Strona 1 z 3
Miernik
: 21 lip 2008, 19:11
autor: morgon
Bardzo proszę o wpisywanie wszystkiego co ktokolwiek wie na temat takiego ustrojstwa. Jak widać, oznaczeń na mierniku jest dużo, a ja nie wiem jak je odczytywać. Interesuje mnie zwłaszcza to, w jaki sposób mogę go wykorzystać przy samochodzie, czyli które z tych funkcji będą mi potrzebne.
Tak więc bardzo proszę kolegów o pomoc
: 21 lip 2008, 21:31
autor: Yagr
skala po lewej od "off" - Volty, prąd stały - tym mierzysz wszystko z akumulatorów i baterii, więc też prąd np. na akumulatorze,
skala po prawej od "off" - Volty, prąd zmienny, czyli tu sobie możesz prąd sieciowy
Skala oznaczona omami, tym sobie mierzysz opór danego elementu albo np. przejście na przewodach.
Ampery - wiadomo, natężenie (osobiście najrzadziej używam)
te takie dziurki przy zielonej skali z omami to do pomiaru tranzystorów (c-colector, b-baza, e-emiter)
jest tam jeszcze pojedyncze miejsce na skali do pomiaru diód a to ostatnie (hfe) to ni mam pojęcia...
zaraz jakiś spec elektryk sie pojawi to uściśli

: 21 lip 2008, 21:46
autor: jaras231
Przepraszam ale jestem monter elektronik i muszę poprawić przedmowce
tak jak pisze skala po lewej od "off" - Volty, prąd stały - mierzymy napiecie stałe np aku
Ampery - natężenie prądu -pamiętaj ze prąd mierzy sie wpinając miernik w szereg i przekładając czerwona wtyczkę w gniazdo wyżej (inaczej uszkodzisz miernik!!)
a to ostatnie (hfe) słuzy do sprawdzania tranzystorów za pomocą "te takie dziurki przy zielonej skali z omami.."
: 21 lip 2008, 22:19
autor: morgon
No dobra, już coś wiem na ten temat. A tak konkretnie: Mam problem ze ścieżkami na liczniku bo nie świecą mi wszystkie diody. Żeby naprawić ścieżkę, muszę wiedzieć gdzie prąd jeszcze dochodzi a gdzie już go nie ma. Na jakiej wartości konkretnie ustawić miernik? Rozumiem że czarną końcówkę chwytam gdzieś masę a czerwoną dotykam ścieżek?
jaras231 pisze:Ampery - natężenie prądu -pamiętaj ze prąd mierzy sie wpinając miernik w szereg i przekładając czerwona wtyczkę w gniazdo wyżej (inaczej uszkodzisz miernik!!)
Dobrze to
jaras231, rozumiem? Przy Amperach czarną wtyczkę zostawiam tak jak jest na zdjęciu a czerwoną wtykam w najwyższe gniazdo?
: 21 lip 2008, 22:23
autor: Yagr
czarna wtyczka zawsze w wejściu "com" czerwoną tak jak piszesz
: 22 lip 2008, 20:05
autor: morgon
chlip.... chlip....

miernik przestał działać. Chyba go spaliłem.
: 22 lip 2008, 21:07
autor: Yagr
w środku jest bezpiecznik, może tylko on padł... A co robiłeś że padł?
: 23 lip 2008, 05:59
autor: morgon
Właśnie bezpiecznik jest dobry, a wyświetlacz nic nie pokazuje. Ale to była tandeta za 8 zł, tak go kupiłem żeby trochę popróbować. Chyba że bateria starcza na 45 minut pracy
: 25 lip 2008, 07:42
autor: morgon
Haaaloooo!!! Nikt mi już nic nie napisze? Bo zamierzam dziś kupić nowy miernik i nie chciałbym go zepsuć na dzień dobry
: 25 lip 2008, 13:55
autor: Yagr
morgon, jak nie będziesz mierzył np. akumulatora z ustawionymi omami na skali wyboru to nic nie zepsujesz - ważne żeby przed pomiarem sprawdzić czy dobrze wybrałeś rodzaj pomiaru. W aucie zawsze pomiary napięcia robisz korzystając ze skali prądu stałego. Czy jest przejście na kablech - ustawiasz omy (opór elektryczny). pomiar napięcia w domowym gniazdku elektrycznym - tylko prąd zmienny (w tym przyrządzie ustawiasz na 500V). I nie machnij się z tym pokrętłem bo niektóre są tak odlane że nie wiadomo z której strony jest strzałka....
: 25 lip 2008, 14:30
autor: jaras231
ja na twoim miejscu sprawdzilbym najpierw baterie
mozliwe ze miernik lezal gdzies na magazynie wlaczony przed sprzedaza i teraz padl
a co robiles gdy przestal dzialac??
bezpiecznik ktory tam jest to zabezpieczenie przy mierzeniu pradu amperomierzem jego spalenie nie ma nic wspolnego z dzialaniem miernika, miernik dalej bedzie sie wlaczal tyle ze pradu nie zmierzysz a napiecie i inne beda dzialac.
nawet jak napiecie w gniazdku zmierzysz na zakresie 200 to nic nie powinno sie stac miernikowi wazne tylko (tak jak pisze kolega) odpowiednio wybierac zakres pomiarowy,
: 25 lip 2008, 17:46
autor: morgon
jaras231, nie wiem co robiłem, sprawdzałem czy mam prąd na ścieżkach przy liczniku, nagle wszystko z wyświetlacza zniknęło, później wszystkie możliwe opcje się na wyświetlaczu pojawiły, po czym ustrojstwo umarło. Bateria to to nie będzie, ale powtarzam, dałem za niego 8 zł w Castoramie, pewnie taniej niż na odpuście, więc miał prawo się już zepsuć. Toż to zwykła tandeta była. Teraz mam taki wypasiony, za 20

: 25 lip 2008, 18:54
autor: jaras231
a powiedz mi czy sprawdzales sciezki na podlaczonym liczniku??
: 25 lip 2008, 19:04
autor: morgon
dokładnie jaras231, miałem włączone podświetlenie
: 25 lip 2008, 19:26
autor: Tanner
Ścieżki sprawdzasz na dwa sposoby:
-na włączonym zasilaniu, czarny do masy a czerwonym dotykasz ścieżek i odczytujesz jakie jest napięcie w danym miejscu dotknięcia czerwonym (ustaw sobie prąd stały 20V na mierniku).
-na wyłączonym zasilaniu, czarnym dotykasz ścieżkę jak najbliżej gniazdka zasilania a czerwonym jedziesz po ścieżce. Jak jest połączenie to będzie wyświetlało 0,00-0,05ohm a jak nie ma to albo nic albo -1, sprawdź złączając czerwoną i czarną sondę. Na pokrętle ustaw Ohm, może być najmniej czyli 200.
W tym bajeranckim za 20zł masz już pewnie taką pozycje z ikonką dźwięku (różnie bywa) - jak jest zwarcie to piszczy - sprawdź zwierając ze sobą sondy.