Każdy bieg ma min. i max. prękości

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Mikosz
Posty: 1689
Rejestracja: 12 lis 2007, 16:57
Lokalizacja: UK

Każdy bieg ma min. i max. prękości

Post autor: Mikosz »

Witam
Gdzie mogę dostać jakąś instrukcje gdzie pisze sie np. podaje przykłady :
Do silników MK7 1.8 TD 90 KM kombi

I bieg = 0 - 30 km/h
II bieg = 10 - 40 km/h

Myślę ze wiecie o co chodzi ;)
TDiesel

Post autor: TDiesel »

Proszę bardzo :):

1 - 0-45 km/h
2 - 21 - 73 km/h
3 - 31 - 107 km/h
4 - 44 - 151 km/h
5 - 58 - 172 km/h

Ale w praktyce raczej to się nie przydaje, bo z 2 biegu praktycznie ruszyć można bez problemu, a bez sprzęgła to i z 10 km/h idzie jechać, a na 5 biegu 58 km/h to lekka przesada - moim zdaniem zbyt duże przeciążenie silnika - chyba, że z górki ;)
Awatar użytkownika
Mikosz
Posty: 1689
Rejestracja: 12 lis 2007, 16:57
Lokalizacja: UK

Post autor: Mikosz »

TDiesel, zgodzę sie co do drugiego biegu. Raz mi sie zdarzyło ruszyć auto z drugiego biegu, nawet nie zauważyłem tego, zapomniałem wrzucić jedynke :lol: Co do piątego biegu to troszke przesada ale ja zawsze daję piątke przy 60 km/h by oszczedzić na paliwie oraz trzęsącej turbinii. Zdarza mi sie jechać przy 55 km/h. Dla mnie to jest minimum a jak jest 50 to daję czwórke.
Dzięki co podałeś, przyda sie ;) Kurcze aż czwórka wciągnie do 151 :o Podczas wyprzedzania miałem max 120 na czwartym biegu.
TDiesel

Post autor: TDiesel »

Ja 4 podobnie zapinam, lecz 5tka ma taki dziwny zakres, gdyż jadąc 60 km/h jest ok, natomiast przy 75 km/h jak się wciśnie pedał mocniej, to turbo w miarę mocno daje już w palnik i silnik troszkę przeciążony jest - idzie to dobrze na kierownicy wyczuć.

A co do max. V-max na 4, to nie jest to żadna rewelacja :) Wcześniej miałem Vectrę 1.8i (90 PS) to jechała z 180-185 km/h na 4 i to jeszcze nie była długa skrzynia, bo na długiej to pod 200 km/h podchodziła pewnie hehe :)
Ale dobrze, że w Essim 4rka nie jest za długa, bo idzie dobrze na niej po mieście jeździć...
jaras231

Post autor: jaras231 »

podlacze sie do tematu ale zapytam o predkosci w 1.8D
nie mam obrotomierza i pierwszy raz mam diesla i nie bardzo wiem kiedy mam za duze obroty
no chyba ze juz naprawde przesadze :P
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23264
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

jaras231, na pewno jest podobnie jak w TD :)

ale juz Ci spisuje z ksiazki :)

1 - 0-41
2 - 13-77
3 - 34-114
4 - 46-152
5 - 58-150
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Pexu
Posty: 571
Rejestracja: 27 sty 2007, 17:17
Lokalizacja: HC
Kontakt:

Post autor: Pexu »

To przy okazji i ja się zapytam...
1.4 - benzynka :cool:
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23264
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

Pexu, moge Ci podac orietacyjne wartosci,bo mam tylko dla 1995 rocznika, a Twoj jest troszke starszy,wiec na pewno jest inaczej,zwlaszcza ze mk4 jest lzejszy

dla 1.4 benzyna

1 - 0-44
2 - 19-77
3 - 29-118
4 - 41-169
5 - 51-159
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Rob

Post autor: Rob »

Proszę bardzo .... :)
Załączniki
LastScan.jpg
Awatar użytkownika
Ven
Posty: 559
Rejestracja: 07 kwie 2007, 01:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: Ven »

Pytanie do inżynierów/znawców mechaniki.

Jakie niskie prędkości obrotowe są niezdrowe dla silnika (np 1.6 16V)?

Chodzi mi oto czy jadąc na 3cim biegu z 1300-1500 czy na 5tce z ~1700-1800obr/min nie wystawiam silnika na szybsze zużycie czy uszkodzenia? I czy faktycznie takie prędkości obrotowe dają mniejsze zużycie paliwa?

Jamszoł ma komputra w aucie więc konkretnymi cyferkami może rzucić :smile:
Jest: Civic Sedan 6Gen VTi
Były: MKV RS2000, MKVI CLX 1.6 16v, MKIV Ghia 1.4 '89, MKIV XR3i '90 1.6 KE-Jetronic
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11734
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

Ven pisze:Chodzi mi oto czy jadąc na 3cim biegu z 1300-1500 czy na 5tce z ~1700-1800obr/min nie wystawiam silnika na szybsze zużycie czy uszkodzenia? I czy faktycznie takie prędkości obrotowe dają mniejsze zużycie paliwa?
a to sporo zalezy od tego co ty konkretnie próbujesz zrobic z autem. jezeli toczysz sie jednostajnie (bez przyspieszeń) ze znikomym obciazeniem (np. sam kierowca bez towaru) to mozesz sie turlac po plaskim przy 1500rpm i nic sie nei stanie. gorzej jak ciagniesz tak pod górke i/lub cisniesz w pedal to wtedy silnik ostro dostaje po ........ nie mowiac juz o znacznie wiekszym spalaniu niz gdybys zredukowal na 2-gi bieg i jechal w tych samych warunkach przy 2500RPM

generalnie samochody benzynowe i przelozenia w skrzyni sa tak obliczone aby zakres ekonomicznej pracy wypadal pomiedzy 2000-3/3500 RPM a reszta to juz zalezy od warunkow. wiadomo ze jak sie toczysz na pusto po plaskim jednostajnie to mozesz jechac i z 1700RPM na blacie, ale jak jedziesz z przyczepka załadowany to moze sie okazac, ze
"sensowym" bedzie jazda miedzy 3000-4000RPM

teoretycznie optymalne obroty pod katem stosunku spalania do zuzycia silnika sa przy takich obrotach przy jakich wypada max. moment obrotowy (nei mylic z mocą :P )

