Tuning mechaniczny silnika - koszta

Dział tuningowy

Moderator: Moderatorzy

emceha

Tuning mechaniczny silnika - koszta

Post autor: emceha »

Witam was wszystkich serdecznie ;)

Prowadziliśmy już wiele dyskusji na ten temat i zawsze dochodziliśmy do takiego samego wniosku: DROGO :cry: no i każdy się zniechęcał bo po co wpierdzielać pieniądze w 14 letnie auto którego koszt jest dużo mniejszy niż samych przeróbek. Ale są tacy ludzie na świecie którzy są zakochani w autach którymi jeżdżą i sprawiło by im dużo frajdy gdyby ich stary poczciwy essi zamiast 11 sekund do 100km/h rozpedzał się np. w 7.5 :mrgreen: Stworzyłem ten temat bo jestem własnie takim człowiekiem i chciałbym wam uświadomić jakie są realne koszta takiej operacji w oparciu o moje ostatnie poszukiwania i rozeznanie na rynku. Skłoniła mnie do tego moja wydmuchana uszczelka pod głowicą. Pomyślałem więc : "...skoro mam juz grzebać przy silniku to dlaczego nie pomyśleć o podniesieniu mocy???..." więc zacząłem szukać.

Zacznijmy od podstaw. Realne podniesienie mocy następuje poprzez kilka modyfikacji:
- zmiana wałków rozrządu na sportowe (inny wznios, czas otwarcia zaworów)
- modyfikacja głowicy (planowanie, polerka portów, wymiana sprężyn i talerzyków zaworowych na sportowe odpowiedniki)
- przestawienie zapłonu (rególowane kółka rozrządu)
- zmiana układu dolotowego i wydechowego (filtr stożkowy, kolektor wydechowy 4-2-1)
- elektronika (komputer PIGGYBACK z mapą paliwa pod dany silnik)

Przykładem niech będzie moja jednostka napędowa czyli 16 zaworowy silnik ZETEC RQB 1.8 z Forda Escort Xr3i o mocy seryjnej 130KM (96kW)

Zabawa się zaczyna od doboru elementów silnika. Mamy dostęp do kilku producentów wałków rozrządu i innych dupereli do modyfikacji głowicy takich jak np. Pan Świątek z Bydgoszcy czy bardziej renomowani producenici tacy jak niemiecki SCHRICK czy angielski PIPERCAMS, CAT CAM czy też KENT CAMS. Ja zwróciem uwagę na firmę PIPERCAMS i na jej elementach opierałbym przeróbkę. Jeśli chodzi o wałki rozrządu to mamy dwie opcje: nówki (zwane BLANK w katalogach) oraz nasze seryjne oddane do przeróbki (w katalogach jako REPRO).
Koszta przedstawiam wam poniżej:
- 2 nowe wałki PIPERCAMS (opcja street) - około 2700 zł
- obróbka naszych wałków (opcja street) - około 1600 zł
- rególowane kółka rozrządu PIPERCAMS - około 1500 zł
- pasek rozrządu PIPERCAMS - około 300 zł

Możemy pokusić się o wymianę sprężynek zaworowych aczkolwiek przy tej opcji wałków nie są one konieczne i mogą pozostac seryjne. Jednak gdyby ktos chciał je wymienić lub zdecydował się na inną opcję niż street (np racing) to koszt kpl srężynek zamyka się w ranicach 750 zł.

Dochodzi nam uszczelka pod głowicę. Najlepiej zobić cienszą na zamówienie i do tego miedzianą. Koszt od 100 do 200 zł.
Ktoś powie "... no to mam części, składam i będę miał 50 koni więcej..." Nic bardziej mylnego. Silnik raczej się obrazi po złożeniu tego wszystkiego i albo nie zapali a jeśli zapali to może się okazać że zamiast "torpedy" mamy muła bagiennego który ma przyspieszenie porównywalne z maluchem a na dodatek "szarpei i gaśnie" :mrgreen:
Należało by o wszystko zestroić na nowo. W tym celu musimy zakupić komputer tpy PIGGYBACK który daje nam możliwość ustawienia nowej mapy paliwa dla tak zmodyfikowanego sinika aby wykrzesać z niego to co chcieliśmy czyli realny przyrost mocy i momentu obrotowego. Przykładem niech Będzie SMT 6 za niecałe 800 złotych.

Teraz musimy znaleźć frimę która nam to zestroi na hamowni. Mamy duzy wybór w różnych częściach Polski. Koszta: od 1500 złotych wzwyż.

