moze to zainteresuje wlascicieli cabrio ;)
Moderator: Moderatorzy
No toś panie kolego teraz profesjonalizmem poleciał Wszystko fajnie, tylko auto to strasznie cholerne środowisko do nagłośnienia. Oprócz bagażnika, gdzie można wstawić skrzynię o dobranym do głośnika litrażu, to raczej ciężko. Drzwi, nie dość, że nieforemne, to mają jeszcze kupę drgającego badziewia w środku. Dlatego cała ta zabawa w wygłuszanie, tłumienie... A widziałem już ciekawe przypadki, np cale drzwi wytłumione pianką z materaca. A jak wiadomo doskonale ona chłonie wodę... Pianka + woda = cięższe o ładnych kilka kilogramów drzwi i niezłą korozję
Panie kupiec. Przecież tu chwalę. Za profesjonalne podejście do sprawy. I jeżeli koledze uda się stworzyć w drzwiach obudowę dopasowaną do T-S głośnika, to osobiście założę jego fanklub. Bo jak napisałem, nagłośnienie auta, to z góry przegrana walka. Ciężko, bardzo ciężko, a wręcz niemożliwie jest je równo i dobrze nagłośnić. Bo ciężko wykroić tam obudowy dopasowane do głośników jak kolumny (dobre kolumny). Spróbuj policzyć objętość komory drzwiowej biorąc pod uwagę wszelkie zakrzywienia i elementy wnętrza... O dziwo jest metoda - nalać wody, spuścić, sprawdzić ile litrów wyszło Ale kto się na to odważy?
- Arcadio
- Posty: 2784
- Rejestracja: 15 lip 2007, 08:59
- Lokalizacja: Wałbrzych
- Pojemność: 2000
- Rocznik: 1995
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
czyli nadal najlepszą metodą na bas w aucie to skrzynia w bagażniku. Ja mam w drzwiach 16 z tyłu 13, gwizdki pod szybą przednią i skrzynię w bagażniku. Jak nie miałem skrzyni i bas był podkręcony w drzwiach i mimo wytłumienia masami bitumicznymi i tak to drgało. Teraz basik leci z bagażnika a w drzwiach basy mam ustawione na 0 -1 na skali radia.
Wydaje mi się, że to dobre rowziązanie jak na cabrio, ale jak pisałem jestem amatorem i nie wyliczałem nic.
Wydaje mi się, że to dobre rowziązanie jak na cabrio, ale jak pisałem jestem amatorem i nie wyliczałem nic.
Escort Cabrio RS
Dokładnie! Najlepszym rozwiązaniem budżetowym, czyli mieszczącym się z rozsądnych granicach jest: zestaw odseparowany z przodu i subwoofer w bagażniku.
Bas jest dźwiękiem bezkierunkowym, czyli takim, gdzie przy dobrze dobranym głośniku nie jesteś w stanie rozpoznać kierunku, z którego się rozchodzi. Dlatego subwoofery stosuje się pojedyncze. Natomiast tony średnie i wysokie, to już dźwięk kierunkowy, który decyduje o charakterze brzmienia. Dlatego te głośniki są w stereo. Na przód zestaw odseparowany, wysokotonówki najlepiej na wysokości głowy lub w nią skierowane. Ale też nie bezpośrednio. Słyszałem o szkole, według której wysokotonówka lewa powinna celować w głowę pasażera, a prawa w kierowcy. Ale dokładne ich ustawienie, to już sprawa indywidualna. Przy dobrym basie zalecane jest nawet cięcie dolnych częstotliwości w głośnikach przednich tak, by pracowały one jako średniotonowe. Bo po co mają dublować pracę subwoofera, skoro i tak nie dostarczą takiego basu jak on? Oczywiście cały ten system powinien być zasilany jakimś wzmacniaczem, który umożliwi poprawne ustawienie systemu.
