Sony - podłączenie radia

Pytania i odpowiedzi z tematyki car-audio

Moderator: Moderatorzy

Illuminati75

Sony - podłączenie radia

Post autor: Illuminati75 »

Jakby ktoś podłączał radyjko Sony nie mając oryginalnej kostki to przedstawiam jak to zrobić. Zaoszczędzi czasu, ponieważ chwilę temu to zrobiłem i pasuje wszystko. Więc tak to wygląda:

Obrazek

czerwony - główne +12V
czarny - masa
żółty - dodatkowe +12V do podtrzymania pamięci.

Głośniki:

biały i czarny (pionowo) - lewy przód
zielony i czarny (pionowo) - lewy tył
fioletowy i czarny (pionowo) - prawy tył
szary i czarny (pionowo) - prawy przód

Kolejność od prawej to układ głośników odwrotnie do ruchu wskazówek zegara począwszy od miejsca kierowcy.

W moim przypadku i tego "know-how" wykorzystałem kolorystykę kabli gdyż miałem je z rozebranego zasilacza ATX.

UWAGA! Kolory wiązek w Escorcie, na pewno moim, różnią się znacznie. Masowymi są te z żółtym. PROSZĘ NA TO ZWRACAĆ UWAGĘ! Jak ktoś ma problem to write to me on private message, please :D
Ostatnio zmieniony 02 maja 2010, 19:46 przez Illuminati75, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

żółty - dodatkowe +12V do podtrzymania pamięci.
dodać tu powinieneś , że to ma być stałe napięcie poza kluczykiem ale za bezpiecznikiem - bo jakiś laik przeczyta i będzie kombinował :mrgreen:
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
DaVe
Posty: 210
Rejestracja: 15 mar 2008, 14:16
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Kontakt:

Post autor: DaVe »

zolty to glowne podtrzymanie pamieci (swiadczy o tym chociazby grubosc kabla) a czerwony to kabel 'impulsowy' do wlaczenia radia. przynajmniej tak w kazdym podlaczanym radiu do tej pory mialem.



z wlasnego doswiadczenia tak sugeruje :)
Ostatnio zmieniony 02 maja 2010, 19:40 przez DaVe, łącznie zmieniany 1 raz.
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Dokładnie tak, jak kolega podpowiedział. W każdym praktycznie radiu, żółty przewód służy po podtrzymania pamięci. Szybką metodą podłączacie go tak jak czerwony +12V, ale żebyście wiedzieli - jakakolwiek utrata zasilania na tej linii powoduje w zależności od radia - na bank skasowanie ustawienia zegara a w zależności od radia - może to być także skasowanie ustawień spersonalizowanych korektora, pamięci stacji radiowych (częstotliwości) i innych "bajerów). Z punktu mojego jako zawodowego elektronika - warto podłączyć radio bezpośrednio pod akumulator (jeśli radio nie ma bezpiecznika to założyć wersję "na kabel") aby wyeliminować potencjalne źródła problemów linii zasilania oraz toru zasilania pod względem zakłóceń. Ne zaszkodzi także przewinąć kilka razy przewód zasilający +12V razem z masą przez pierścień ferrytowy. Ale to już temat na inną bajkę....
DaVe pisze:zolty to gowne podtrzymanie pamieci (swiadczy o tym chociazby grubosc kabla) a czerwony to kabel impulsowy do wlaczenia radia.

z wlasnego doswiadczenia :)
Nie istnieje w elektronice zwrot "kabel impulsowy do włączenia radia....".
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Uriel75 pisze:warto podłączyć radio bezpośrednio pod akumulator (jeśli radio nie ma bezpiecznika to założyć wersję "na kabel")
Pisz do końca zawsze :evil:
Laik przeczyta i popali instalację .
Ty wiesz o tym , inny elektronik czy elektryk też .
Zawsze pamiętaj o tych co się dopiero uczą i się na tym jeszcze nie znają bo nie wiadomo co wpadnie do głowy komuś i nie wiesz którędy ktoś ten kabel pociągnie (np przez wywiercony przed siebie otwór w grodzi a w tym miejscu kabelek może się przetrzeć :mrgreen:
Kabel pod aku - bezpiecznik na kablu zaraz przy aku , żeby zabezpieczyć przewód zasilający .
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
DaVe
Posty: 210
Rejestracja: 15 mar 2008, 14:16
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Kontakt:

Post autor: DaVe »

Uriel75 pisze:Nie istnieje w elektronice zwrot "kabel impulsowy do włączenia radia....".

