Strona 1 z 3

Każdy bieg ma min. i max. prękości

: 27 lis 2007, 22:42
autor: Mikosz
Witam
Gdzie mogę dostać jakąś instrukcje gdzie pisze sie np. podaje przykłady :
Do silników MK7 1.8 TD 90 KM kombi

I bieg = 0 - 30 km/h
II bieg = 10 - 40 km/h

Myślę ze wiecie o co chodzi ;)

: 27 lis 2007, 22:48
autor: TDiesel
Proszę bardzo :):

1 - 0-45 km/h
2 - 21 - 73 km/h
3 - 31 - 107 km/h
4 - 44 - 151 km/h
5 - 58 - 172 km/h

Ale w praktyce raczej to się nie przydaje, bo z 2 biegu praktycznie ruszyć można bez problemu, a bez sprzęgła to i z 10 km/h idzie jechać, a na 5 biegu 58 km/h to lekka przesada - moim zdaniem zbyt duże przeciążenie silnika - chyba, że z górki ;)

: 27 lis 2007, 22:55
autor: Mikosz
TDiesel, zgodzę sie co do drugiego biegu. Raz mi sie zdarzyło ruszyć auto z drugiego biegu, nawet nie zauważyłem tego, zapomniałem wrzucić jedynke :lol: Co do piątego biegu to troszke przesada ale ja zawsze daję piątke przy 60 km/h by oszczedzić na paliwie oraz trzęsącej turbinii. Zdarza mi sie jechać przy 55 km/h. Dla mnie to jest minimum a jak jest 50 to daję czwórke.
Dzięki co podałeś, przyda sie ;) Kurcze aż czwórka wciągnie do 151 :o Podczas wyprzedzania miałem max 120 na czwartym biegu.

: 27 lis 2007, 22:58
autor: TDiesel
Ja 4 podobnie zapinam, lecz 5tka ma taki dziwny zakres, gdyż jadąc 60 km/h jest ok, natomiast przy 75 km/h jak się wciśnie pedał mocniej, to turbo w miarę mocno daje już w palnik i silnik troszkę przeciążony jest - idzie to dobrze na kierownicy wyczuć.

A co do max. V-max na 4, to nie jest to żadna rewelacja :) Wcześniej miałem Vectrę 1.8i (90 PS) to jechała z 180-185 km/h na 4 i to jeszcze nie była długa skrzynia, bo na długiej to pod 200 km/h podchodziła pewnie hehe :)
Ale dobrze, że w Essim 4rka nie jest za długa, bo idzie dobrze na niej po mieście jeździć...

: 28 mar 2008, 00:26
autor: jaras231
podlacze sie do tematu ale zapytam o predkosci w 1.8D
nie mam obrotomierza i pierwszy raz mam diesla i nie bardzo wiem kiedy mam za duze obroty
no chyba ze juz naprawde przesadze :P

: 28 mar 2008, 09:07
autor: WieSiu
jaras231, na pewno jest podobnie jak w TD :)

ale juz Ci spisuje z ksiazki :)

1 - 0-41
2 - 13-77
3 - 34-114
4 - 46-152
5 - 58-150

: 28 mar 2008, 09:41
autor: Pexu
To przy okazji i ja się zapytam...
1.4 - benzynka :cool:

: 28 mar 2008, 09:56
autor: WieSiu
Pexu, moge Ci podac orietacyjne wartosci,bo mam tylko dla 1995 rocznika, a Twoj jest troszke starszy,wiec na pewno jest inaczej,zwlaszcza ze mk4 jest lzejszy

dla 1.4 benzyna

1 - 0-44
2 - 19-77
3 - 29-118
4 - 41-169
5 - 51-159

: 28 mar 2008, 12:34
autor: Rob
Proszę bardzo .... :)

: 28 mar 2008, 13:12
autor: Ven
Pytanie do inżynierów/znawców mechaniki.

Jakie niskie prędkości obrotowe są niezdrowe dla silnika (np 1.6 16V)?

Chodzi mi oto czy jadąc na 3cim biegu z 1300-1500 czy na 5tce z ~1700-1800obr/min nie wystawiam silnika na szybsze zużycie czy uszkodzenia? I czy faktycznie takie prędkości obrotowe dają mniejsze zużycie paliwa?

Jamszoł ma komputra w aucie więc konkretnymi cyferkami może rzucić :smile:

: 28 mar 2008, 13:43
autor: cidzej
Ven pisze:Chodzi mi oto czy jadąc na 3cim biegu z 1300-1500 czy na 5tce z ~1700-1800obr/min nie wystawiam silnika na szybsze zużycie czy uszkodzenia? I czy faktycznie takie prędkości obrotowe dają mniejsze zużycie paliwa?
a to sporo zalezy od tego co ty konkretnie próbujesz zrobic z autem. jezeli toczysz sie jednostajnie (bez przyspieszeń) ze znikomym obciazeniem (np. sam kierowca bez towaru) to mozesz sie turlac po plaskim przy 1500rpm i nic sie nei stanie. gorzej jak ciagniesz tak pod górke i/lub cisniesz w pedal to wtedy silnik ostro dostaje po ........ nie mowiac juz o znacznie wiekszym spalaniu niz gdybys zredukowal na 2-gi bieg i jechal w tych samych warunkach przy 2500RPM

generalnie samochody benzynowe i przelozenia w skrzyni sa tak obliczone aby zakres ekonomicznej pracy wypadal pomiedzy 2000-3/3500 RPM a reszta to juz zalezy od warunkow. wiadomo ze jak sie toczysz na pusto po plaskim jednostajnie to mozesz jechac i z 1700RPM na blacie, ale jak jedziesz z przyczepka załadowany to moze sie okazac, ze
"sensowym" bedzie jazda miedzy 3000-4000RPM

teoretycznie optymalne obroty pod katem stosunku spalania do zuzycia silnika sa przy takich obrotach przy jakich wypada max. moment obrotowy (nei mylic z mocą :P )

