółty - głośnik (żółty z brązowym)
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
09 - zielony - silnik podnoszenia szyby (zielony z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
13 - brak (brak)
14 - brak (brak)
15 - brak (brak)
16 - brak (brak)
17 - brak (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
19 - brak (brak)
20 - brak (brak)
Brakujące piny i przewody w istniejącej wiązce w samochodzie:
![Obrazek](http://img444.imageshack.us/img444/8236/elektryka04gniazdolight.th.jpg)
W pełnej wersji, w wiązce, do skrzynki bezpieczników są podłączone przewody, których brakuje w prostszej wersji, czyli:
czerwony - zasilanie sterowania lusterkami
czarny z żółtym - zasilanie podgrzewania lusterek (dwa przewody w jednym pinie, krótki do drzwi lewych i długi do drzwi prawych)
![Obrazek](http://img444.imageshack.us/img444/7272/elektryka05doskrzynkibe.th.jpg)
Z pełnej wiązki należy rozłączyć 3 fioletowe przewody służące do sterowania prawym lusterkiem:
![Obrazek](http://img291.imageshack.us/img291/8938/elektryka06wizkafull.th.jpg)
Przewody najlepiej co jakiś odcinek łączyć ze sobą taśmą izolacyjną by uniknąć poplątania:
![Obrazek](http://img811.imageshack.us/img811/9428/elektryka07wizkafull.th.jpg)
Demontaż gniazda. W wersji pełnej zaślepka centralna wtyczki ma kolor biały, w wersji okrojonej czerwony. Trzyma się we wtyczce i ustala piny za pomocą 5 zatrzasków. 2 z nich należy zablokować małymi wkrętakami, ewentualnie cienkimi gwoździami i nacisnąć trzeci zacisk naprzeciwko tych dwóch zablokowanych. Element wyskoczy na zewnątrz. Wtedy wyjmujemy/wkładamy piny (na małe zatrzaski - prosta operacja):
![Obrazek](http://img149.imageshack.us/img149/4408/elektryka08gniazdodemon.th.jpg)
Z wtyczki idącej do skrzynki bezpieczników (10 pin, wykorzystane 3) należy wyjąć pin z czerwonym przewodem i pin z dwoma przewodami w kolorze czarnym z żółtym:
![Obrazek](http://img96.imageshack.us/img96/8535/elektryka09gniazdodoskr.th.jpg)
U mnie szło to bardzo opornie więc mało fachowym sposobem skorzystałem z pomocy młotka by wyjąć potrzebne przewody:
![Obrazek](http://img42.imageshack.us/img42/4378/elektryka10gniazdodoskr.th.jpg)
Przygotowujemy przewody, łącznie 5 sztuk, czyli: 3 fioletowe, czerwony (krótki) i czarny z żółtym (podwójny):
![Obrazek](http://img101.imageshack.us/img101/1046/elektryka11potrzebneprz.th.jpg)
![Obrazek](http://img80.imageshack.us/img80/6066/elektryka12potrzebneprz.th.jpg)
Teraz przenosimy się do samochodu. Rozłączamy gniazdo w słupku:
![Obrazek](http://img36.imageshack.us/img36/9470/elektryka14wizkagniazdo.th.jpg)
A od środka samochodu:
- opuszczamy skrzynkę bezpieczników,
- ściągamy plastikową osłonę wyłącznika bezwładnościowego,
- wyciągamy do środka samochodu gniazdo wiązki:
![Obrazek](http://img685.imageshack.us/img685/5444/elektryka13wizkalight.th.jpg)
Ze skrzynki bezpieczników wypinamy wtyczkę zasilającą (znajduje się mniej więcej jak na zdjęciu od dołu skrzynki wzdłuż osi pojazdu - trzy pozostałe są prostopadle) i podłączamy piny zasilające jak opisano na zdjęciu. Wystarczy je tylko wsunąć do wyczuwalnego zatrzaśnięcia:
