Wymiana sprężyn zawieszenia tylnego na sprężyny z Tavrii
Moderator: Moderatorzy
- Yagr
- Posty: 14517
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Wymiana sprężyn zawieszenia tylnego na sprężyny z Tavrii
Mój orion jest zwykle dociążony skrzynką z gratami i dodatkowo butlą LPG, Powodowało to w połączeniu z dość miękkimi sprężynami częste szuranie podwoziem o co bardziej wystające koleiny lub spowalniacze. Idąc za przykładem kolegi adrianolkusz postanowiłem, wbrew powszechnemu trendowi do glebienia, trochę mojego oriona podwyższyć. Do wykonania przeróbki potrzebne są nam sprężyny tylne z samochodu Tavria. Ja swoje zakupiłem w firmie Skorpion na ul. Makuszyńskiego w Krakowie w cenie 42 zł/szt.
Do zabiegu będziemy potrzebować następujących narzędzi i części:
klucz do kół, podnośnik, śrubokręt krzyżowy i płaski, młotek, po dwa klucze 19, 17, 13, ściągacz do sprężyn, ja używałem 2 koziołków ale mogą być standardowe cegły no i oczywiście nowe sprężyny.
W tym miejscu trzeba dodać że producent zaleca wymianę sprężyn razem z amortyzatorami!
Na początku standardowa procedura: kołki pod przednie koła aby nam samochód nie dryfował po garażu
1. luzujemy śruby kół
2. Podnosimy tylne koła i opieramy tył na koziołkach. Przy podnoszeniu nie podpierać belki ani koła czy bębna - wszystko co na belce powinno swobodnie wisieć.
3. Demontujemy koła
4. Ściągamy tapicerkę w bagażniku tak aby odsłonić górne mocowanie kolumny resorującej. W moim przypadku dostęp do przedniej śruby był utrudniony i trzeba było demontować osłonę za oparciem tylnej kanapy.
po ściągnięciu tej osłony nie ma już problemu z dostępem do śruby górnego mocowania kolumny
5. Odkręcamy dwie śruby mocowania kolumny resorującej (klucz 13) Nie odkręcamy śruby poziomej!
6. Wykręcamy dolną śrubę mocowania kolumny resorującej (klucz 19) przy śrubie jest odginana blaszka zabezpieczająca ja przed samoczynnym odkręceniem, trzeba ja odgiąć.
7. Po wykręceniu dolnej śruby wystarczy nogą nacisnąć na bęben hamulcowy i można wyciągnąć całą kolumnę
8. Teraz trzeba zdemontować kolumnę, aby to bezpiecznie zrobić najlepiej użyć ściągaczy do sprężyn
9. Gdy sprężyna jest ściśnięta tak że można ją swobodnie obracać przystępujemy do odkręcenia śruby kolumny. Jest na klucz 17. Po wyjęciu śruby możemy rozłożyć kolumnę resorującą.
W moim przypadku okazało się że obie stare sprężyny miału ułamany ostatni zwój, który pozostał w górnym gnieździe sprężyny
Trzeba oczywiście taki ułamek usunąć
Sprężyny z Tavrii są nieznacznie dłuższe w stanie nienaprężonym od sprężyn escortowskich, maja tyle samo zwojów natomiast grubość drutu jest nieco większa, taka jak w wariantach sprężyn wzmocnionych.
10. Przy pomocy ściągacza do sprężyn ściskamy nową sprężynę tak aby dało się skręcić całą kolumnę. Po skręceniu możemy wykręcić ściągacze. Trzeba uważać żeby sprężyna dobrze trafiła końcówką w wytłoczenie na dolnej podpórce sprężyny a oś poziomej śruby trzymającej kolumnę była w jednej płaszczyźnie z otworem dolnego mocowania kolumny.
11. Teraz pozostaje tylko wmontować kolumnę z powrotem na jej miejsce postępując tak jak przy demontażu ale w odwrotnej kolejności
12. Efekty - tak wyglądał odstęp opony od nadkola na starych sprężynach
a tak na nowych
odstęp od gleby przed
i po wymianie
.
