Rozrusznik - awaria
: 11 lut 2009, 18:58
Przekręcasz kluczyk w stacyjce – a tu cisza !
Rozrusznik milczy – awaria ? Niekoniecznie.
Przyczyny mogą być różne – jak je rozpoznać ?
Do sprawdzenia , co się dzieje – nie potrzeba żadnych narzędzi lub mierników , wystarczy wygodnie usiąść za sterem , umieścić kluczyk w stacyjce i przekręcić w pozycję II.W tej pozycji świecą się kontrolki na desce rozdzielczej , wystarczy dobrze się nim przyglądać i przekręcić kluczyk na start.
1. Światło żarówki mocno przygasa
Silny spadek napięcia po włączeniu rozrusznika świadczy o bardzo dużym poborze prądu przez rozrusznik lub silnym rozładowaniu aku.
wystarczy podmienić aku na dobry sprawdzony a sytuacja się powtorzy to znak , że rozrusznik jest uszkodzony - albo ma zwarcie lub jest wewnątrz mechanicznie zablokowany w skutek awarii ułożyskowania wirnika.
2. Światło żarówki lekko przygasa.
Niewielki spadek prądu oznacza pobór prądu tylko przez cewkę elektromagnesu.
Zazwyczaj awarii w tym przypadku uległy styki elektromagnesu w jego wnętrzu
Należy wtedy wymienić go na nowy.
W rzadszych przypadkach - brak styku śruby elektromagnesu z przewodem idącym od aku.
3. Światło żarówki nie zmienia natężenia.
W tym wypadku awarii uległa :stacyjka , kabel stacyjka- elektromagnes,uzwojenie elektromagnesu.
Wystarczy mieś żarówkę , żeby sprawdzić która z tych żeczy siadła.
4. Światło żarówki gaśnie całkowicie
Aku jest mocno rozładowany lub utracił większość pojemności lub uległ całkowitemu uszkodzeniu
Szczególnie przy silnych mrozach , gdy aku jest słaby potrafi zamarznąć i popękać.
Innym powodem utraty pojemności jest brak elektrolitu.
Kolega cidzej jeszcze podpowiedział a jest to też ważne :
Przekrecamy stacyjke a tu slychac jak cos glosno cyka a nie kreci - wyskakuje elektromagnez a wirnik nie kreci bo albo sie zawiesily szczoty albo przetarla/przepalila sie plecionka od elektromagnesu do wlasciwego rozrusznika;
przekrecamy stacyjke a tu slychac bardzo szybkie obroty silniczka rozrusznika,ale nie kreci silnikiem i nie odpala - uszkodzony bendiks - lub uszkodzone zęby wieńca na kole zamachowym.
W drugim przypadku , wystarczy wkleszczyć biegi - np. 3 i 4 na przemian - koło się lekko przestawi i rozrusznik załapie zęby wieńca.
Dane żrudłowe - Auto Moto Serwis
Rozrusznik milczy – awaria ? Niekoniecznie.
Przyczyny mogą być różne – jak je rozpoznać ?
Do sprawdzenia , co się dzieje – nie potrzeba żadnych narzędzi lub mierników , wystarczy wygodnie usiąść za sterem , umieścić kluczyk w stacyjce i przekręcić w pozycję II.W tej pozycji świecą się kontrolki na desce rozdzielczej , wystarczy dobrze się nim przyglądać i przekręcić kluczyk na start.
1. Światło żarówki mocno przygasa
Silny spadek napięcia po włączeniu rozrusznika świadczy o bardzo dużym poborze prądu przez rozrusznik lub silnym rozładowaniu aku.
wystarczy podmienić aku na dobry sprawdzony a sytuacja się powtorzy to znak , że rozrusznik jest uszkodzony - albo ma zwarcie lub jest wewnątrz mechanicznie zablokowany w skutek awarii ułożyskowania wirnika.
2. Światło żarówki lekko przygasa.
Niewielki spadek prądu oznacza pobór prądu tylko przez cewkę elektromagnesu.
Zazwyczaj awarii w tym przypadku uległy styki elektromagnesu w jego wnętrzu
Należy wtedy wymienić go na nowy.
W rzadszych przypadkach - brak styku śruby elektromagnesu z przewodem idącym od aku.
3. Światło żarówki nie zmienia natężenia.
W tym wypadku awarii uległa :stacyjka , kabel stacyjka- elektromagnes,uzwojenie elektromagnesu.
Wystarczy mieś żarówkę , żeby sprawdzić która z tych żeczy siadła.
4. Światło żarówki gaśnie całkowicie
Aku jest mocno rozładowany lub utracił większość pojemności lub uległ całkowitemu uszkodzeniu
Szczególnie przy silnych mrozach , gdy aku jest słaby potrafi zamarznąć i popękać.
Innym powodem utraty pojemności jest brak elektrolitu.
Kolega cidzej jeszcze podpowiedział a jest to też ważne :
Przekrecamy stacyjke a tu slychac jak cos glosno cyka a nie kreci - wyskakuje elektromagnez a wirnik nie kreci bo albo sie zawiesily szczoty albo przetarla/przepalila sie plecionka od elektromagnesu do wlasciwego rozrusznika;
przekrecamy stacyjke a tu slychac bardzo szybkie obroty silniczka rozrusznika,ale nie kreci silnikiem i nie odpala - uszkodzony bendiks - lub uszkodzone zęby wieńca na kole zamachowym.
W drugim przypadku , wystarczy wkleszczyć biegi - np. 3 i 4 na przemian - koło się lekko przestawi i rozrusznik załapie zęby wieńca.
Dane żrudłowe - Auto Moto Serwis