Badanie niektórych elementów w uk. wtryskowym

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11734
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Badanie niektórych elementów w uk. wtryskowym

Post autor: cidzej »

jeszcze tego nie czytałem dokładnie, ale może coś ciekawego tu jest:

Badanie układu ABS:

Układ ABS zbiera impulsy z 4 czujników znajdujących się przy kołach pojazdu. Jeżeli przy hamowaniu nie otrzyma sygnału z któregoś czujnika, przestaje działać. Każdy czujnik wysyła do układu kontroli ABSu serię impulsów o częstotliwości proporcjonalnej do prędkości obrotowej koła. Brak sygnału lub nieprawidłowy przebieg z jednego z czujników może oznaczać jego uszkodzenie. Niezawodnym sposobem zdiagnozowania usterek jest wyświetlenie kształtu przebiegu z czujnika na oscyloskopie.
Badanie sondy LAMBDA:

Pomiarów dokonuje się zazwyczaj na silniku pracującym według zaleceń producenta, przy obrotach rzędu 2000 obr./min. Impulsy z sondy LAMBDA powinny mieścić się w przedziale 300ms. Ich kształt i amplitudę najlepiej sprawdza się przy pomocy oscyloskopu, który jest niezastąpiony przy lokalizowaniu nieprawidłowości.
Badanie układu zapłonowego:

Ocenę stanu technicznego oraz wyszukiwanie uszkodzeń przeprowadza się na podstawie takich parametrów obrazu, jak amplituda i kształt przebiegu, przy czym wartości te należą od konstrukcji układu, prędkości obrotowej i stanu obciążenia. Z tego powodu pomiary te niekiedy należy wykonywać również w nieustalonych stanach pracy silnika.

W bezrozdzielaczowych układach iskier jest dwa razy więcej niż w układzie rozdzielaczowym. W przypadku sprzężania napięcie zapłonu jest dużo wyższe niż przy wydechu. Fakt ten można wykorzystać do diagnozowania cylindrów, ponieważ mała różnica napięć świadczy o słabej kompresji w danym cylindrze.

Przy lokalizowaniu uszkodzeń w rozdzielaczowych układach zapłonowych należy posługiwać się następującą regułą: jeżeli anomalia przebiegu powtarza się we wszystkich cylindrach, to uszkodzenie występuje w obwodzie pierwotnym lub wtórnym przed rozdzielaczem (łącznie z palcem rozdzielacza). Jeżeli anomalia występuje tylko w jednym cylindrze, usterki należy szukać za rozdzielaczem. Nieprawidłowości układu zapłonowego należy obserwować zarówno w obwodzie pierwotnym, jak i wtórnym. Te z nich, które dotyczą strefy iskry, są lepiej widoczne przy podwyższonej prędkości obrotowej i przy większym rozciągu podstawy czasu.

Obrazy z obwodu pierwotnego są uzyskiwane przez dołączenie wejścia oscyloskopu do zacisku pierwotnego cewki zapłonowej.

Do pomiarów w obwodzie wtórnym układu zapłonowego koniecznie jest użycie adaptera lub sondy wysokiego napięcia. Wynika to z faktu, że typowa maksymalna wartość napięcia wejściowego dla oscyloskopu nie przekracza 24V, a w obwodach zapłonowych samochodu napięcie osiąga 40kV. Wielkość impulsów zapłonowych obwodu wtórnego wysokiego napięcia jest zależna od:

* przerwy iskrowej na świecy zapłonowej oraz od wielkości iskry w rozdzielaczu (większa przerwa iskrowa to większy impuls)
* stopnia sprężania (wyższe sprężanie, większy impuls)
* składu mieszanki (uboższa mieszanka wymaga wyższego napięcia zapłonu)
* obciążenia silnika
* temperatury

Przebiegi nieprawidłowe:

* Jeden z impulsów za wysoki, kształt oscylacyjny - może być spowodowany przerwą w połączeniu między rozdzielaczem, a świecą jednego z cylindrów. W przypadku niewielkiej przerwy w żyle przewodzącej kabla zapłonowego przebieg napięcia na oscyloskopie będzie zależał od miejsca dołączenia sondy pomiarowej. Największe znaczenie ma to, czy sonda wysokiego napięcia założona jest przed czy za przerwą.
* Zbyt duże impulsy - wskazują na zbyt duże przerwy iskrowe na świecach lub na zużycie rozdzielacza, polegające na powiększeniu się szczeliny w rozdzielaczu (wypalenie palca rozdzielacza).
* Jeden z impulsów za wysoki, kształt poprawny - najczęściej spowodowany zbyt dużą przerwą iskrową na świecy. Dla danego cylindra występuje krótszy czas palenia się łuku iskry.
* Jeden z impulsów za niski, kształt poprawny - najczęściej spowodowany zbyt małą przerwą iskrową na świecy lub niesprawnością. Dla danego cylindra występuje dłuższy czas palenia się łuku iskry.
* Jeden z impulsów odkształcony - zaołowienie świecy zapłonowej - odkształcenie impulsu jest spowodowane osadami ołowiu na materiale izolacyjnym świecy. Osady ołowiu stają się przewodnikiem w wysokiej temperaturze, tak więc przerwy w zapłonie występują tylko na gorącym silniku. Po zmniejszeniu obrotów i obciążenia obraz może wracać do normy.
* Impulsy zapłonowe z uskokiem - odkształcenie impulsów jest wywołane wadą kondensatora (najczęściej powodem jest zły styk na połączeniach lub utrata pojemności).
* Ukośna linia iskry w obrębie jednego cylindra - najczęściej wywołana nadmierną rezystancją w obwodzie wtórnym układu zapłonowego. Dla anomalii widocznej tylko w obrębie jednego cylindra należy szukać przyczyny w przewodzie zapłonowym danego cylindra (np. w nasadce z rezystorem odkłócającym).
* Ukośna linia iskry w obrębie wszystkich cylindrów - zniekształcenia przebiegu są wywołane nadmierną rezystancją w obwodzie wtórnym układu zapłonowego. Jeżeli ukośna linia iskry pojawia się dla wszystkich cylindrów, to przyczyny należy szukać w nadmiernej rezystancji palca rozdzielacza lub rezystora przeciwzakłóceniowego włączonego na wyjściu cewki zapłonowej.
* Silne tłumienie oscylacji - najczęściej wywołane upływnością kondensatora lub zwarciem międzyzwojowym uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej. Upływność kondensatora (rezystancję międzyzwojową) można mierzyć omomierzem.
* Silne tłumienie, impulsy z charakterystycznymi liniami rozładowywania się pojemności przewodów zapłonowych - najczęściej wywołane przerwą w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej lub złym stykiem przewodu pomiędzy wyjściem cewki zapłonowej a przewodem wysokiego napięcia prowadzącym do rozdzielacza.
* Nieprawidłowy kształt w obrębie palenia się iskry - nieprawidłowy kształt przebiegu obserwowany dla wszystkich cylindrów lub dla grupy cylindrów, jest spowodowany zabrudzeniem świec zapłonowych (pokrycie sadzą), którego przyczyną może być uszkodzenie sondy lambda sterującej pracą danej grupy cylindrów.


ze strony: http://www.oscyloskop.pl/diagnoskop.htm
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą :P

Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
ODPOWIEDZ