Wysokość jeszcze się zmieni bo to po pierwszym opuszczeniu i przy pustym bagażniku ale widać dużą różnicę.
13. Czas wymiany jest uzależniony od wprawy, ja robiłem to pierwszy raz i trafiłem na zapieczona śrubę więc pierwszą sprężynę wymieniałem 2 godziny (z przerwą na piwko) a drugą wymieniłem w godzinę. Da się to zrobić dużo szybciej. Jedynym specjalnym narzędziem jest ściągacz do sprężyn który w tym wypadku bardzo się przydaje. Gdybyście kupowali to wybierajcie jakiś dłuższy, zakres pracy najlepiej żeby nie był mniejszy od 300mm, i najlepiej z zagiętymi "łapkami".
I tak powstał orion cross& country
p.s. sorry za jakość zdjęć
Do zabiegu będziemy potrzebować następujących narzędzi i części:
klucz do kół, podnośnik, śrubokręt krzyżowy i płaski, młotek, po dwa klucze 19, 17, 13, ściągacz do sprężyn, ja używałem 2 koziołków ale mogą być standardowe cegły no i oczywiście nowe sprężyny.
W tym miejscu trzeba dodać że producent zaleca wymianę sprężyn razem z amortyzatorami!
Na początku standardowa procedura: kołki pod przednie koła aby nam samochód nie dryfował po garażu
1. luzujemy śruby kół
2. Podnosimy tylne koła i opieramy tył na koziołkach. Przy podnoszeniu nie podpierać belki ani koła czy bębna - wszystko co na belce powinno swobodnie wisieć.
3. Demontujemy koła
4. Ściągamy tapicerkę w bagażniku tak aby odsłonić górne mocowanie kolumny resorującej. W moim przypadku dostęp do przedniej śruby był utrudniony i trzeba było demontować osłonę za oparciem tylnej kanapy.
po ściągnięciu tej osłony nie ma już problemu z dostępem do śruby górnego mocowania kolumny
5. Odkręcamy dwie śruby mocowania kolumny resorującej (klucz 13) Nie odkręcamy śruby poziomej!
6. Wykręcamy dolną śrubę mocowania kolumny resorującej (klucz 19) przy śrubie jest odginana blaszka zabezpieczająca ja przed samoczynnym odkręceniem, trzeba ja odgiąć.
7. Po wykręceniu dolnej śruby wystarczy nogą nacisnąć na bęben hamulcowy i można wyciągnąć całą kolumnę
8. Teraz trzeba zdemontować kolumnę, aby to bezpiecznie zrobić najlepiej użyć ściągaczy do sprężyn
9. Gdy sprężyna jest ściśnięta tak że można ją swobodnie obracać przystępujemy do odkręcenia śruby kolumny. Jest na klucz 17. Po wyjęciu śruby możemy rozłożyć kolumnę resorującą.
W moim przypadku okazało się że obie stare sprężyny miału ułamany ostatni zwój, który pozostał w górnym gnieździe sprężyny
Trzeba oczywiście taki ułamek usunąć
Sprężyny z Tavrii są nieznacznie dłuższe w stanie nienaprężonym od sprężyn escortowskich, maja tyle samo zwojów natomiast grubość drutu jest nieco większa, taka jak w wariantach sprężyn wzmocnionych.
10. Przy pomocy ściągacza do sprężyn ściskamy nową sprężynę tak aby dało się skręcić całą kolumnę. Po skręceniu możemy wykręcić ściągacze. Trzeba uważać żeby sprężyna dobrze trafiła końcówką w wytłoczenie na dolnej podpórce sprężyny a oś poziomej śruby trzymającej kolumnę była w jednej płaszczyźnie z otworem dolnego mocowania kolumny.
11. Teraz pozostaje tylko wmontować kolumnę z powrotem na jej miejsce postępując tak jak przy demontażu ale w odwrotnej kolejności
12. Efekty - tak wyglądał odstęp opony od nadkola na starych sprężynach
a tak na nowych
odstęp od gleby przed
i po wymianie
.
Wysokość jeszcze się zmieni bo to po pierwszym opuszczeniu i przy pustym bagażniku ale widać dużą różnicę.