Po drodze musimy wykonać nowy dolot i postarać się o szybsze odprowadzenie spalin. Najprostsze sposoby to filtr stoskowy ale nie w puchę po standardowym bo to nic nie da. Trzeba zbudować dolot od podstaw, duuuza rura najlepiej z nierdzewki, żadnych załamań w środku, tak aby zachwać minimalny opór dla dostarczanego powietrza. Oczywiście stożek musi być markowy a nie z alegro za 50 zeta no i musimy go odizolować od reszty silnika i doprowadzić do niego powietrza najlepiej ze zderzaka (tak aby nie zasysyał ciepłego tylko jak najzimniejsze powietrze). Kosztów wam nie podam bo jeszcze się nie orientowałem. Dedyowane zestawy w sklepach tuningowych kosztują od 150 złotych w górę.
Koloektor wydechowy to krok następny, najlepiej w układzie 4-2-1. Do mnie pasuje od RS-a i z tego co sie ostatnio dowiedziałem od Focusa ST (po drobnych modyfikacjach). Koszt kolektora od RS-a wynosi około 150 zł. Reszta układu wydechowego to już inna bajka bo możemy dac do zbudowania z kwasówki (całość gdzies około 1500 zł) albo wykorzystać elementy producentów takich jak SUPERSPRINT czy wyżej wspomniany PIPERCROSS.

Po takich modyfikacjach mój silnik osiagnął by moc w granicach 170 - 180 KM.

PODSUMOWANIE
Patrząc na zasób moich środków finansowych wybrał bym opcję REPRO bez spręzynek. Koszty:
- 1600 wałki
- 1500 kółka
- 300 pasek
- 800 świnka (PIGGY BACK)
Daje to 4200 zł ale przy zamówieniu całości firma w której bym to zamawiał daje 20% rabatu więc mamy kwotę 3360 złotych.

- 1500 strojenie
- 200 uszczelka miedziana
- 500 zeta robocizna przy silniku (plan głowicy, złożenie trgo do kupy)
No i mamy 2200 złotych.

- 300 zł dolot
- 1500 wydech (już z kolektorem łacznie)
I kolejne 1800 zeta.

Nie piszę o kosztach polerki kanałów czy zaworów bo to każdy może sobie wykonać pastą zaworową a poza tym koszt tego to grosze w porównaiu z resztą.

Koncowe wyliczenie:
3360
2200
1800
Daje razem kwotę 7360 złotych (po zaokragleniu do 8000 zł bo przecież trzeba by było wymienić olej razem z filtrem no i filtr paliwa).

JAK NIE MACIE 8 tysięcy złotych do wydania to nie ma co się nawet przymierzać do tuningu silnika. Jak to napisął mi ktoś mądry kto wtym siedzi "... powstaje pytanie czy nie lepiej dodmuchac taki silnik???..." (mowa o montażu TURBO dla niewtajemniczonych) ale to już odmienna historyja ;)

Mam nadzieję że mój esej się Wam przyda i otworzy trochę oczy. Powodzenia tunerzy he he :P
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Bardzo ładny i rzeczowy esej (Ess-ej?) stworzyłeś Przemek ;) Dla tych którzy nabrali nadziei na tańszą drogę wzmacniania motorka poprzez "uturbienie" mam jednak przykrą wiadomość - koszta profesjonalnego montażu turbo są porównywalne do tych podanych przez emceha :( nadzieja jest dla posiadaczy 1,6 cvh gdzie niższym kosztem można dokonać przeobrażenia stosując elementy z fiesty 1,6RST i escorta RS 1600 Turbo. Powodzenia
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
emceha

Post autor: emceha »

Yagr pisze:Bardzo ładny i rzeczowy esej (Ess-ej?) stworzyłeś Przemek
Cieszę się Grześ że Ci się podoba :mrgreen: Nie wspomniałem jeszcze o taki ważnych rzeczach jak zmiana hamulców co by zatrzymać tego potwora no i zmiana zawieszenia żeby zachować trakcję bo inaczej to se nie wykorzystamy tej mocy bo łatwo się będzie można zabić. No ale przecież temat nazywa się "tuning mechaniczny silnika - koszta" :razz: więc co ja wam będę pierdołami głowę zawracał he he ;)
Awatar użytkownika
morgon
Posty: 802
Rejestracja: 20 cze 2007, 21:33
Lokalizacja: Buczkowice

Post autor: morgon »

Kurde emceha, gratuluję rewelacyjnego tematu. Wprawdzie nie zamierzam nic takiego robić, ale fajnie poczytać ile to naprawdę kosztuje. Ale tak się zastanawiam: nie lepiej to kupić na Allegro super tuning box za 25 zeta i masz 30 koników więcej? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
emceha

Post autor: emceha »

morgon pisze:Ale tak się zastanawiam: nie lepiej to kupić na Allegro super tuning box za 25 zeta i masz 30 koników więcej?
Dokładnie morgon, a do tego dwa paski przez całe auto, następne 25 koni no i choinka zapachowa marki WUNDERBAUM + dwa konie no i oczywiscie jeden osioł który w to wszystko uwierzy he he :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
kazik