to takie moje osobiste nazewnictwo :)

wiem, ze nie istnieje impuslowy do zalaczenia wzmacniacza.


chodzilo mi o to ze po przekreceniu np kluczyka radio samo sie wlacza :)
wiem, ze to nieprofesionalne ale tak to wlasnie nazywam.
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Dokładnie tak, przepraszam za mało precyzyjną informację. Założeniem moim jako autora wątku było to, co mnie spotkało... Czyli rozpiska gniazda z Sony. Jeśli ktoś ma pytania to jak w pierwszym poście - pisać PW i no problem. Jamszoł zaczął, ja dokończę. Instalacja car audio, jak każda z resztą instalacja elektryczno-elektroniczna wymaga staranności. Jeśli nie lutujecie przewodów, to można na skrętkę, ale skręcajcie kable nie skręcone uprzednio same w sobie. Niech linki mają dobry styk, dobrze izolować. Izolacja to podstawa. Jeśli nie macie koszulek termokurczliwych to taśma izolacyjna. Ale nie ta z Carrefour za 1PLN na promocji!!!. Dobra taśma, najlepiej wulkanizująca się (kocham Cię 3M) ale może być bardziej dostępna dla portfela. Jeśli dziura w grodzi - puśćcie kabel w osłonie. Kawałek rurki, więcej izolacji, jak kto woli. Przyłożyć się do tego, bo jak nie to... Pożar na kablach jest możliwy (lata grube wstecz nagrzanym kablem przeciąłem siedzenie w starym busie, Mecenasie...)...

Jak coś to tu albo PW.

[ Dodano: Nie 02 Maj, 2010 ]
DaVe pisze: to takie moje osobiste nazewnictwo :)

wiem, ze nie istnieje impuslowy do zalaczenia wzmacniacza.


chodzilo mi o to ze po przekreceniu np kluczyka radio samo sie wlacza :)
wiem, ze to nieprofesionalne ale tak to wlasnie nazywam.
Hmmm... Akurat AMP'y można odpalać impulsem ale to już głębsza elektronika z wysterowaniem. Spokojnie, każdy wie o co chodzi hahaha. Wzmacniacze włącza się inaczej ale to już inny patent.

Co do odpalania radia kluczykiem to jestem zdecydowanym przeciwnikiem. Czy czekając na żonę na parkingu jak kupuje biustonosz (a może to trwać wieki) Es ma mieć włączony non-stop zapłon? Głupota...
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Uriel75 pisze:Es ma mieć włączony non-stop zapłon? Głupota...
Jaki zapłon ? kluczyk w położenie 1 i radio gra a zapłon masz w pozycji 2 :razz:
Przy okazji do kierowców co mają woza na benę
Nie włączajcie zapłonu na dłuższy okres - dlaczego ?
Starsze wozy - jeszcze z cewką zapłonową i aparatem zapłonowym - jeśli wóz zostawicie na zapłonie a akurat palec rozdzielacza zapłonu ustawi się na styku - cewka po jakiś 5 minutach wybuchnie i zakicha cały przedział silnikowy na czarno :mrgreen:
Młodsze samochody - przepalą się druciki oporowe w przepływce - bo nie będą chłodzone przez przepływające powietrze .
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Dokładnie - dlatego wersja dla oszczędnych.

Jamszoł:
O rany, myślisz że się chce szukać położenia? Jestem leniwcem. Dla mnie kluczyk ma 3 położenia, nie 4 -
- wyjęty kluczyk,
- kontrolki = on,
- rozrusznik...
Albercik

Post autor: Albercik »

Uriel75 pisze:myślisz że się chce szukać położenia?
mi tam samo się ustawia, wkładam kluczyk, przekręcam i wyraźnie czuję 1.... 2.... 3. ale co kto lubi. dopisz jeszcze gdzie są kable od sterowania anteną, wzmakiem i takie tam :)
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Nie chce mi się szukać w tym momencie. Niebieski leci do anteny chyba. Jak znajdę chwilę (hahaha) to poszukam. Albercik, codziennie jestem w Wawie, kiedy wpadamy na browara?
Albercik

Post autor: Albercik »

a stawiasz? ;)
Illuminati75

Post autor: Illuminati75 »

Pewnie :) Tylko zaraz zrobimy OT i Moderatorzy powieszą nas za końcówki wtryskiwaczy hahaha. Na PW zawsze możesz podać gdzie się bujasz (dzielnica), to jakiegoś browary na masce Esa przy pizzy można na szybko wykręcić :)
ODPOWIEDZ