Wzmocnienie (usztywnienie) anteny

Moderator: Moderatorzy

Illuminati75

Wzmocnienie (usztywnienie) anteny

Post autor: Illuminati75 »

Temat może być trochę mylący, ale już tłumaczę o co chodzi.

Proszę o wypowiedzi osób znających tematykę anten i propagacji fal radiowych.

Na zdjęciu linią żółtą zaznaczyłem planowany montaż żyłki transparentnej. W jakim celu? Otóż od prędkości powyżej 80km/h antena zaczyna się wyginać. Nic w końcu w tym dziwnego skoro sam bat ma 188cm długości. I dlatego chciałbym zlikwidować to wyginanie, ewentualnie radykalnie je zmniejszyć. Planuję jeden koniec żyłki zamocować do anteny FM, a drugi mniej więcej w połowie anteny. Czy za pomocą takiego usztywnienia anteny - to tylko teoria - wzrośnie zasięg nadawczo-odbiorczy? W czystej teorii, antena będzie idealnie pionowo, prostopadle do dachu. Z punktu widzenia fizyki nie powinna wtedy mieć prędkość wpływu na wyginanie bata, a co za tym idzie zasięg w czasie jazdy będzie zbliżony do tego, jaki mam gdy auto jest w bezruchu.

Jak myślicie - warto zrobić próbę z tą żyłką?
Załączniki
Anteny (concept).jpg
kris

Post autor: kris »

ja bym nic nie kombinował,jak to będzie wyglądać,zostaw jak jest ;)
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Tylko na próbę myślałem, przezroczysta żyłką. Tak jak pisałem - jest to rozważanie czysto teoretyczne :)
kris

Post autor: kris »

Tomek,niech ci się bat majdnie do przodu i wtedy żyłka se będzie zwisać,ale spróbować można :cool:
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Moim zdaniem nie zakładaj żyłki.
Owszem antena ponowo w górę będzie miała lepszy zasięg ale .
Właśnie jest ALE :mrgreen:
Tomek - pamiętasz żurawie samochodowe - kratowe ?
Siły które działają na taki kraciak , są równoważone poprzez linkę i przeciwwagę z tyłu żurawia .
Co się stanie z takim żurawiem jak pod obciążeniem kratownica się oprze w jakiejś tam wysokości kratownicy - np. o płot betonowy ?
W miejscu podparcia - żuraw się złamie .
To samo się stanie z anteną .
Stalowy drut ma swoją odporność na zginanie gdy jest w całości wyginany przez pęd powietrza - jeśli podeprzesz go w jakimkolwiek punkcie innym niż jego orginalne mocowanie - drut się w tym miejscu wygnie .

Odradzam taką metodę zwiększania zasięgu - chyba , że będziesz jeździł z prędkościami co najwyżej do 40 km /h
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Z czystej ciekawości spróbuję na chwilę w jakiś dzień to założyć i zobaczę (Kasia zobaczy przez szyber) - jak to się zachowuje. To tylko rozważanie teoretyczne ale w sumie masz rację. Chociaż czy wtedy się wygnie w tej połowie? Drut to drut jednak :)

Pomyślę. Tak się rano dzisiaj nad tym zastanawiałem jak wracałem do domu. Żyłki by nie było widać, ale jak Krzysiu mówi - zahamuję, poleci do przodu. A jak odbije? Jeśli żyłka nie puści to:
- w tym miejscu łączenia do anteny CB będzie siła łamiąca,
- antena FM i mocowanie w dachu dostanie popalić...
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Antena Ci się będzie wyginać w ponad łączeniem z żyłką - od żyłki do uchwytu na dole będzie prosta .
Nie od razu - ale jazda z żyłką spowoduje odkształcenie się pręta powyżej żyłki .
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
ODPOWIEDZ