Post autor: kazik »

dobra a jak jest z silnikem od rsa jak to się to tego wszystkiego ma bo słyszalem że do rsa nie da rady zamontować turbiny do bloki pękają ale esej bardzo ładny
emceha

Post autor: emceha »

kazik pisze:dobra a jak jest z silnikem od rsa jak to się to tego wszystkiego ma bo słyszalem że do rsa nie da rady zamontować turbiny do bloki pękają
Ciężej uturbić RS-a niż XR3i :( niestety taka prawda. Pozostaje Ci kazik pomyśleć nad wałkami, elektroniką i tym wszystkim o czym pisałem. Podejżewam że mógłbyś wykrzesać 200 KM bez problemu ;)
kazik

Post autor: kazik »

a powiedz mi co mi da jak wymontuje te rurki od wturnego spalania?
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23265
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

Super opisik :) ale zaciekawila mnie przerobka starego 1.6 cvh. Co musze miec zeby z takiego silnika wykrzesac wiecej mocy. Na pewno walek rozrzadu,to wiem inny gaznik ale czy cod jeszcze trzeba zmieniac?
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

WieSiu, w zasadzie silniki 1,6 cvh miały takie same głowice i bloki, mam na mysli silniki wolnossące i turbodoładowane. Żeby przerobić wolnossącego na turbo trzeba podmienić osprzęt. W wypadku silnika takiego jak mój w grę wchodzi wymiana tłoków (odprężenie silnika) dodanie turbosprężarki (razem z kolektorem wylotowym z essa lub fiesty), intercoolera i wężyków. można iść 3 drogami. !- robimy na wzór Essa RS 1600 Turbo (kolektor i sprężarka z tego modelu, wtrysk K-Jet+komputerek sterujacy; 2- na wzór fiesty RST- wtrysk zostaje EFI, kolektor i sprężarka z tego modelu + EEC IV z fiesty turbo; 3- sprężarka i osprzęt dobierany indywidualnie. W wypadku silnika 1,6 EFI 105 KM najłatwiejsza jest przeróbka wg wariantu nr 2 ze względu na obecność EFI. Trzeba tylko pozbierać graty, przełożyć i powinno jeździć :) nie wiem do końca czy standardowe wtryskiwacze trzeba zmieniać, jak z wydolnością pompy paliwa i czy "dół" silnika jest bez zmian jednak wałek rozrządu jest taki sam w 1,6 EFI 105KM i w fieście RST więc zmiana nie jest konieczna. Jeśli poza dodaniem turbo nie planuje się podkręcania motorka to reszta powinna te 130 KM wytrzymać. więcej zmian wymaga podniesienie mocy powyżej 140-150KM. Tyle teorii którą gromadzę od ludzi którzy się na tym znają :) dla tych którzy chcą uturbić essa ale 150 KM to dla nich mało radzę wariant nr 1 + jakiś markowy komp sterujący. Sptężarka z essa RS 1600 T jest większa od tej z fiesty i pozwala na więcej ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
kazik

Post autor: kazik »

a jak tam moje pytanie
"a powiedz mi co mi da jak wymontuje te rurki od wtórnego spalania?"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14517
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

kazik, z twoim pytaniem musisz poczekać na emceha jak jutro dorwie się w pracy do netu ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
emceha

Post autor: emceha »

kazik, z tego co słyszałem coś tam da taka operacja ale na czym to polega i ile to daje to Ci już nie powiem. Moja wiedza wykracza poza takie informacje. Spytaj KosaRS na privie bo on kiedyś pisał że tak ma zrobione i ogólnie mówił że zdradzi kilka kruczków jak wycisnąć z 2.0 więcej kucy ;) Wogóle to się dowiedziałem że jednak kolektor od RS-a nie podejdzie do mnie i się zmartwiłem straszliwie :sad: bo chyba będę musiał sprowadzać od Angoli taki 4-2-1 do ZETEC-ów a jest trochu drogi w porównaniu z uzywką z RS-a. Też kosztuje około 150 ale funciaków :???:
kazik

Post autor: kazik »

dzięki za info i wpółczuje takiego wydatku
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23265
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

o to ja czuje ze bedzie ciezka droga,zeby polepszyc osiagi tego 1.6 na gazniku ;) ale moze chociaz walek wystarczy i lepszy gaznik i z 88PS osiagne troszke wiecej. Gaznik podobno bede mial razem z autem wersje 2 gardzielowa weber. A myslicie ze walek od essa cvh EFI 105PS podejdzie do takiego staruszka jak ja bede mial (88PS). Bo jesli tak to takich silnikow jest pelno a co za tym idzie jest taniej.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
ODPOWIEDZ