13. Czas wymiany jest uzależniony od wprawy, ja robiłem to pierwszy raz i trafiłem na zapieczona śrubę więc pierwszą sprężynę wymieniałem 2 godziny (z przerwą na piwko) a drugą wymieniłem w godzinę. Da się to zrobić dużo szybciej. Jedynym specjalnym narzędziem jest ściągacz do sprężyn który w tym wypadku bardzo się przydaje. Gdybyście kupowali to wybierajcie jakiś dłuższy, zakres pracy najlepiej żeby nie był mniejszy od 300mm, i najlepiej z zagiętymi "łapkami".
I tak powstał orion cross& country
p.s. sorry za jakość zdjęć
Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
- cidzej
- Posty: 11734
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
ta jakość zdjęć jest tragiczna nie mówiąć już o tym jak można publikować zdjęcia auta z takimi purchlami rdzy
a tak serio to trzasnij kiedys jakies lepsze zdjecie oriona w całej okazałości no i opisz wrażenia z użytkowania takiego auta
job!
a tak serio to trzasnij kiedys jakies lepsze zdjecie oriona w całej okazałości no i opisz wrażenia z użytkowania takiego auta
job!
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
- Yagr
- Posty: 14517
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
więcej info będzie po świetach - będzie i po trasie i po terenie... Co do zachowania to na razie niewiele powiem bo... wczoraj skończyłem wymianę i jeszcze muszę poskręcać elementy tapicerki więc auto nie wyjechało z garażu.
cidzej, na parchy też już ktoś dostał "zlecenie", ale ich killowanie dopiero w połowie marca
Co do jakości zdjęć - przecież nie mogłem jamszoła samego zostawić A poza tym jedyny aparat którym dyspomuję to Super Hiper Ekstra Ultra Zoom1000x AF Power Shock Igrekus Fju CyberShock Easy Pic w telefonie
cidzej, na parchy też już ktoś dostał "zlecenie", ale ich killowanie dopiero w połowie marca
Co do jakości zdjęć - przecież nie mogłem jamszoła samego zostawić A poza tym jedyny aparat którym dyspomuję to Super Hiper Ekstra Ultra Zoom1000x AF Power Shock Igrekus Fju CyberShock Easy Pic w telefonie
Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
- Yagr
- Posty: 14517
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
ta fota to już z klamotami i zapasem na końcu bagażnika..... 3 ludków chwilowo nie było pod ręką...
pierwsze wrażenia z jazdy: czuć podniesienie środka ciężkości,samochód na pewno nie prowadzi się jak zglebione, co oczywiste, natomiast zwiększona twardości sprężyn w dużym stopniu zlikwidowała efekt podniesienia i samochód zachowuje się w zakrętach przewidywalnie i dość pewnie. Nie boję się już progów i krawężników
pierwsze wrażenia z jazdy: czuć podniesienie środka ciężkości,samochód na pewno nie prowadzi się jak zglebione, co oczywiste, natomiast zwiększona twardości sprężyn w dużym stopniu zlikwidowała efekt podniesienia i samochód zachowuje się w zakrętach przewidywalnie i dość pewnie. Nie boję się już progów i krawężników
Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
- Yagr
- Posty: 14517
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
spoko, jest różnica na gorsze ale na szczęście niewielka Myślę ża jak sie alu dorobię z gumami ciut szerszymi to prowadzenie wróci do punktu startowegolordpablo pisze:jak Ci sie teraz prowadzi auto na zakrętach z tak wysokim zawiasem z tyłu?
Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
- kupiec
- Posty: 12701
- Rejestracja: 08 paź 2007, 00:34
- Lokalizacja: tychy
- Pojemność: 1600
- Rocznik: 2005
- Generacja: Inny samochód
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
a jak ty biedaku poradziłeś sobie z kluczami? miałem je podawać a tak to piep....eś się 2 godz z jedną stroną
a teraz pytanie techniczne- czy takie fedry spasują do kombi?
a teraz pytanie techniczne- czy takie fedry spasują do kombi?
تاجر القواعد
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty