Strona 1 z 1

Luzy zaworowe w silniku 1300

: 11 mar 2006, 11:53
autor: Skyman11
:wink: Witam wszystkich klubowiczów, może ktoś posiada dane techniczne odnośnie luzów zaworowych w silniku 1300 (benzyna, gaźnik) i dane dotyczące momentu dokręcania śrub od głowicy, ewentualnie wie, gdzie można znaleźć takie dane? Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam. :wink:

: 11 mar 2006, 15:02
autor: Vieczur
temat przeniesiony do dzialu "techniczne/silnik benzynowy". Dzial "opisy napraw i modyfikacji" sluzy do pozostawiania tematów z opisami konkretnych, przeprowadzonych już modyfikacji w naszych samochodach...

Pozdrawiam

: 11 mar 2006, 17:50
autor: darcun4
Zawory

Wykonane ze stali stopowej zawory, ustawione w rzędzie i odchylone o 15 od pionu, są uruchamiane za pośrednictwem drążków popychaczy i dźwigni dwustronnych. Długość:

- zawór dolotowy: 103,70 do 104,40 mm;

- zawór wylotowy: 104,02 do 104,72 mm. Średnica grzybka:

- zawór dolotowy: 34,40 do 34,60 mm;

- zawór wylotowy: 28,90 do 29,10 mm. Średnica trzonka zaworu dolotowego:

- wymiar nominalny: 7,025 do 7,043 mm;

- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,225 do 7,243 mm;

- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,425 do 7,443 mm.

Luz zaworu dolotowego w prowadnicy: 0,021 do 0,069 mm.

Wznios zaworu dolotowego: 9,350 mm. Średnica trzonka zaworu wylotowego:

- wymiar nominalny: 6,999 do 7,017 mm;

- 1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,199 do 7,217 mm;

- 2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,399 do 7,417 mm.

Luz zaworu wylotowego w prowadnicy: 0,043 do 0,91 mm.

Wznios zaworu wylotowego: 9,450 mm. Luz zaworów (na zimno):

- zawór dolotowy: 0,20 mm (0,20 do 0,25 mm);

- zawór wylotowy: 0,30 mm (0,30 do 0,35 mm).

GŁOWICA

Głowica jest odlana z żeliwa, ma klinowe komory spalania i charakteryzuje się poprzecznym przepływem gazów. Kolektory dolotowy i wylotowy znajdują się po przeciwnych stronach głowicy.

Najmniejsza dopuszczalna głębokość komory spalania (po obróbce): 14,4±0,15 mm. Maksymalna niepłaskość dolnej płaszczyzny głowicy: 0,15 mm.

Maksymalna głębokość obróbki dolnej płaszczyzny głowicy: 0,30 mm.

Gniazda zaworów

Gniazda zaworów są wstawiane w głowicę. Uwaga: naprawa gniazd zaworów za pomocą konwencjonalnych narzędzi jest niemożliwa. Szerokość przylgni: 1,18 do 1,75 mm. Kąt stożka przylgni: 45°. Kąt podcięcia górnego: 30°. Kąt podcięcia dolnego: 75°.

Prowadnice zaworów

Wykonane z żeliwa specjalnego prowadnice zaworów są wstawiane w głowicę. Średnica wewnętrzna prowadnicy zaworu:

wymiar nominalny: 7,063 do 7,094 mm;

1. wymiar naprawczy (+0,2 mm): 7,263 do 7,294 mm;

2. wymiar naprawczy (+0,4 mm): 7,463 do 7,494 mm.

Luz trzonka zaworu w prowadnicy:

- zawór dolotowy: 0,020 do 0,069 mm;

- zawór wylotowy: 0,046 do 0,095 mm.

Uszczelka głowicy

Uszczelka głowicy jest montowana w stanie suchym stroną z oznaczeniem „TOP" (góra) skierowaną do głowicy.

