Strona 1 z 1
Tarcze hamulcowe czy elementy zawieszenia?
: 30 mar 2008, 23:12
autor: ssn
Kupiłem essiego we wrześniu. Na początku wszystko było ok. Palił aż miło, obroty nie falowały, ale teraz chciałbym się dowiedzieć czemu kierownica drży przy hamowaniu.
Samochód prowadzi się dobrze, nie ściąga w żadną stronę. Przy hamowaniu też nie. Jednak kiedy jadę ponad 50-60km/h i zaczynam hamować to kierownicą szarpie na lewo i prawo, dosyć gwałtownie. Czuć też drżenie pod pedałem hamulca. Pierwsza myśl - pokrzywione tarcze hamulcowe. Zdjąłem prawe koło (bo wydaje mi się ze to prawa strona jest sprawcą) i się trochę zdziwiłem. Czy tarcza hamulcowa jest tylko założona na szpilki? Ma ona jakby lekki luz. Można przekręcić na szpilkach o kilka mm "do przodu" i "do tyłu". Mam wrażenie że gdybym zdjął zacisk to mógłbym zdjąć tarczę. Czy tak powinno być?
Tarcza sama w sobie nie wygląda na pokrzywioną. Szarpanie jest dosyć znaczne, a na tarczy nie widać żadnych odchyłów.
Szukając dalej powodów: końcówki drążków kierowniczych? Wahacz? A może wina np. felg zimowych lub opon?(nie jestem pewny, ale to szarpanie zaczęło się objawiać po zmianie kół na zimowe) A może coś innego?
Jakie mogą być skutki dalszej jazdy bez naprawiania tego?
Escort 1,6 16v 94r. 230tys.km bez ABS-u, ze wspomaganiem (nie wiem czy to ważne)
: 30 mar 2008, 23:25
autor: Przemo
ja tez w 2 essach nie mialem przykreconych tarcz hamulcowych, choc powinny byc przykrecone
drzenie kierownicy mialem jak uderzylem w kraweznik, moze masz fegli niewywazone?
koncowki drazkow kierowniczych raczej nie, bo mam zleksza uszkodzony a nic nie szarpie tylko przy skrecaniu kierownica ci pomaga skrecac i nie odbija pozniej jak powinna

: 31 mar 2008, 09:15
autor: emceha
ssn pisze:Czy tarcza hamulcowa jest tylko założona na szpilki? Ma ona jakby lekki luz. Można przekręcić na szpilkach o kilka mm "do przodu" i "do tyłu". Mam wrażenie że gdybym zdjął zacisk to mógłbym zdjąć tarczę. Czy tak powinno być?
Jak najbardziej wszystko w najlepszym porządku
ssn pisze:kiedy jadę ponad 50-60km/h i zaczynam hamować to kierownicą szarpie na lewo i prawo, dosyć gwałtownie
ssn pisze:A może wina np. felg zimowych lub opon?(nie jestem pewny, ale to szarpanie zaczęło się objawiać po zmianie kół na zimowe)
I tu bym szukał przyczyn skoro
ssn pisze:Na początku wszystko było ok. Tarcza sama w sobie nie wygląda na pokrzywioną
Zmień na letnie i zobacz czy wróci do normy. Tylko nie zapomnij o wyważeniu kół

: 31 mar 2008, 17:39
autor: ssn
Zimówki były wyważane przed założeniem... Kupiłem używane od tego samego człowieka, od którego kupiłem samochód.
No to końcówki wykluczamy... Przy wymianie rozrządu mechanior mówił że "prawa ma lekki luz, ale jeszcze pojeżdżę". Zobaczymy. Ciepło się robi więc na dniach, albo jeszcze dziś wrzucę letnie... Narazie dziękuję. Po wymianie się odezwę

: 03 kwie 2008, 23:44
autor: kupiec
ssn jak byś miał felgi krzywe to drżenie kierownicy byłoby cały czas ( ja tak miałem ) a tak zapytam czy czasem nie hamowałeś z dość dużej prędkości? ja kiedyś hamowałem z ok 120 km/h do zera bez blokady kół i po prostu przepaliłem tarcze. na oko to nie było widać a jak dałem do przetoczenia to wyszło że są krzywe.
: 06 kwie 2008, 13:10
autor: ssn
Założyłem letnie gumy na innych felgach (też stalowych), ale problem nie zniknął. Czyli to nie felgi.
Co do hamowania to nie pamiętam. Kierownicą szarpie od dosyć dawna, nawet nie pamiętam kiedy to się zaczęło. Wydaje mi się, że nie hamowałem nigdzie tak ostro. Auto raczej jeździ po mieście i nie ma okazji, żeby hamować z takiej prędkości. Sam nie wiem...
: 06 kwie 2008, 15:39
autor: KuRowSKi
Możesz tarcze sprawdzić na oko, zdejmij koło przykręć dwie śruby z kół do tarczy na skos potem obracaj piastą i patrz na szczelinę pomiędzy klockiem a tarczą jak się zmienia, to już wiesz że krzywa tarcza.
: 06 kwie 2008, 16:03
autor: lordpablo
u mnie podobna sytuacja była gdy z lewej strony skończył się jeden klocek hamulcowy

: 06 kwie 2008, 17:13
autor: Pexu
Kolego, jak dla mnie to wina tarcz - u mnie jest podobnie. Mam słabej jakości tarcze i co 2-3 miesiące daję do przetoczenia...a raczej dawałem, bo teraz będę je zmieniał na nowe. Przy okazji sprawdzę czy nie mam gdzieś luzu, chociaż ewidentnie wszystko wskazuje na badziewne tarcze. Zatem przetocz je (koszt niewielki, około 50 PLN) i zobaczysz co i jak. Jak będzie ok, to sprawa rozwiązana, jak Ci wciąż będzie biła kiera (u mnie powyżej 70km/h zaczyna latać) przy hamowaniu, to wtedy pomyślimy

: 06 kwie 2008, 19:14
autor: darcun4
: 07 kwie 2008, 10:38
autor: Pexu
Ano przetaczałem je parokrotnie... Wiem wiem, że dwa przetoczenia i mam nowy komplet tarcz, w końcu teraz sam to zrozumiałem i lada dzień zmienię hamulce

: 07 kwie 2008, 12:04
autor: emceha
Pexu pisze:w końcu teraz sam to zrozumiałem i lada dzień zmienię hamulce
No to się wcześnie obudziłeś
Pexu
darcun4 ma rację. Nie opłaca się przetaczać.
: 07 kwie 2008, 22:44
autor: kupiec
ja przetaczałem po 10 zyla z szt.
ale do tematu - sprawdź tarcze i klocki bo to bdzie na bank problem.