Wymiana sprężyn zawieszenia tylnego na sprężyny z Tavrii

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Wymiana sprężyn zawieszenia tylnego na sprężyny z Tavrii

Post autor: Yagr »

Mój orion jest zwykle dociążony skrzynką z gratami i dodatkowo butlą LPG, Powodowało to w połączeniu z dość miękkimi sprężynami częste szuranie podwoziem o co bardziej wystające koleiny lub spowalniacze. Idąc za przykładem kolegi adrianolkusz postanowiłem, wbrew powszechnemu trendowi do glebienia, trochę mojego oriona podwyższyć. Do wykonania przeróbki potrzebne są nam sprężyny tylne z samochodu Tavria. Ja swoje zakupiłem w firmie Skorpion na ul. Makuszyńskiego w Krakowie w cenie 42 zł/szt.
Do zabiegu będziemy potrzebować następujących narzędzi i części:
klucz do kół, podnośnik, śrubokręt krzyżowy i płaski, młotek, po dwa klucze 19, 17, 13, ściągacz do sprężyn, ja używałem 2 koziołków ale mogą być standardowe cegły ;) no i oczywiście nowe sprężyny.
Obrazek W tym miejscu trzeba dodać że producent zaleca wymianę sprężyn razem z amortyzatorami!

Na początku standardowa procedura: kołki pod przednie koła aby nam samochód nie dryfował po garażu ;)
1. luzujemy śruby kół
2. Podnosimy tylne koła i opieramy tył na koziołkach. Przy podnoszeniu nie podpierać belki ani koła czy bębna - wszystko co na belce powinno swobodnie wisieć.
3. Demontujemy koła
4. Ściągamy tapicerkę w bagażniku tak aby odsłonić górne mocowanie kolumny resorującej. W moim przypadku dostęp do przedniej śruby był utrudniony i trzeba było demontować osłonę za oparciem tylnej kanapy.
Obrazek
po ściągnięciu tej osłony nie ma już problemu z dostępem do śruby górnego mocowania kolumny
Obrazek
5. Odkręcamy dwie śruby mocowania kolumny resorującej (klucz 13) Nie odkręcamy śruby poziomej!
Obrazek
6. Wykręcamy dolną śrubę mocowania kolumny resorującej (klucz 19) przy śrubie jest odginana blaszka zabezpieczająca ja przed samoczynnym odkręceniem, trzeba ja odgiąć.
Obrazek
7. Po wykręceniu dolnej śruby wystarczy nogą nacisnąć na bęben hamulcowy i można wyciągnąć całą kolumnę
Obrazek
8. Teraz trzeba zdemontować kolumnę, aby to bezpiecznie zrobić najlepiej użyć ściągaczy do sprężyn
Obrazek
9. Gdy sprężyna jest ściśnięta tak że można ją swobodnie obracać przystępujemy do odkręcenia śruby kolumny. Jest na klucz 17. Po wyjęciu śruby możemy rozłożyć kolumnę resorującą.
Obrazek
W moim przypadku okazało się że obie stare sprężyny miału ułamany ostatni zwój, który pozostał w górnym gnieździe sprężyny
Obrazek
Trzeba oczywiście taki ułamek usunąć ;)
Sprężyny z Tavrii są nieznacznie dłuższe w stanie nienaprężonym od sprężyn escortowskich, maja tyle samo zwojów natomiast grubość drutu jest nieco większa, taka jak w wariantach sprężyn wzmocnionych.
Obrazek
10. Przy pomocy ściągacza do sprężyn ściskamy nową sprężynę tak aby dało się skręcić całą kolumnę. Po skręceniu możemy wykręcić ściągacze. Trzeba uważać żeby sprężyna dobrze trafiła końcówką w wytłoczenie na dolnej podpórce sprężyny a oś poziomej śruby trzymającej kolumnę była w jednej płaszczyźnie z otworem dolnego mocowania kolumny.
11. Teraz pozostaje tylko wmontować kolumnę z powrotem na jej miejsce postępując tak jak przy demontażu ale w odwrotnej kolejności ;)
12. Efekty - tak wyglądał odstęp opony od nadkola na starych sprężynach
Obrazek
a tak na nowych
Obrazek
odstęp od gleby przed
Obrazek
i po wymianie
Obrazek.
Wysokość jeszcze się zmieni bo to po pierwszym opuszczeniu i przy pustym bagażniku ale widać dużą różnicę.
13. Czas wymiany jest uzależniony od wprawy, ja robiłem to pierwszy raz i trafiłem na zapieczona śrubę więc pierwszą sprężynę wymieniałem 2 godziny (z przerwą na piwko) a drugą wymieniłem w godzinę. Da się to zrobić dużo szybciej. Jedynym specjalnym narzędziem jest ściągacz do sprężyn który w tym wypadku bardzo się przydaje. Gdybyście kupowali to wybierajcie jakiś dłuższy, zakres pracy najlepiej żeby nie był mniejszy od 300mm, i najlepiej z zagiętymi "łapkami".