![Obrazek](http://img52.imageshack.us/img52/1378/elektryka15wtyczkadoskr.th.jpg)
Następnym krokiem jest podłączenie przewodów do gniazda pinów czyli wyjęcie zaślepki, podłączenie fioletowych i czarno-żółtego przewodu, założenie z powrotem zaślepki. Rozpiska numeracji i kolorystyka ponownie:
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
12 - czerwony - zasilanie sterowania lusterkami (brak)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
Na wtyczce jest opisana numeracja. Tak to powinno wyglądać po zrobieniu:
![Obrazek](http://img52.imageshack.us/img52/138/elektryka16kablologiano.th.jpg)
![Obrazek](http://img205.imageshack.us/img205/7866/elektryka17kablologiano.th.jpg)
![Obrazek](http://img713.imageshack.us/img713/6406/elektryka18kablologiano.th.jpg)
Podłączamy gniazdo i wtyczkę wiązki poza słupkiem w celu kontroli. Spryskiwaczem (ja użyłem do mycia szyb) psikamy na lusterko. Włączamy zapłon i włączamy ogrzewanie tylnej szyby w celu kontroli podgrzewania. Można sprawdzić dłonią ale ten efekt jest ciekawszy i nie trzeba stać i trzymać dłoni na lusterku. W tym czasie sprawdzamy czy działa sterowanie obrotem lusterka. Zdjęcia wykonane w odstępie około 40 sekund:
![Obrazek](http://img171.imageshack.us/img171/1617/elektryka19grzanieluste.th.jpg)
![Obrazek](http://img443.imageshack.us/img443/2972/elektryka20grzanieluste.th.jpg)
![Obrazek](http://img686.imageshack.us/img686/6269/elektryka21grzanieluste.th.jpg)
Jeśli wszystko działa jak należy a powinno przy starannym montażu, to składamy wszystko w całość. Przewód do prawego lusterka prowadzimy pod wykładziną w prawą stronę.
![Obrazek](http://img337.imageshack.us/img337/4725/elektryka22skadaniewcao.th.jpg)
Z prawej strony odkręcamy plastik z boku i wyciągamy EEC, delikatnie oczywiście i kładziemy na podłodze:
![Obrazek](http://img94.imageshack.us/img94/1608/elektryka23eec.th.jpg)
![Obrazek](http://img268.imageshack.us/img268/8790/elektryka24eec.th.jpg)
Odkręcamy wtyczkę z gniazda i wyciągamy gniazdo do środka samochodu. Miejsce oznaczyłem na zdjęciu - dostęp jest fatalny, trzeba się trochę nagimnastykować. Mi pomogły warunki fizyczne, czyli szczupłe dłonie.
![Obrazek](http://img175.imageshack.us/img175/7304/elektryka25eecmiejsce.th.jpg)
Podobnie postępujemy jak w przypadku lewego gniazda z tą różnicą, że podpinamy 4 piny zamiast 5 (czerwony jest tylko w lewym gnieździe):
08 - czarny z żółtym - podgrzewanie lusterek (czarny z żółtym)
10 - fioletowy z niebieskim - poziomy obrót lusterka (fioletowy z niebieskim)
11 - fioletowy z zielonym - pionowy obrót lusterka (fioletowy z zielonym)
18 - fioletowy - masa sterowania lusterek (fioletowy)
![Obrazek](http://img295.imageshack.us/img295/1862/elektryka26podczeniepra.th.jpg)
Sprawdzamy ponownie czy wszystko działa i chowamy przewód pod wykładziną. Jest zdecydowanie za długi więc zapas można ukryć w tunelu lob w podłodze ale tak, by wykładzina prosto była ułożona. Wkładamy EEC, przykręcamy plastik zasłaniający.
![Obrazek](http://img690.imageshack.us/img690/1473/elektryka27skadaniewcao.th.jpg)
I to by było na tyle. Na koniec, jako załącznik jest paczka wszystkich zdjęć w postaci archiwum RAR.