UPDATE:

wedlug danych ze strony: http://escort.autokacik.pl/SILNIKI/silniki.html

wychodzi, ze Maxymalny moment obrotowy: 134 Nm przy 3000 obr/min

czyli jazda 2-3 tys RPM jest najsensowniejsza :)


UPDATE: czy ktos wiedzial, ze : "Silniki Zetec .... wyposażone w mechaniczne (tzn. nie hydrauliczne) popychacze wymagają regulacji co 150 tys" :P
Awatar użytkownika
Ven
Posty: 559
Rejestracja: 07 kwie 2007, 01:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: Ven »

cidzej pisze:
a to sporo zalezy od tego co ty konkretnie próbujesz zrobic z autem. jezeli toczysz sie jednostajnie (bez przyspieszeń) ze znikomym obciazeniem (np. sam kierowca bez towaru) to mozesz sie turlac po plaskim przy 1500rpm i nic sie nei stanie. .... wiadomo ze jak sie toczysz na pusto po plaskim jednostajnie to mozesz jechac i z 1700RPM na blacie

UPDATE: czy ktos wiedzial, ze : "Silniki Zetec .... wyposażone w mechaniczne (tzn. nie hydrauliczne) popychacze wymagają regulacji co 150 tys" :P
O taką jazdę mi właśnie chodzi, samemu, puste auto, plaski teren (czyli tak jak zazwyczaj jezdze) toczac sie w za jakims niedzielnym kierowca ktory nie wiedziec czemu jedzie 70km/h zamiast 80, wtedy zawsze mam dylemat czy na 4 z 2100-2200 obr czy na 5 z 1800 jechac. Czyli jak nie pod gore i jak delikatnie dotykam tylko pedala gazu by utrzymac tempo, to wtedy w porzasiu i nie mam sie czego obawiac?

co do UPDATE to jasna sprawa, samoregulujące (hydrauliczne bodajże) popychacze zaworów były tylko w CVH, w Zetecach tego luksusa już nie ma a szkoda ;) tak przy okazji, ta regulacja to trudna sprawa czy tzw "buła z ramą" :grin: ?
Jest: Civic Sedan 6Gen VTi
Były: MKV RS2000, MKVI CLX 1.6 16v, MKIV Ghia 1.4 '89, MKIV XR3i '90 1.6 KE-Jetronic
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11734
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

Ven pisze:Czyli jak nie pod gore i jak delikatnie dotykam tylko pedala gazu by utrzymac tempo, to wtedy w porzasiu i nie mam sie czego obawiac?
niet ! co najwyzej milego zaskoczenia na stacji benzynowej :P jak sie chce jezdzic tanio to trzeba sie nauczyc operowac gazem. nie bez powodu moj brat esem spala 11L/100km a ja na krótszym dystansie miescilem sie zima w 10L/100km a teraz Renia 1.8 z gazem 2gen zrobilem 370km na 38L gazu :D
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Co do jazdy z małąprędkością na wyższym biegu - to tak jak chłopaki pisali - płasko nie przyspieszam to przy 50 km/h mam 4 a przy 70 mam 5 bieg - spalanie - w granicach 4 - 4,5 l/100 km.
I tak jak już pisano - tylko na utrzymanie prędkości - każde choć delikatne dodanie gazu to spalanie wzrasta do ponad 15 l / 100 km.
Silnik dostaje w d.. ponieważ przy tak niskich obrotach nie ma odpowiedniego ciśnienia oleju i dostaje głównie wał ; panewki i zawory.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
Ven
Posty: 559
Rejestracja: 07 kwie 2007, 01:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: Ven »

jamszoł pisze:Co do jazdy z małąprędkością na wyższym biegu - to tak jak chłopaki pisali - płasko nie przyspieszam to przy 50 km/h mam 4 a przy 70 mam 5 bieg - spalanie - w granicach 4 - 4,5 l/100 km.
I tak jak już pisano - tylko na utrzymanie prędkości - każde choć delikatne dodanie gazu to spalanie wzrasta do ponad 15 l / 100 km.
Silnik dostaje w d.. ponieważ przy tak niskich obrotach nie ma odpowiedniego ciśnienia oleju i dostaje głównie wał ; panewki i zawory.
Nooo i oto mi chodziło. Jazda statyczna na 5tce przy 70tce jest okej, fajnie bo czesto tak jezdze. Jak wyprzedzam to zawsze redukuje bieg (najczesciej do 3ki , lubie dynamicznie wyprzedzac a nie jak niestety spora czesc kierowcow czy TIRów :shock: ...)

Jeszcze jedno kolego z komputrem :grin: Powiedz jaka jest różnica w spalaniu przy jezdzie z predkoscia równo 100km/h a 120/130km/h - jak duża różnica? (znowuż jednostajne tempo)
Jest: Civic Sedan 6Gen VTi
Były: MKV RS2000, MKVI CLX 1.6 16v, MKIV Ghia 1.4 '89, MKIV XR3i '90 1.6 KE-Jetronic
ODPOWIEDZ