Strona 1 z 3
[mk 6] masa (?) czujnika temeratury przy chłodnicy...
: 26 paź 2009, 13:11
autor: michal_gol
Witam, mam Essiego Combi '94 rok, 1,6 16v (DOHC) + lpg, i mam z nim nast ępujący problem: Nigdy nie zdarzyło mu się, żeby włączył się wiatrak chłodnicy, chociaż nie raz wskazówka temperatury wchodziła na czerwone pole, wymieniłem czujnik temperatury który jest na przewodzie od chłodnicy i nic, wiatrak "na krótko" chodzi (poprzez odłączenie wtyku od czujnika i zwarcie kabelkiem 2 punktów we wtyku).
Zauważyłem, że od wtyku czujnika jest jeszcze 3 kabelek zakończony końcówką, który u mnie wisi, i nie wiem gdzie go podłączyc, byc może to jest wina tego, że czujnik nie działa? prosił bym o odpowiedź i wskazanie gdzie podłączyć ten kabelek, szukałem "w zasięgu" tego przewodu ale nigdzie nie mogłem go podłączyc...
pozdrawiam:)
: 26 paź 2009, 13:13
autor: WieSiu
Jak możesz daj fotke tego włącznika
: 26 paź 2009, 17:54
autor: michal_gol
: 26 paź 2009, 19:11
autor: cidzej
ten kabelek z koncowką a'la fajka do świec (pierwsze zdjecie od gory, kolor czarny) to jest kabel to czujnika temperatury silnika pokazujacy temperature na licznikach i jest on wykorzystywany w silnikach CVH
: 26 paź 2009, 19:19
autor: michal_gol
cidzej pisze:ten kabelek z koncowką a'la fajka do świec (pierwsze zdjecie od gory, kolor czarny) to jest kabel to czujnika temperatury silnika pokazujacy temperature na licznikach i jest on wykorzystywany w silnikach CVH
ale temperaturę na liczniku wskazuje poprawnie, to co mam zrobić z tą "fajką"?
: 26 paź 2009, 19:25
autor: cidzej
nic, po prostu w escorcie czesto kladli "uniwersalna" wiazke elektryczna, do opcjonalnego wyposazenia i/lub innych silnikow a potem nie wszystkie wtyczki byly wykorzystywane. u mnie w aucie np. byly wtyczki do ZETY poza tym mialem gniazda od klimy i wspomagania, przeciwmgielnych itd chociaz auto fabrycznie nei bylo w nie wyposazone.
: 26 paź 2009, 19:28
autor: michal_gol
cidzej pisze:nic, po prostu w escorcie czesto kladli "uniwersalna" wiazke elektryczna, do opcjonalnego wyposazenia i/lub innych silnikow a potem nie wszystkie wtyczki byly wykorzystywane. u mnie w aucie np. byly wtyczki do ZETY poza tym mialem gniazda od klimy i wspomagania, przeciwmgielnych itd chociaz auto fabrycznie nei bylo w nie wyposazone.
to co mam zrobić, żeby mi działał wentylator chłodnicy?
: 26 paź 2009, 20:04
autor: WieSiu
Elementy gdzie należy spojrzeć,to przekaźnik przy akumulatorze taki zielony,potem bezpiecznik przy akumulatorze. Choć wydaje mi się że raczej to masz sprawne,bo przecież na krótko po zwarciu działa i nie ma innej możliwości jak włącznik z ta okrągłą wtyczką na 2 kable niebieską.albo Ci coś tam nie kontaktuje albo po prostu dalej uszkodzony włącznik. Jak coś to nowy koło 30 zł.
: 26 paź 2009, 20:17
autor: michal_gol
WieSiu pisze:Elementy gdzie należy spojrzeć,to przekaźnik przy akumulatorze taki zielony,potem bezpiecznik przy akumulatorze. Choć wydaje mi się że raczej to masz sprawne,bo przecież na krótko po zwarciu działa i nie ma innej możliwości jak włącznik z ta okrągłą wtyczką na 2 kable niebieską.albo Ci coś tam nie kontaktuje albo po prostu dalej uszkodzony włącznik. Jak coś to nowy koło 30 zł.
jutro sprawdzę ten bezpiecznik i przekaźnik... a ten włącznik to był wymieniany w tamtym tygodniu więc nie wydaje mi się żeby był uszkodzony...
: 26 paź 2009, 20:24
autor: Jamszoł
Myślę , ze bezpieczniki i przekaźnik są OK skoro na krótko wiatrak chodzi.
michal_gol pisze:Nigdy nie zdarzyło mu się, żeby włączył się wiatrak chłodnicy, chociaż nie raz wskazówka temperatury wchodziła na czerwone pole,
michal_gol pisze:wymieniłem czujnik temperatury który jest na przewodzie od chłodnicy
I tak jest prawidłowo
michal_gol pisze:wiatrak "na krótko" chodzi (poprzez odłączenie wtyku od czujnika i zwarcie kabelkiem 2 punktów we wtyku).
Po mojemu -
1. Albo zegar pokazujący temperaturę oszukuje , albo źle przekazuje napięcie czujnik temp.wody - dający sygnał na zegar
2. Ktoś namieszał w kablach przy wtyczce tej przy wężu tam gdzie zmieniałeś czujnik.
Tutaj można to sprawdzić tak :
Upuść płynu z chłodnicy na tyle aby można jeszcze raz odkręcić ten nowy czujnik , weź go do domu - podłącz pod niego miernik - przełączony na pokazanie przejścia (brzęczyk) , wsadź czujnik do wody wraz z jakimś termometrem i zagotuj wodę .