Bas jest dźwiękiem bezkierunkowym, czyli takim, gdzie przy dobrze dobranym głośniku nie jesteś w stanie rozpoznać kierunku, z którego się rozchodzi. Dlatego subwoofery stosuje się pojedyncze. Natomiast tony średnie i wysokie, to już dźwięk kierunkowy, który decyduje o charakterze brzmienia. Dlatego te głośniki są w stereo. Na przód zestaw odseparowany, wysokotonówki najlepiej na wysokości głowy lub w nią skierowane. Ale też nie bezpośrednio. Słyszałem o szkole, według której wysokotonówka lewa powinna celować w głowę pasażera, a prawa w kierowcy. Ale dokładne ich ustawienie, to już sprawa indywidualna. Przy dobrym basie zalecane jest nawet cięcie dolnych częstotliwości w głośnikach przednich tak, by pracowały one jako średniotonowe. Bo po co mają dublować pracę subwoofera, skoro i tak nie dostarczą takiego basu jak on? Oczywiście cały ten system powinien być zasilany jakimś wzmacniaczem, który umożliwi poprawne ustawienie systemu.
Nie w drzwiach tylko w kickpanelu przymocowanym do drzwi i zintegrowanym z boczkiem. Nie powiesz mi chyba, że nie dam rady zrobić kilkulitrowego panela w miejsce kieszeni w dzrzwiach. Z tego co patrzyłem, to da radę w essim wycisnąć 6-8l co wystarczy nawet dla 16cm kicka. Zresztą będę robił takie cudo u siebie, ale jak chcecie zobaczyć to musicie się uzbroić w cierpliwość, może za miesiąc...Blazey pisze:I jeżeli koledze uda się stworzyć w drzwiach obudowę dopasowaną do T-S głośnika, to osobiście założę jego fanklub.
Myślisz że te kilka litrów wystarczy? Jeśli tak, to faktycznie się to da zrobić. Osobiście raz się spotkałem z czymś takim. Było to w jakimś bmw, a głośnik w drzwiach, o średnicy chyba 12 cm (zgroza - nic o milimetr większego nie chciało się tam zmieścić), był wkręcony w długą plastikową, zaślepioną na drugim końcu tubę. Niestety ze względu na rozmiar głośnika grało to tak sobie...
A jak planujesz ten panel? Bo jak będziesz chciał zmieścić cały głośnik na głębokość w panelu, by nie dziurawić drzwi, to może on wyjść dość wysoki. Rozumiem, że kieszeni w tym wypadku nie przewidujesz?
A jak planujesz ten panel? Bo jak będziesz chciał zmieścić cały głośnik na głębokość w panelu, by nie dziurawić drzwi, to może on wyjść dość wysoki. Rozumiem, że kieszeni w tym wypadku nie przewidujesz?
Fakt, że w niektórych autach producenci w ogóle nie myślą o nagłośnieniu. Escort na szczęście nie wypada najgorzej, np. robię teraz nagłosnienie u kolegi w Lancii Kappa, gdzie głośniki w drzwiach skierowane są w dół...porażka.
Wracając do mojego projektu, to głośnik jaki chcę zastosować:
http://monacor.pl/catalogue-product.pht ... SubKtg=326
Głębokość montażowa, to niecałe 9cm więc panel bedzie odstawał na ok. 11-12cm, co raczej nie będzie stanowiło problemu. Z kieszeni niestety będę musiał całkowicie zrezygnować.
Przejdźmy teraz do litrażu. Przyjmijmy, że uzyskam w panelu 7l to zgodnie z obliczeniami wg. wzorów T-S wyjdzie mi częstotliwość rezonansu ok. 105Hz przy dobroci Qtc=0,65 czyli przy tej częstotliwości będzie spadek ok. 3dB. W praktyce pasmo sięgnie znacznie niżej ze względu na podbicia występujące w samochodzie. Można się spodziewać dobrego przetwarzania od około 50Hz. Zresztą wyniki będę weryfikował pomiarami
Wracając do mojego projektu, to głośnik jaki chcę zastosować:
http://monacor.pl/catalogue-product.pht ... SubKtg=326
Głębokość montażowa, to niecałe 9cm więc panel bedzie odstawał na ok. 11-12cm, co raczej nie będzie stanowiło problemu. Z kieszeni niestety będę musiał całkowicie zrezygnować.
Przejdźmy teraz do litrażu. Przyjmijmy, że uzyskam w panelu 7l to zgodnie z obliczeniami wg. wzorów T-S wyjdzie mi częstotliwość rezonansu ok. 105Hz przy dobroci Qtc=0,65 czyli przy tej częstotliwości będzie spadek ok. 3dB. W praktyce pasmo sięgnie znacznie niżej ze względu na podbicia występujące w samochodzie. Można się spodziewać dobrego przetwarzania od około 50Hz. Zresztą wyniki będę weryfikował pomiarami