I tak powstał orion cross& country :mrgreen:

p.s. sorry za jakość zdjęć :mrgreen:
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11734
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

ta jakość zdjęć jest tragiczna :-| nie mówiąć już o tym jak można publikować zdjęcia auta z takimi purchlami rdzy aaa

a tak serio to trzasnij kiedys jakies lepsze zdjecie oriona w całej okazałości no i opisz wrażenia z użytkowania takiego auta :D

good job!
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą :P

Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Awatar użytkownika
KuRowSKi
Posty: 582
Rejestracja: 13 lut 2007, 08:16
Lokalizacja: Świętochłowice
Kontakt:

Post autor: KuRowSKi »

Jak to się zachowuje przy 120km/h na zakrętach?
www.VolvoTech.pl ---Elektromechanik---
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

więcej info będzie po świetach - będzie i po trasie i po terenie... ;) Co do zachowania to na razie niewiele powiem bo... wczoraj skończyłem wymianę i jeszcze muszę poskręcać elementy tapicerki więc auto nie wyjechało z garażu.
cidzej, na parchy też już ktoś dostał "zlecenie", ale ich killowanie dopiero w połowie marca :(
Co do jakości zdjęć - przecież nie mogłem jamszoła samego zostawić ;) A poza tym jedyny aparat którym dyspomuję to Super Hiper Ekstra Ultra Zoom1000x AF Power Shock Igrekus Fju CyberShock Easy Pic w telefonie :)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
nonam
Posty: 4610
Rejestracja: 06 wrz 2007, 23:24
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: nonam »

Yagr pisze:nie mogłem jamszoła samego zostawić
Poległem :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zrób przy okazji fote oriona w całości, ciekaw jestem jak wygląda z tak sterczącą dupą ;P
Bo z mocą jest tak, że zawsze jej za mało.

Kierowca bombowca.
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

w całości:
Lejdys end dżentelmenc, przed państwem OOoooooooooooooooooorion Croooooooooooooos & Coooooooooooooountry!! :mrgreen: Ale klin!
Obrazek
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3470
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

Grzesiu, to teraz zapakuj klamoty do bagażnika tak jak były i posadź jeszcze do tyłu 3 ludków.Wtedy będzie można porównać ten crooooooosss :smile:
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

ta fota to już z klamotami i zapasem na końcu bagażnika..... 3 ludków chwilowo nie było pod ręką... ;)
pierwsze wrażenia z jazdy: czuć podniesienie środka ciężkości,samochód na pewno nie prowadzi się jak zglebione, co oczywiste, natomiast zwiększona twardości sprężyn w dużym stopniu zlikwidowała efekt podniesienia i samochód zachowuje się w zakrętach przewidywalnie i dość pewnie. Nie boję się już progów i krawężników ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
lordpablo
Posty: 3055
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:50
Lokalizacja: Siennica

Post autor: lordpablo »

Grzesiu, ja to mam tylko jedno pytanie jak Ci sie teraz prowadzi auto na zakrętach z tak wysokim zawiasem z tyłu?
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

lordpablo pisze:jak Ci sie teraz prowadzi auto na zakrętach z tak wysokim zawiasem z tyłu?
spoko, jest różnica na gorsze ale na szczęście niewielka ;) Myślę ża jak sie alu dorobię z gumami ciut szerszymi to prowadzenie wróci do punktu startowego ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
kupiec
Posty: 12701
Rejestracja: 08 paź 2007, 00:34
Lokalizacja: tychy
Pojemność: 1600
Rocznik: 2005
Generacja: Inny samochód
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: kupiec »

a jak ty biedaku poradziłeś sobie z kluczami? miałem je podawać a tak to piep....eś się 2 godz z jedną stroną :mrgreen:
a teraz pytanie techniczne- czy takie fedry spasują do kombi?
تاجر القواعد
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

kupiec pisze:zy takie fedry spasują do kombi?
niestety w kombi są inne springi..
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
leszek
Posty: 2567
Rejestracja: 26 paź 2004, 16:35
Lokalizacja: warszawa
Pojemność: 1500
Rocznik: 2018
Generacja: MK1
Nadwozie: Inne

Post autor: leszek »

I dziękuje koledze Grzesiowi za kompletny opis. A teraz zamykam temat.
ewentualne kolejne pytania i dyskusje prowadzimy w specjalnie do tego załozonym/przystosowanym temacie.
Podczas, gdy obrabiasz mi tyłek nie zapomnij mnie w niego pocałować :-)
Zablokowany