Jeśli - (a na pewno jest dobry) - dojdzie do temp. załączenia - miernik zacznie piszczeć .
Nie napisałeś ile wyjść ma sam czujnik - 2 ? 3 ? - jeśli więcej niż dwa to masz wtedy możliwość odszukania , które styki są od załączania - przepuszczania napięcia .
Pisałeś , że robiłeś na "krótko" więc wiesz które to przewody we wtyczce po połączeniu uruchamiają wentylator .
Reszta prosta - połącz te dwa przewody z dwoma wyściami i musi być dobrze
Tu wicej nic już nie trzeba robić a jeśli nadal wskazówka będzie włazić na czerwone - to masz walnięty czujnik przy termostacie - ten co daje napięcie na zegar.
Tego też idzie sprawdzić - podłączając pod niego 12V - i mierząc ile przechodzi przez niego voltów (ile przepuszcza) - też oczywiście z termometrem w garnku z wodą.
To oczywiście wszystko można zrobić inaczej - znając dokładnie rezystancję(oporność) każdego czujnika

: 26 paź 2009, 20:33
autor: michal_gol
Jamszoł pisze:Myślę , ze bezpieczniki i przekaźnik są OK skoro na krótko wiatrak chodzi.
michal_gol pisze:Nigdy nie zdarzyło mu się, żeby włączył się wiatrak chłodnicy, chociaż nie raz wskazówka temperatury wchodziła na czerwone pole,
michal_gol pisze:wymieniłem czujnik temperatury który jest na przewodzie od chłodnicy
I tak jest prawidłowo
michal_gol pisze:wiatrak "na krótko" chodzi (poprzez odłączenie wtyku od czujnika i zwarcie kabelkiem 2 punktów we wtyku).
Po mojemu -
1. Albo zegar pokazujący temperaturę oszukuje , albo źle przekazuje napięcie czujnik temp.wody - dający sygnał na zegar
2. Ktoś namieszał w kablach przy wtyczce tej przy wężu tam gdzie zmieniałeś czujnik.
Tutaj można to sprawdzić tak :
Upuść płynu z chłodnicy na tyle aby można jeszcze raz odkręcić ten nowy czujnik , weź go do domu - podłącz pod niego miernik - przełączony na pokazanie przejścia (brzęczyk) , wsadź czujnik do wody wraz z jakimś termometrem i zagotuj wodę .
Jeśli - (a na pewno jest dobry) - dojdzie do temp. załączenia - miernik zacznie piszczeć .
Nie napisałeś ile wyjść ma sam czujnik - 2 ? 3 ? - jeśli więcej niż dwa to masz wtedy możliwość odszukania , które styki są od załączania - przepuszczania napięcia .
Pisałeś , że robiłeś na "krótko" więc wiesz które to przewody we wtyczce po połączeniu uruchamiają wentylator .
Reszta prosta - połącz te dwa przewody z dwoma wyściami i musi być dobrze
Tu wicej nic już nie trzeba robić a jeśli nadal wskazówka będzie włazić na czerwone - to masz walnięty czujnik przy termostacie - ten co daje napięcie na zegar.
Tego też idzie sprawdzić - podłączając pod niego 12V - i mierząc ile przechodzi przez niego voltów (ile przepuszcza) - też oczywiście z termometrem w garnku z wodą.
To oczywiście wszystko można zrobić inaczej - znając dokładnie rezystancję(oporność) każdego czujnika

czujnik który był wymieniany ma 2 piny, jak robiłem zwarcie we wtyku do czujnika wtedy wiatrak się załącza. Wiązka, która idzie do czujnika ma 3 kable: 2 do czujnika i 1 do czarnej "fajki".
dodam jeszcze tyle że zauważyłem 2 czujnik, chyba identyczny jak ten, o którym piszę:
zaznaczony strzałką (fotka nie jest moja ale silnik się zgadza) może to jego wina?
: 26 paź 2009, 20:38
autor: Jamszoł
Tam od góry masz czujnik temp wody - dający impuls na kompa a pod nim , pod wężem czujnik od zegara
Czujnik 2 piny i dwa przewody zwarte ze soba załączają wiatrak czyli jest OK - zobacz czy piny wtyczki zchodzą się z pinami gniazda - mówię o tych dwóch przewodach - podarój sobie ten trzeci .
Ten trzeci potrzebny jest gdy jest klima i wiatrak chodzi na wolnych obrotach (chyba)
: 26 paź 2009, 20:52
autor: michal_gol
Jamszoł pisze:Tam od góry masz czujnik temp wody - dający impuls na kompa a pod nim , pod wężem czujnik od zegara
Czujnik 2 piny i dwa przewody zwarte ze soba załączają wiatrak czyli jest OK - zobacz czy piny wtyczki zchodzą się z pinami gniazda - mówię o tych dwóch przewodach - podarój sobie ten trzeci .
Ten trzeci potrzebny jest gdy jest klima i wiatrak chodzi na wolnych obrotach (chyba)
z tym, że piny się nie zwierają to może być teoretycznie racja, ponieważ, jak odpinałem 1 raz gniazdo od czujnika to urwałem te "zaczepki" dzięki którym to się trzyma do czujnika...
: 26 paź 2009, 20:58
autor: Jamszoł
Pomiń na moment wtyczkę - podłącz same przewody do gniazda i sprawdź
: 26 paź 2009, 21:03
autor: michal_gol
Jamszoł pisze:Pomiń na moment wtyczkę - podłącz same przewody do gniazda i sprawdź
najpierw na krótko, a potem sprawdzić piny?