Niestety "momentów" nie znalazłem ani nie znam

: 16 mar 2006, 15:54
autor: Skyman11
Co do przeniesienia postu, to przepraszam za wpadkę, postaram się poprawic. Co do danych to nie sądziłem (jako nowy klubowicz), że ktoś poda takie dokładne dane, jestem bardzo mile zaskoczony. Pozdrawiam. :D

: 16 mar 2006, 15:55
autor: Skyman11
Gdyby jeszcze ktoś znalazł te momenty, bo zanosi się na wymianę uszczeleczki i uszczelniaczy zaworowych i pewnie zrobię to sam. Pozdrawiam i z góry dzięki.

: 16 mar 2006, 19:42
autor: darcun4
No masz szczęście znalazłem
MOMENTY DOKRĘCANIA

Śruby mocowania głowicy (każdorazowo śruby nowe):

- 1. etap: 30 N-m;

- 2. etap: dokręcić o 90°;

- 3. etap: dokręcić o 90°.

Śruby mocowania pokryw łożysk głównych: 88 do 102 N-m.

Śruby mocowania pokryw korbowodów:

- 1. etap 4 N-m;

- 2. etap: dokręcić o 90°.

Śruby mocowania koła zamachowego: 64 do 70 N-m.

Śruby mocowania tylnej pokrywy kadłuba: 16 do 20 N-m.

Śruba mocowania koła pasowego wału korbowego: 110 do 120N-m.

Śruby mocowania koła zębatego wału rozrządu: 16 do 20 N-m.

Śruba mocowania napinacza łańcucha rozrządu: 6 do 9 N-m.

Śruby mocowania pompy cieczy chłodzącej: 7 do 10 N-m. Śruby mocowania pompy oleju do kadłuba: 16 do 20 N-m.

Śruby mocowania miski olejowej:

- 1. etap: 6 do 8 N-m;

- 2. etap: 8 do 11 N-m;

- 3. etap: 8 do 11 N-m.

Śruby mocowania pokrywy głowicy: 4 do 5 N-m. Śruby mocowania obudowy termostatu: 17 do 21N-m.

Śruby mocowania kolektora dolotowego: 16 do 20 N-m.

Śruby mocowania kolektora wylotowego: 21 do 25 N-m.

Śruby mocowania gaźnika: 17 do 21 N-m.

Śruby mocowania płytki oporowej wału rozrządu: 4 do 5 N-m.

Śruby mocowania pokrywy napędu rozrządu: 7 do 10 N-m.

Korek spustu oleju: 21 do 28 N-m.

Czujnik ciśnienia oleju: 13 do 15 N-m.

Śruby mocowania osi dźwigni zaworów: 40 do 46 N-m.

Mocowanie obudowy sprzęgła do kadłuba silnika: 35 do 45 N-m.

: 17 mar 2006, 13:34
autor: Skyman11
:D wielkie dzięki darcun4 :D jestem zobowiązany, pozdrawiam.

: 17 mar 2006, 17:08
autor: darcun4
Ok nie ma sprawy. Swoją drogą ciekaw jestem ile osób lub mechaniorów stosuje się do tych wytycznych?
Bez bicia przyznaję, że ja NIGDY :oops: , a klucz dynamometryczny widziałem ostatnio na półce w sklepie.

: 18 mar 2006, 00:22
autor: Patryk
Nie ma to jak na "oko" albo "wprawna reke" dokrecic, zawsze tak robie i jest dobrze, pewno nawet na tasmie montazowej tego nie stosuja bo by sie zajechali na amen 8)

: 18 mar 2006, 11:48
autor: Vieczur
Patryk pisze:pewno nawet na tasmie montazowej tego nie stosuja bo by sie zajechali na amen
hehe no wiesz...teraz to robia bez problemu bo zamiast ludzi pracują maszyny, a dla tych to nie ma problemu skrecac każde 1000 srubek innym momentem... ;)

: 18 mar 2006, 17:01
autor: Patryk
Racja ale wiesz nie wszystko jeszcze te maszyny skrecaja, na masze szczescie albo i nie :roll: