Strona 1 z 3

sens sondy lambda przy braku katalizatora

: 21 lip 2008, 21:11
autor: Damianos
witajcie

mam male pytanie, czy jest sens posiadania podlaczonej sondy lambda przy braku katalizatora?

w moim aucie lambda jest tylko wkrecona, kabel od niej zostal odciety i nie jest do niczego podlaczona, nie mam tez katalizatora.

i teraz pytanie czy jakby podlaczyc sonde przy braku katalizatora cos by sie zmienilo w samochodzie? chodzi mi o spalanie przede wszystkim.

: 21 lip 2008, 21:20
autor: Yagr
sygnały z sondy lambda wpływają na regulację parametrów pracy przez ECU. Są to takie parametry jak np. czas otwarcia wtryskiwaczy. Niezależnie czy masz kata czy go wyciąłeś silnik (ECU) z lambdą jest przystosowany do korzystania z jej wskazań i jeśli jest odcięta to zamykasz sobie drogę do płynnego przystosowywania sie silnika do zmiennych warunków eksploatacyjnych. Zamiast sygnału z lambdy ECU podstawia jakies z góry założone wartości stąd też zwiększone zużycie paliwa. Ucięcie lambdy może nie mieć wpływu na pracę silnika tylko w wypadku jazdy na gazie z instalacją I gen. gdzie instalacja nie zczytuje z lambdy sygnałów.

: 21 lip 2008, 22:29
autor: Damianos
dzieki bardzo za odpowiedz, od razu daje pomogl za Twoje dokladne wytlumaczenie :) potwierdziles to co myslalelm, ze cos jest jednak nie tak

zauwazylem wlasnie ze auto mi pali caly czas ok 10l na 100 w miescie niezaleznie czy baardzo sie staram oszczedzic czy jade szybko.

czyli podsumowujac lepiej bylo by jakbym sie wzial za ta sonde, wynalazl do niej kabel i podlaczyl do wtyczki lub ewentualnie kupil nowa.

chociaz mysle ze skoro nie ma do niej kabla to pewnie ktos celowo go ucial ,wiec pewnie sonda jest zepsuta i trzeba bedzie nowa zakupic.

: 21 lip 2008, 22:53
autor: cidzej
Damianos pisze:auto mi pali caly czas ok 10l na 100 w miescie niezaleznie czy baardzo sie staram oszczedzic czy jade szybko.
to ci powiem, ze rewelacja - normalnie bez sondy to powinien ci kolo 15L/100km palić :mrgreen: moze wtedy bys sie nie pytal czy sonda jest potrzebna :mrgreen:

: 22 lip 2008, 20:36
autor: ELpYndoL
Uszkodzona nie podłonczona sonda powoduje silnik pracuje w tak zwanym trybie awaryjnym :( przez co spalanie jest duzo wieksze :( kup sobie Sonde uniwersalna i bedzie po kłopocie koszt około 80-90zł ;)

: 22 lip 2008, 22:30
autor: cidzej
Bartek T. pisze:cidzej, takimi gadkami to ty nie zachęcasz ludzi do pytania o cokolwiek, i pisania o czymkolwiek na tym forum ;)
po co pytać tysiąc piećsetny raz o to samo ?? wszystko było na forum opisane wiele razy i wystarczy poszukać ... kiedyś jak grasowali po tym forum moderatorzy to pilnowali żeby nie pytać poraz kolejny o to samo, a teraz wolna amerykanka :-|

: 22 lip 2008, 23:38
autor: Damianos
Yanek pisze:Uszkodzona nie podłonczona sonda powoduje silnik pracuje w tak zwanym trybie awaryjnym :( przez co spalanie jest duzo wieksze :( kup sobie Sonde uniwersalna i bedzie po kłopocie koszt około 80-90zł ;)
no wlasnie czytalem cos o tych sondach ze mozna uniwersalna, wybor wsrod nich jest duzy, chyba narazie zdecyduje sie reanimowac ta.. chociaz jak polecasz jakas, to bardzo chetnie bym linka zobaczyl ;)

problem nie jest zbyt duzy bo tak jak mowilem auto w miescie pali 10l, jezdzi na krotkich dystansach, max 7km i stop, aczkolwiek w korkach tez nie stoje. A ciekawosc mnie zzera jakby to bylo z sonda.

Zreszta sam dopiero jakis czas temu zauwazylem ze jest odlaczona i szczerze sie przyznam ze przez dlugi czas myslalem ze przy braku katalizatora nie jest konieczna sonda :oops:

co do pytania po raz piecsetny o to samo, to jakos nie pamietam czy ktos pytal o sens jazdy w ogole bez sondy. Wiekszosc pytan to wlasnie jak sprawdzic sonde, dlaczego tak duzo pali itp.A moze ten temat tez sie komus kiedys przyda. :mrgreen:

: 23 lip 2008, 08:56
autor: cidzej
Damianos pisze:Wiekszosc pytan to wlasnie jak sprawdzic sonde, dlaczego tak duzo pali itp.A moze ten temat tez sie komus kiedys przyda. :mrgreen:
joke: jasne, teraz czekamy na pytania w stylu "czy wszystkie 4 przewody od sondy muszą być podłączone", "czy sonda musi być wkręcona w wydech", "czy zamiast sondy moge użyć zwykłej świecy zapłonowej, bo wygląda podobnie" itepe itede :P

: 24 lip 2008, 09:49
autor: lordpablo
cidzej pisze: "czy zamiast sondy moge użyć zwykłej świecy zapłonowej, bo wygląda podobnie" itepe itede :P
no to teraż żeś wymyślił :-|

: 24 lip 2008, 21:18
autor: bodzio82
Damianos, starej sondy nie reanimoj bo widocznie celowo zostaly odciete kable jak podlaczysz to pewnie sonda bedzie lala paliwem i na 100km wyjdzie ci nie 15 a z 20 litrow ,co do uniwersalnej sondy to kicha dlugo nie polata,moja rada albo zostaw tak jak jest albo zakup oryginalna sonde do tego modelu i wtedy moze bedzie ok ;)
katalizator czy tlumik nie ma wplywu na prace sondy gdyz sonda jezt zawsze umieszczona przed katalizatorem nie moze byc inaczej

: 24 lip 2008, 21:32
autor: Yagr
bodzio82 pisze:sonda bedzie lala paliwem
?? sonda to nie wtryskiwacz :P
bodzio82 pisze:co do uniwersalnej sondy
heh... sonda uniwersalna renomowanego producenta różni sie od dedykowanej tylko i wyłącznie tym że posiada wtyczkę pasującą do danego modelu..... jak koble sie porządnie polutuje i zaizoluje to wytrzyma tyle co dedykowana. No chyba że się chiński chłam kupuje....

: 25 lip 2008, 19:18
autor: bodzio82
Yagr pisze:?? sonda to nie wtryskiwacz
Yagr pisze:jak koble sie porządnie polutuje i zaizoluje to wytrzyma tyle co dedykowana.
chodzilo mi o to ze bedzie spalanie duze ,a co do lutowania kabli to wytlumacz w jaki sposob polutujesz przecierz to stalowe druty :mrgreen:

: 25 lip 2008, 20:07
autor: Yagr
bodzio82 pisze:polutujesz przecierz to stalowe druty :mrgreen:
pasta lutownicza albo kwas (sama kalafonia trochę słabiej daje radę) i da radę. A może chcesz te kabelki spawać? :mrgreen: :mrgreen:
Można oczywiście rozbebeszyć oryginalna wtyczkę i podpiąć te twoje stalowe kabelki bezpośrednio do pinów we wtyczce ale ze względu na duże problemy z rozebraniem samej wtyczki a przede wszystkim o usunięcie z mocowań pinów starych kabli bez uszkodzenia pinów lutowanie jest prostrze i nie mniej skuteczne. Przed lutowaniem na kabelki zakładasz izolacje termokurczliwe i po lutowaniu przesuwasz w miejsce lutowania i zaciskasz przy pomocy płomienia zapalniczki.

: 25 lip 2008, 20:12
autor: WieSiu
jak kupujecie porzadna sonde, np firmy magneti marelli tak jak ja to zrobilem za ok 135zl w IC,to nic nie trzeba lutowac, wystarczy uciac stara wtyczke i zlaczyc zaciskowo kable z nowa sonda. dziala rewelacyjne, narazie nic sie nie psuje

: 25 lip 2008, 20:15
autor: Yagr
WieSiu pisze:wystarczy uciac stara wtyczke i zlaczyc zaciskowo kable z nowa sonda
O! Albo jeszcze tak można! ;)