moze to zainteresuje wlascicieli cabrio ;)

Pytania i odpowiedzi z tematyki car-audio

Moderator: Moderatorzy

Blazey

Post autor: Blazey »

No toś panie kolego teraz profesjonalizmem poleciał :D Wszystko fajnie, tylko auto to strasznie cholerne środowisko do nagłośnienia. Oprócz bagażnika, gdzie można wstawić skrzynię o dobranym do głośnika litrażu, to raczej ciężko. Drzwi, nie dość, że nieforemne, to mają jeszcze kupę drgającego badziewia w środku. Dlatego cała ta zabawa w wygłuszanie, tłumienie... A widziałem już ciekawe przypadki, np cale drzwi wytłumione pianką z materaca. A jak wiadomo doskonale ona chłonie wodę... Pianka + woda = cięższe o ładnych kilka kilogramów drzwi i niezłą korozję :D
Blazey

Post autor: Blazey »

Panie kupiec. Przecież tu chwalę. Za profesjonalne podejście do sprawy. I jeżeli koledze uda się stworzyć w drzwiach obudowę dopasowaną do T-S głośnika, to osobiście założę jego fanklub. Bo jak napisałem, nagłośnienie auta, to z góry przegrana walka. Ciężko, bardzo ciężko, a wręcz niemożliwie jest je równo i dobrze nagłośnić. Bo ciężko wykroić tam obudowy dopasowane do głośników jak kolumny (dobre kolumny). Spróbuj policzyć objętość komory drzwiowej biorąc pod uwagę wszelkie zakrzywienia i elementy wnętrza... O dziwo jest metoda - nalać wody, spuścić, sprawdzić ile litrów wyszło :D Ale kto się na to odważy?
Awatar użytkownika
Arcadio
Posty: 2782
Rejestracja: 15 lip 2007, 08:59
Lokalizacja: Wałbrzych
Pojemność: 2000
Rocznik: 1995
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: Arcadio »

czyli nadal najlepszą metodą na bas w aucie to skrzynia w bagażniku. Ja mam w drzwiach 16 z tyłu 13, gwizdki pod szybą przednią i skrzynię w bagażniku. Jak nie miałem skrzyni i bas był podkręcony w drzwiach i mimo wytłumienia masami bitumicznymi i tak to drgało. Teraz basik leci z bagażnika a w drzwiach basy mam ustawione na 0 -1 na skali radia.
Wydaje mi się, że to dobre rowziązanie jak na cabrio, ale jak pisałem jestem amatorem i nie wyliczałem nic. ;)
Escort Cabrio RS
Blazey

Post autor: Blazey »

Dokładnie! Najlepszym rozwiązaniem budżetowym, czyli mieszczącym się z rozsądnych granicach jest: zestaw odseparowany z przodu i subwoofer w bagażniku.
Bas jest dźwiękiem bezkierunkowym, czyli takim, gdzie przy dobrze dobranym głośniku nie jesteś w stanie rozpoznać kierunku, z którego się rozchodzi. Dlatego subwoofery stosuje się pojedyncze. Natomiast tony średnie i wysokie, to już dźwięk kierunkowy, który decyduje o charakterze brzmienia. Dlatego te głośniki są w stereo. Na przód zestaw odseparowany, wysokotonówki najlepiej na wysokości głowy lub w nią skierowane. Ale też nie bezpośrednio. Słyszałem o szkole, według której wysokotonówka lewa powinna celować w głowę pasażera, a prawa w kierowcy. Ale dokładne ich ustawienie, to już sprawa indywidualna. Przy dobrym basie zalecane jest nawet cięcie dolnych częstotliwości w głośnikach przednich tak, by pracowały one jako średniotonowe. Bo po co mają dublować pracę subwoofera, skoro i tak nie dostarczą takiego basu jak on? Oczywiście cały ten system powinien być zasilany jakimś wzmacniaczem, który umożliwi poprawne ustawienie systemu.
uka

Post autor: uka »

Blazey pisze:I jeżeli koledze uda się stworzyć w drzwiach obudowę dopasowaną do T-S głośnika, to osobiście założę jego fanklub.
Nie w drzwiach tylko w kickpanelu przymocowanym do drzwi i zintegrowanym z boczkiem. Nie powiesz mi chyba, że nie dam rady zrobić kilkulitrowego panela w miejsce kieszeni w dzrzwiach. Z tego co patrzyłem, to da radę w essim wycisnąć 6-8l co wystarczy nawet dla 16cm kicka. Zresztą będę robił takie cudo u siebie, ale jak chcecie zobaczyć to musicie się uzbroić w cierpliwość, może za miesiąc... :razz:
Blazey

Post autor: Blazey »

Myślisz że te kilka litrów wystarczy? Jeśli tak, to faktycznie się to da zrobić. Osobiście raz się spotkałem z czymś takim. Było to w jakimś bmw, a głośnik w drzwiach, o średnicy chyba 12 cm (zgroza - nic o milimetr większego nie chciało się tam zmieścić), był wkręcony w długą plastikową, zaślepioną na drugim końcu tubę. Niestety ze względu na rozmiar głośnika grało to tak sobie...
A jak planujesz ten panel? Bo jak będziesz chciał zmieścić cały głośnik na głębokość w panelu, by nie dziurawić drzwi, to może on wyjść dość wysoki. Rozumiem, że kieszeni w tym wypadku nie przewidujesz?
uka

Post autor: uka »

Fakt, że w niektórych autach producenci w ogóle nie myślą o nagłośnieniu. Escort na szczęście nie wypada najgorzej, np. robię teraz nagłosnienie u kolegi w Lancii Kappa, gdzie głośniki w drzwiach skierowane są w dół...porażka.
Wracając do mojego projektu, to głośnik jaki chcę zastosować:
http://monacor.pl/catalogue-product.pht ... SubKtg=326

Głębokość montażowa, to niecałe 9cm więc panel bedzie odstawał na ok. 11-12cm, co raczej nie będzie stanowiło problemu. Z kieszeni niestety będę musiał całkowicie zrezygnować.
Przejdźmy teraz do litrażu. Przyjmijmy, że uzyskam w panelu 7l to zgodnie z obliczeniami wg. wzorów T-S wyjdzie mi częstotliwość rezonansu ok. 105Hz przy dobroci Qtc=0,65 czyli przy tej częstotliwości będzie spadek ok. 3dB. W praktyce pasmo sięgnie znacznie niżej ze względu na podbicia występujące w samochodzie. Można się spodziewać dobrego przetwarzania od około 50Hz. Zresztą wyniki będę weryfikował pomiarami ;)
ODPOWIEDZ