Strona 1 z 1
Opony a 'miejsce' ich założenia w aucie.
: 19 paź 2007, 15:46
autor: Gosc
Pytanie z typu 'niby nic ale może coś jednak'.
Przy zmianie kompletów kół z letnich na zimowe.... lub na odwrót w wulkanizacji czesto zaznaczaja które na przód i tył i czy lewa czy prawa (LP, LT, PP , PT)! I teraz moje pytanie...
a co jeśli np założy sie na odrót tzn prawe na lewą stronę? Przód i tył to chyba dlatego że np. napęd jest np na przód i wówczas się bardziej wyciera opona .. to chyba rozumiem... ale dlaczego istotna jest strona lewa/prawa.
: 19 paź 2007, 15:59
autor: cidzej
mozesz spokojnie zamienic prawe na lewe pod warunkiem, ze odwrocisz opone na feldze - opony sa kierunkowe i aby zachowac ich wlasciwosci trzeba je zalozyc w odpowiednim kierunku - na oponie masz zaznaczone strzalka i napisem rotation
przod - tyl mozesz zamieniac dowoli

: 19 paź 2007, 16:01
autor: SlaVkoEg
glownie to chodzi o to ze niektore opony sa tzw. "kierunkowe" czyli maja podany kierunek w ktorym odprowadzaja wode, czyli jak bedzie odwrotnie zalozona to zamiast odprowadzic wode to bedzie ja wtlaczac i opona nie ebdzie miala dobrej stycznosci z nawierzchnia

: 19 paź 2007, 16:02
autor: SlaVkoEg
Kurde
cidzej, wyprzedziles mnie

: 19 paź 2007, 16:21
autor: Gosc
: 19 paź 2007, 16:36
autor: lordpablo
niekierunkowe nie ma ją kierunku więc jak je załozysz tak bedą, chociaż mój zaprzyjaźniony wulkanizator zawsze powtarza, że zakłąda dla policjanta lepszą stroną (od zewnątrz), po co Pan włądza ma się schylać
ale autentycznie dobiera oponki tak, żeby z zewnątrz był ładne

: 19 paź 2007, 17:29
autor: tasek
a ja słyszałem wersję że każda opona "dopasowuje" się do zawieszenia dlatego powinno się ją zakładać na tą samą strone i miejsce.
: 19 paź 2007, 18:30
autor: Gosc
...ciekawe i chyba całkiem rozsądne ... o ile elementy zawieszenia nie są zmieniane bo to powoduje że mamy opony dostosowane do 'innego' zawieszenia ...
czyli jak by nie było to i tak dobrze nie będzie w używanym aucie

: 19 paź 2007, 18:59
autor: Yagr
nie przesadzajmy - opona jest okrągła i ewentualne odchyły redukuje wyważanie - jedyne co sie może "dostosować" do zawieszenia to starty bieżnik a to świadczy poza zużyciem opony o defekcie zawieszenia( zła geometria,, wybite zawieszenie itp)
: 19 paź 2007, 19:54
autor: ARIEL
tasek pisze: ja słyszałem wersję że każda opona "dopasowuje" się do zawieszenia dlatego powinno się ją zakładać na tą samą strone
to nikt by nie kupował używanych opon
: 19 paź 2007, 21:24
autor: Jamszoł
ARIEL pisze:ja słyszałem wersję że każda opona "dopasowuje" się do zawieszenia dlatego powinno się ją zakładać na tą samą strone
to nikt by nie kupował używanych opon
Dobrze kolega słyszał.
Tu nie tylko chodzi o zurzyty bierznik.
Załóżmy , że kupiliśmy 4 nowe opony letnie - niekietunkowe - przejeździliśmy cały sezon , każda opona układa się do strony auta.
Jeśli mamy w zawieszeniu przód tył wszystko OK to i tak wamocnienia w środku opony układają się do strony auta.
Jeśli pozamieniamy koła z prawej na lewą lub przód - tył to po pierwsze opony będzie bardziej słychać oraz będą się gorzej zachowywały w zakrętach.
ARIEL pisze:to nikt by nie kupował używanych opon
Z tego samego powodu ludzie jeszcze kupują i jeżdżą Maluchami choć doskonale wiedzą , że jest to niebezpieczny samochód.
Nie każdego stać na nowe oponki i dlatego kupują używki.
Choć ja twierdzę , że jest akurat odwrotnie - człowiek bogaty kupuje gówno , bo se za moment kupi następne.
Wiadomo , że na lato potrzebne są opony letnie więc proponuję zacząć zbierać już teraz na 4 nówki - posłóżą napewno kilka lat .
: 24 paź 2007, 09:45
autor: Muszka