Wskazania akumulatora i poziom elektrolitu.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Wskazania akumulatora i poziom elektrolitu.

Post autor: S3ci0r »

Witam,
Jakie powinny być prawidłowe wskazania woltomierza na akumulatorze, chodzi mi o zakresy pracy na sucho, na odpalonym silniku, przy maksymalnym obciążeniu itd. Chciałem sprawdzić czy mój akumulator jest w dobrej kondycji czy trzeba będzie się rozglądać za nowym.

Jaki powinien być prawidłowy poziom elektrolitu? Po odkręceniu korków w środku jest taka jakby łopatka, która jest poniżej poziomu elektrolitu. Domyślam się że to jest poziom minimalny elektrolitu, a gdzie jest poziom maksymalny? Poniżej zamieszcza kilka zdjęć obrazujących całą sytuację:
Obrazek Obrazek

Pomiar akumulatora w stanie spoczynku daj wartość 12,39V

Taki mam akumulator: Obrazek
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

trochę mało - masz niedoładowany aku
Powinno być 12,7 - 12,8 V
Po odpaleniu 14,2 do 14,7 V
oczywiscie 0,1 czy 0,2 v mogą być odchyłki - oprócz max podanej przeze mnie wartości w trakcie ladowania

Górne max poziomu elektrolitu - 1 -1,5 cm ponad minimalny poziom
Na boku powinno być zaznaczone jakaś kreską lub kreskami (poziom min i max ) jeśli aku ma osłone choć trochę przezroczystą
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Post autor: S3ci0r »

sprawdziłem na obudowie i niestety ale elektrolitu jest za dużo, musiałem przelać jak rok temu dolewałem bo mi aku padł :( w jaki sposób najszybciej pozbyć się nadmiaru wody? tylko za pomocą elektrolizy czyli ładowania akumulatora przez prostownik czy jest jakiś inny sposób?
Awatar użytkownika
jakobs72
Posty: 900
Rejestracja: 15 paź 2006, 22:47
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: jakobs72 »

S3ci0r pisze:sprawdziłem na obudowie i niestety ale elektrolitu jest za dużo, musiałem przelać jak rok temu dolewałem bo mi aku padł :( w jaki sposób najszybciej pozbyć się nadmiaru wody? tylko za pomocą elektrolizy czyli ładowania akumulatora przez prostownik czy jest jakiś inny sposób?
Weź gruchę do mierzenia gęstości elektrolitu i za jej pomocą usuń nadmiar :) Jeśli nie masz gruchy to jakąś strzykawką - najlepiej szklaną Elektrolit to kwas i woda :)
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Ja bym nie wylewał elektrolitu - będzie on osłabiony - za jakiś czas jak dolejesz wody destylowanej , to zmniejszysz mu ilość procentowa kwasu
Odkryj korki i ładuj - za każdym razem - trochę wody ubędzie poprzez odparowanie
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Post autor: S3ci0r »

jest jeszcze taka opcja żeby skombinować roztwór kwasu o większym stężeniu i dolać tak żeby jego stężenie wyniosło 37% na podstawie gęstości i dopiero wtedy usunąć nadmiar elektrolitu, narazie akumulator od wczoraj się ładuje :P
Jastrzab_1_8D_92

Post autor: Jastrzab_1_8D_92 »

Witam, w akumulatorze rozruchowym głównym parametrem wyznaczającym jego sprawność jest wydajność prądowa, czyli prąd potrzebny do rozruchu. Należy wykonać jego pomiar w pewnym okresie czasu (kilku sekundach), aby stwierdzić czy należy szukać nowego.
Do pomiaru tego prądu służą odpowiednio skalibrowane urządzenia mierzące spadek napięcia na akumulatorze... Możesz sam podłączyć woltomierz i zakręcić rozrusznikiem, pomiar może nie książkowy, ale da Ci pewien obraz o stanie Twojego akumulatora.
Możesz jeszcze naładować akumulator i za pomocą dużej strzykawki wyssać zawartość z celi (najlepiej kilku) , jeśli zabarwienie roztworu będzie koloru brunatnego/brązowego oznacza to spłynięcie masy czynnej z płytek i ten proces jest już nieodwracalny...
Wylanie nadmiaru elektrolitu i ewentualne uzupełnianie jego braku w przyszłości stężonym elektrolitem i jeszcze dobranie jego odpowiedniej gęstości to chyba nie najlepszy pomysł.
Dbając o akumulator zadbaj żeby nie został nadmiernie rozładowany i analogicznie żeby także go nie przeładować, akumulator nie lubi skrajności :), o tym już jest napisane u góry w temacie , jakie napięcia powinny występować ....(14,4V to max , jak jest więcej zaczyna się bardziej "gotować", nie powinien się uszkodzić jeśli mamy ok 15V, ale szybciej odparuje z niego woda, ale takie pomiary należy wykonać miernikiem, który ma dużą dokładność )
Polecam wizytę na stacji gdzie zakładają akumulatory, jeśli masz naładowany to w 3 minuty rozwieją Twoje wątpliwości testując go, a koszty takiej wizyty raczej minimalne bądź zerowe.

Jastrząb
Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Post autor: S3ci0r »

Jastrząb, widzę że jesteś z łódzkiego, gdzie można w Łodzi takie coś zrobić, chodzi mi o ten pomiar :P
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

S3ci0r, zazwyczaj każdy warsztat samochodowy , który prowadzi sprzedaż i wymiane aku.
Także każdy szanujący klienta sklep co prowadzi sprzedaż aku (nie mówię o marketach)
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
ODPOWIEDZ