Strona 1 z 1
Brak odpowietrzenia w zbiorniku paliwa
: 06 mar 2014, 19:25
autor: długi
Na początku sorki jak nie w tym dziale

Nurtuje mnie jedna rzecz,jak otwieram korek wlewu paliwa,po odkręceniu go ze środka wydobywają się gazy(nie śmierdzą paliwem-chyba).Jest psssyk i tak za każdym razem jak tankuję.Czy mam coś zapchane od odpowietrzenia zbiornika czy tradycyjne TTTM(ten typ tak ma)

: 06 mar 2014, 19:30
autor: WieSiu
Zwłaszcza jak jest mniej paliwa to po jeździe jest to normalne
: 06 mar 2014, 19:30
autor: S3ci0r
jest dobrze.
: 06 mar 2014, 19:32
autor: kupiec
u mnie tak jest za kazdym razem jak mam malo paliwa

: 06 mar 2014, 19:44
autor: długi
Acha.Dzięki .
u mnie tak jest za kazdym razem jak mam malo paliwa
Ja tankuje przeważnie jak mam mało paliwa

bo jak jest dużo to po co
Jeszcze raz dzięki,uspokoiłem się bo myślałem że jakieś podciśnienie się od tego robi i jakiś problem może być.
: 06 mar 2014, 20:37
autor: Jamszoł
Nie będę się rozpisywał
Masz ode mnie PW
: 06 mar 2014, 20:43
autor: S3ci0r
robi się nadciśnienie które wynika z tego że prężność pary nasyconej benzyny razem z ciśnieniem powietrza które jest w baku (ciśnienia cząstkowe poszczególnych gazów) mają większą wartość niż ciśnienie atmosferyczne w tej samej temperaturze, bo benzyna jest substancją lotną czyli ciśnienie jakie wywierają opary benzyny w baku mają wyższą wartość od ciśnienia atmosferycznego stąd też powstaje różnica ciśnień która się wyrównuje jak odkręcamy korek dlatego słychać pssssyt

dlaczego jest on bardziej zauważalny jak mamy mniej paliwa, a no dlatego że przy pełnym baku mamy mniejszą objętość par więc mniejsza objętość jest potrzebna aby ciśnienie się wyrównało, w momencie jak mamy mało paliwa w baku to tych par znajduje się dużo dużo więcej (nawet i 50l) więc proporcjonalnie dużo więcej musi tych par uciec. każda ciecz paruje, do czasu aż ich prężność par osiągnie swoją wartość w danej temperaturze wtedy zostaje osiągnięty stan równowagi, czyli tyle samo cząsteczek przechodzi z cieczy w stan pary (parowanie) co z pary do cieczy (skraplanie/kondensacja). wtedy mówimy że para jest nasycona. gdybyśmy w baku mieli nieszczelność to nigdy nie został by osiągnięty stan równowagi i benzyna by ciągle parowała do atmosfery ponieważ jest za duża objętość otoczenia aby prężność pary osiągnęła swoją nominalną wartość w danej temperaturze. skąd się bierze wyższe ciśnienie w baku? w momencie kiedy tankujemy auto bak (układ) jest otwarty więc ciśnienie wewnątrz baku jest takie samo jakie występuje w otoczeniu i ma wartość ciśnienia atmosferycznego więc opary benzyny mogą swobodnie przechodzić do atmosfery dlatego czuć charakterystyczny zapach podczas tankowania (bo benzyna ciągle paruje próbując osiągnąć stan równowagi ze swoją parą). zakręcając korek z początku mamy takie samo ciśnienie jakie jest na zewnątrz, ale teraz układ jest zamknięty a ciecz nadal paruje do osiągnięcia stanu równowagi ze swoją parą stąd mamy wyższe ciśnienie w baku które jest sumą ciśnień cząstkowych benzyny i powietrza (traktując benzynę i powietrze jako jedne substancje a nie mieszaniny poszczególnych związków). ciśnienie cząstkowe to ciśnienie jakie wywiera czysty gaz znajdujący się w objętości.
to tak w ramach ciekawostki bo pewnie większość z was nie znała naukowego wyjaśnienia tego zjawiska

mam nadzieję że w miarę jasno to wyjaśniłem
: 06 mar 2014, 20:48
autor: Jamszoł
A ja myślę , że kolega się pomylił i ma podciśnienie a przy odkręcaniu korka powietrze wchodzi do środka i syczy
I jest to całkiem poprawnie bo mamy w samochodzch zawór pochłaniania par paliwa połączony poprzez filtr węglowy ze zbiornikiem a w drógą stronę z kolektorem ssącym
I u kolegi działa to poprawnie
Kolega napisał , że zasyczy i nie śmierdzi paliwem
: 06 mar 2014, 20:53
autor: S3ci0r
no chyba jednak nie, bo zawór jest po to aby te opary były wykorzystane podczas pracy silnika, mamy przez to bogatszą mieszankę. a nie śmierdzi paliwem bo nie ma nosa przy wlewie, bez przesady to nie są jakieś masakryczne objętości które się uwalniają podczas odkręcania korka

: 06 mar 2014, 20:55
autor: Jamszoł
S3ci0r pisze:no chyba jednak nie
Pod warunkiem tankowania co pół godziny - to wtedy masz rację
A jeśli kolega tankuje raz na 200 - 400 km to jak najbardziej poprawne jest to co ja napisałem
: 06 mar 2014, 20:56
autor: kris
S3ci0r pisze:to tak w ramach ciekawostki bo pewnie większość z was nie znała naukowego wyjaśnienia tego zjawiska

mam nadzieję że w miarę jasno to wyjaśniłem
a ja przytocze garażowe wyjaśnienie tego zjawiska,nalewamy w butelke PET troche wachy i odstawiamy na kilka dni i wtedy zobaczycie jak zmienił się jej kształt.
Dziękuje za uwage
U mnie nigdy nie ma pssss,bo mam zawsze pełny bak

: 06 mar 2014, 21:07
autor: S3ci0r
hmmm, faktycznie ja w ogóle pominąłem ubytek objętości cieczy czyli zwiększenie objętości par czyli spadek ciśnienia

dzięki jamszoł, piwo leci
: 06 mar 2014, 21:09
autor: Jamszoł
kris pisze:U mnie nigdy nie ma pssss,bo mam zawsze pełny bak
Ewentualnie zrypany korek , który nie trzyma
Kriso to nie o Twoim
Ogólnie
Ma robić pssss
: 07 mar 2014, 15:09
autor: długi
Jamszoł pisze:A ja myślę , że kolega się pomylił i ma podciśnienie a przy odkręcaniu korka powietrze wchodzi do środka i syczy
Tak dokładnie jest,zasysa i nie śmierdzi paliwem.
U mnie nigdy nie ma pssss,bo mam zawsze pełny bak
Ja mam pełny jak zatankuję ale nie dolewam jak jest polowa tylko rezerwa(chyba jakiś głupi jestem

)
S3ci0r, ale referat mi napisałeś

Teraz już wiem że tak ma być.Dzięki koledzy

: 07 mar 2014, 15:14
autor: WieSiu
to ja też jestem głupi bo nie lubię marnować czasu na częste i ciągle tankowanie w małych porcjach:
W dieslu nie ma tssss... Za to w LPG tez jest