UPDATE:

wedlug danych ze strony: http://escort.autokacik.pl/SILNIKI/silniki.html

wychodzi, ze Maxymalny moment obrotowy: 134 Nm przy 3000 obr/min

czyli jazda 2-3 tys RPM jest najsensowniejsza :)


UPDATE: czy ktos wiedzial, ze : "Silniki Zetec .... wyposażone w mechaniczne (tzn. nie hydrauliczne) popychacze wymagają regulacji co 150 tys" :P

: 28 mar 2008, 15:14
autor: Ven
cidzej pisze:
a to sporo zalezy od tego co ty konkretnie próbujesz zrobic z autem. jezeli toczysz sie jednostajnie (bez przyspieszeń) ze znikomym obciazeniem (np. sam kierowca bez towaru) to mozesz sie turlac po plaskim przy 1500rpm i nic sie nei stanie. .... wiadomo ze jak sie toczysz na pusto po plaskim jednostajnie to mozesz jechac i z 1700RPM na blacie

UPDATE: czy ktos wiedzial, ze : "Silniki Zetec .... wyposażone w mechaniczne (tzn. nie hydrauliczne) popychacze wymagają regulacji co 150 tys" :P
O taką jazdę mi właśnie chodzi, samemu, puste auto, plaski teren (czyli tak jak zazwyczaj jezdze) toczac sie w za jakims niedzielnym kierowca ktory nie wiedziec czemu jedzie 70km/h zamiast 80, wtedy zawsze mam dylemat czy na 4 z 2100-2200 obr czy na 5 z 1800 jechac. Czyli jak nie pod gore i jak delikatnie dotykam tylko pedala gazu by utrzymac tempo, to wtedy w porzasiu i nie mam sie czego obawiac?

co do UPDATE to jasna sprawa, samoregulujące (hydrauliczne bodajże) popychacze zaworów były tylko w CVH, w Zetecach tego luksusa już nie ma a szkoda ;) tak przy okazji, ta regulacja to trudna sprawa czy tzw "buła z ramą" :grin: ?

: 28 mar 2008, 15:17
autor: cidzej
Ven pisze:Czyli jak nie pod gore i jak delikatnie dotykam tylko pedala gazu by utrzymac tempo, to wtedy w porzasiu i nie mam sie czego obawiac?
niet ! co najwyzej milego zaskoczenia na stacji benzynowej :P jak sie chce jezdzic tanio to trzeba sie nauczyc operowac gazem. nie bez powodu moj brat esem spala 11L/100km a ja na krótszym dystansie miescilem sie zima w 10L/100km a teraz Renia 1.8 z gazem 2gen zrobilem 370km na 38L gazu :D

: 28 mar 2008, 15:31
autor: Jamszoł
Co do jazdy z małąprędkością na wyższym biegu - to tak jak chłopaki pisali - płasko nie przyspieszam to przy 50 km/h mam 4 a przy 70 mam 5 bieg - spalanie - w granicach 4 - 4,5 l/100 km.
I tak jak już pisano - tylko na utrzymanie prędkości - każde choć delikatne dodanie gazu to spalanie wzrasta do ponad 15 l / 100 km.
Silnik dostaje w d.. ponieważ przy tak niskich obrotach nie ma odpowiedniego ciśnienia oleju i dostaje głównie wał ; panewki i zawory.

: 28 mar 2008, 15:39
autor: Ven
jamszoł pisze:Co do jazdy z małąprędkością na wyższym biegu - to tak jak chłopaki pisali - płasko nie przyspieszam to przy 50 km/h mam 4 a przy 70 mam 5 bieg - spalanie - w granicach 4 - 4,5 l/100 km.
I tak jak już pisano - tylko na utrzymanie prędkości - każde choć delikatne dodanie gazu to spalanie wzrasta do ponad 15 l / 100 km.
Silnik dostaje w d.. ponieważ przy tak niskich obrotach nie ma odpowiedniego ciśnienia oleju i dostaje głównie wał ; panewki i zawory.
Nooo i oto mi chodziło. Jazda statyczna na 5tce przy 70tce jest okej, fajnie bo czesto tak jezdze. Jak wyprzedzam to zawsze redukuje bieg (najczesciej do 3ki , lubie dynamicznie wyprzedzac a nie jak niestety spora czesc kierowcow czy TIRów :shock: ...)

Jeszcze jedno kolego z komputrem :grin: Powiedz jaka jest różnica w spalaniu przy jezdzie z predkoscia równo 100km/h a 120/130km/h - jak duża różnica? (znowuż jednostajne tempo)