Strona 1 z 1

Minimalne spalanie jednostkowe. Przy jakich obrotach??

: 31 lip 2009, 12:01
autor: starymixol
Czy ktoś ma dostęp do materiałów z wykresem spalania jednostkowego (g /kW)dla silnika 1.6 Zetec???

Przy jakich obrotach osiągnie minimum??

Pewnie będzie gdzieś w pobliżu max. momentu obrotowego.

Myślę, że przy cenie 4,45 za litr benzyny to aktualny temat.

: 31 lip 2009, 12:13
autor: Yagr
chodzi chyba o g/kWh ;) Nie wiem czy ci się uda znaleźć taki wykres dla escorta....
a jeśli chcesz oszczędzać na paliwie to proponuję zapoznać się z zasadami ecodriving'u ;)

: 31 lip 2009, 12:30
autor: starymixol
Ekojazdą bawię się już od ponad roku.
Daje dobre efekty w mieście. Po prostu jadę na minimalnej predkości obrotowej na 4 lub 5.
Znacznie ciekawiej jest poza miastem, bo przecież nie bedę jechał 60. ;)
Poza tym zdarzają się wzniesienia itd..
Dlatego szukam takiej pośredniej prędkości obrotowej do ekojazdy poza miastem.

: 31 lip 2009, 12:46
autor: Yagr
Poza miastem obowiązują te same zasady co w mieście - jeździsz na możliwie najwyższym biegu przy najniższej prędkości obrotowej silnika. Natomiast przy podjazdach itp. najlepiej korzystać z takich obrotów silnika gdzie jego sprawność jest największa, czyli zwykle w okolicach gdzie mamy max. moment obrotowy. Dla twojego silnika to jakieś 3000rpm.

: 31 lip 2009, 13:14
autor: cidzej
tak naprawde to najwiecej zalezy od nacisku naszej prawej stopy. jak ktos nawet nie przekracza nigdy 3000rpm, ale za kazdym razem do tych 3000rpm trzyma noge w podlodze to szlag trafia cala oszczednosc.

1 bieg uzywac tylko do ruszenia do jakis 10-15km/h
2 bieg tak do jakis 2.5k rpm
3 i 4 bieg do jakis 2,7k rpm
5 bieg = 90km/h

i będzie ekonomiecznie. oczywiscie pamietamy rowniez o hamowaniu silnikiem a takze o tym, ze odciecie paliwa jest tylko dla >1200rpm. jak wyhamujemy np. na 5 biegu <1200rpm to warto zrzucic te 2 biegi nizej i kontynuowac hamowanie silnikiem. ale sie wtedy trzeba nawahlować skrzynia biegow aaa


mozna tez zaopatrzyc sie w komputer pokladowy i opracowac wlasny schemat zmiany biegow. z komputerem pokladowym latwo sie przekonac, ze przyspieszanie np. na 3 biegu od 1200rpm pochlonie wiecej paliwa niz zrzucenie na 2 bieg i przyspieszenie od 2000rpm


przy wdrazaniu "ecodrajwingu" nie nalezy zapominac iz elementy napedowe oraz silnik tez ma jakis optymalny zakres pracy i jazda ze zbyt niskimi obrotami w stosunku do biegu moze dac niezle w kosc silnikowi i naprawa go potem przekroczy zyski z oszczednosci :D dlatego nei katujcie np. auta przy <1500 rpm na 5 biegu, a szczegolnei nie probujcie przyspieszac :D

: 31 lip 2009, 13:26
autor: lordpablo
tak jak pisze Łukasz, jazda na zbyt niskich obrotach może powodowac efekt odwrotny do zamierzonego. Generalnie to aby jażdzić w miarę oszczędnie trzeba starać sie jeździć równo, bez gwałtownego hamowania oraz przyspieszania

: 31 lip 2009, 13:29
autor: Yagr
I jeszcze jedno - jak ktoś ma najprostszą instalacje gazową to hamowanie silnikiem nic nie daje - tu nie ma odcięcia paliwa ;)

: 31 lip 2009, 20:39
autor: Jamszoł
Yagr pisze:tu nie ma odcięcia paliwa
I tu się kłania stara zasada oszczędzania przy gaźnikowcach - skrzynia na luz przed skrzyżowaniem :mrgreen: - chociaż nie polecam :razz:
Jazda z prędkością 70 km/h na 5 biegu - bez przyspieszania po plaskiej nawierzchni to spalanie (u mnie na gazie ) w granicach 5 - 5,2 l /100km tak samo 80 ;90 100 110 km/h
choć przy 110 km/h spalanie lekko wzrasta do 5,3l/100km
Największe zużycie paliwa przy normalnym przyspieszaniu to bieg 2 - spalanie w granicach 20 - 30 l/100 km.
Tyle ode mnie.

: 31 lip 2009, 21:03
autor: Blazey
:Jamszoł - jak jest smarowana skrzynia biegów, a dokładnie wałki? (tak, pytanie tyczy jazdy z małymi obrotami na wysokich biegach).

: 31 lip 2009, 21:07
autor: Jamszoł
skrzynia biegów smarowana jest poprzez koła zębate , które zabierają olej z dołu skrzyni i przekazuja do góry na następne koła z którymi się akurat w danym momencie zazębiają.
Na dobrą sprawę , jak bedziesz skrzynię krecił ręką , to też ją wystarczająco nasmarujesz.
Oczywiście mowa o skrzyni manualnej.
O skrzynie bym się nie martwił - martwić by sie trzeba było o silnik - bo zbyt niskie obroty , to słabe smarowanie

: 31 lip 2009, 21:42
autor: WieSiu
Jamszoł pisze:martwić by sie trzeba było o silnik
ciekawe tylko jest to ze w telewizji mowia ze wiekszosc aut taki powiedzmy okolo 10 letnich i nowszych jest przystosowana do takiej jazdy (moze mysleli o dieslach). Ze niby nic im nie bedzie jak sie jezdzi przy niskich obrotach. Nie mowie ze im wierze,ale chcialbym sie dowiedziec czy to tylko sciema czy maja troche racji ?

: 31 lip 2009, 22:34
autor: Jamszoł
Można jechac 60 km/h - na 5 biegu ale po prostej płaskiej nawierzchni i nie przyspieszając .
Silnik wtedy nie jest wysilony i potrafi spalić nawet poniżej 5 l.
Bywało , że jak robiłem próby i było bezwietrznie , to spalanie zchodziło nawet do 4,2l/100km

: 03 sie 2009, 09:50
autor: starymixol
[shadow=orange]Jamszoł napisał:
Jazda z prędkością 70 km/h na 5 biegu - bez przyspieszania po plaskiej nawierzchni to spalanie (u mnie na gazie ) w granicach 5 - 5,2 l /100km tak samo 80 ;90 100 110 km/h
choć przy 110 km/h spalanie lekko wzrasta do 5,3l/100km .[/shadow]


Trudno mi w to uwierzyć.:roll:
70 to około 1750 rpm
110 to 3000 rpm
I różnica w spalaniu to 0,1 litra, a gdzie opory powietrza???

Jezeli ktoś ma komputer niech poda spalanie na 5 na płaskim odcinku dla przedziału prędkości od 60do 110km/h.(oczywiście co 10)

: 03 sie 2009, 10:48
autor: WieSiu
starymixol, obastawiam,ze taki wynik wyszedl Ci dlatego,ze tankowales na roznych stacjach. Raczej nie jest realne aby tylko tyle wzroslo spalanie