ESP - (ang. Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji) - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSC, DSTC itp.
ASR - (niem. Antriebsschlupfregelung lub ang. acceleration slip regulation) system, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). Pośrednio systemy takie mogą wpływać również na polepszenie właściwości trakcyjnych pojazdu podczas ruchu w zakręcie. Większość systemów działa jedynie w zakresie niskich prędkości pojazdu (do 40 km/h) aczkolwiek budowane są też wersje działające dla całego zakresu prędkości.W zależności od producenta samochodu system taki może posiadać różne nazwy: TCS (od ang. Traction control system), ASC (od ang. Automatic Stability Control) lub ASC+T, TC (ang. Traction Control) i inne.
MAP - (ang. Manifold Absolute Pressure) czujnik wartości cisnienia w kolektorze ssącym
MAF - (ang. Mass Air Flow) czujnik przepływu ilości powietrza do kolektora ssącego (po naszemu :"przepływka", przepływomierz)
CPS - (ang. Crankshaft position Sensor) bezstykowy czujnik prędkości wału korbowego silnika, inne oznaczenia: CKP, VRS
ECT - (ang. Engine Coolant Temperature) czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika
EEC - (ang. Electronic Engine Control) komputer sterujący praca silnika (ogólnie o kompie silnika auta piszemy :ECU (ang. Engine Control Unit))
EGR - (ang. Exhaust Gas Recirculation) obwód recyrkulacji spalin
EDIS - (ang. Electronic Digital Ignition System) elektroniczny cyfrowy system zapłonowy (układ zapłonowy) inaczej EI, (DIS to Distributorless Ignition System - Elektroniczny, bezrozdzielaczowy układ zapłonowy). Moduł zapłonowy to ICM lub EDIS MODULE

IAT - (ang. Intake Air Temperature) czujnik (lub obwód) temperatury powietrza zasysanego do kolektora, inaczej: ACT Więcej: IAT ma wpływ na sterowanie pracy silnikiem przez cały czas jego pracy. W układzie dolotowym MAF mierzy ilość powietrza (w innych silnikach tą rolę spełnia MAP, mierząc ciśnienie powietrza) ale każdy wie, ze nie tylko ilość jest ważna ale i jakość i nie mam tu na myśli czystości powietrza (za to odpowiada nasz filtr). Za naszą tzw. jakość odpowiada, a raczej mierzy wlaśnie czujnik temperatury zasysanego powietrza (IAT). W tej samej objętości w zimnym powietrzu znajduje się więcej cząsteczek tlenu (większa gęstość powietrza),w gorącym natomiast tych cząsteczek jest mniej (czyli im zimniejsze powietrze, tym większa ilość tlenu i właśnie na podstawie odczytu wartości temperatury z IAT ECU wie, jak zarządzić mieszanką)
TPS - (ang. Throttle Position Sensor) czujnik położenia (kąta0 otwarcia przepustnicy
EFI - (ang. Electronic Fuel Injection) kompletny układ kolektora ssącego z listwą wtrysków paliwa i zintegrowaną przepustnicą, inaczej: MFI - Multiport Fuel Injection (po naszemu - wielopunkt

CFI - (ang. Central Fuel Injection) układ jednopunktowego wtrysku paliwa (po naszemu: monowtrysk

VSS - (ang. Vehicle Speed Sensor) czujnik prędkości jazdy, przekazuje informacje o predkosci pojazdu, niezbedna do regulacji skladu mieszanki, przesunięcia zapłonu a także do liczników elektronicznych (pomiar prędkości i odległości)
tak w skrócie... jeśli cos przeinaczyłem to pisać - poprawię, to samo dotyczy uzupełnień....
[ Komentarz dodany przez: MARKKO: Wto 19 Lut, 2008 ]
Zmieniłem kolor na czrwony poniewaz żółtego nie widc na jasnym tle
[ Komentarz dodany przez: MARKKO: Wto 19 Lut, 2008 ]
narazie nie zamkne tematu ale jeżeli ktos jeszcz napisze co innego niz jest podane w temacie to go zamkne i posty beda dodawane przez moda