CB- Radio

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

CB- Radio

Post autor: Jamszoł »

Witam !!!
Kiedyś obiecałem , że wrzucę na forum swoje 3 grosze na temat CB- Radia

CB - skrót od Citizen Band - czyli po naszemu Pasmo obywatelskie.
Jest to pasmo 27MHz i nie jest prawnie chronione - czyli mogą się na nim pojawić różne zakłócenia od urządzeń elektrycznych.
Moja przygoda ze CB radio zaczeła się w 1987 roku - byłem 12 stacją w Kaliszu - w Ostrowie WLKP. było 5 stacji. Rozmowy prowadziliśmy zazwyczaj na kanale wywoławczym na 28 - było nas tak mało , że nie było sensu przechodzić gdzieś obok.
Po jakiś dwóch latach zabawy - stacji przybyło tyle , że wraz z 6 kolegami i koleżankami + ojcem i siostrą zawiązaliśmy klub - PLCB radio Kalisz.
po roku działalności zostałem Prezesem - Oddziału Wojewódzkiego PLCB radio Kalisz a klub liczył sobie już 300 stacji.Na CB radio działałem przez następne 6 lat.W pewnym momencie nie wytrzymałem nerwowo kłutni między stacjami gdzie wszyscy chcieli abym był rozjemcą - zdałem egzamin państwowy na Krótkofalowca i przeszedłem na radiostacje krótkofalarski a klub przekazałem swojemu zastępcy.Tyle w skrócie o mnie i moim CB radio.

Poszperałem trochę po necie i oto co znalazłem :

Jaki wybrać radiotelefon i antenę
Wybór radiotelefonu - fakty:
Radiotelefon dla kierowcy powinien być prosty w obsłudze. Nie powinien także zbyt rozpraszać w czasie prowadzenia pojazdu poprzez potrzebę ciągłej jego regulacji i ewentualne zakłócenia dobywające się z głośnika.
Pasmo CB (27 Mhz) jest pasmem nie wymagającym zezwoleń, jednak w tym paśmie występują często zakłócenia z urządzeń przemysłowych i medycznych. Pasmo to nie jest pasmem chronionym przez prawo przed tego typu zakłóceniami.
Większość kierowców na kanale 19 CB wykorzystuje radiotelefony pracujące w modulacji AM.
O zasięgu radiotelefonu w chwili nadawania decyduje antena i mikrofon.
O jakości i skuteczności odsłuchu decyduje odbiornik radiotelefonu.
Zasięg typowego zestawu CB wynosi od kilku km w mieście, do kilkunastu km na otwartej przestrzeni (łączność samochód <=> samochód)

W związku z tym dobry radiotelefon poza podstawowymi funkcjami jak: modulacja AM, przełącznik kanału, głośność, regulacja blokady szumu (SQ) powinien posiadać: skuteczny filtr przeciwzakłóceniowy ANL oraz płynną regulację czułości odbiornika RF-gain. Bardziej zamożni lub leniwi powinni wybrać radio z funkcją ASC. Funkcja ta automatycznie ustawia poziom blokady szumu na poziomie takim, aby w głośniku nie pojawiały się trzaski i szumy, niezależnie jaki mają poziom. Generalnie można przyjąć, że radia firmy PRESIDEN oraz UNIDEN mają skuteczne filtry przeciwzakłóceniowe i szukając radia pod tym kątem, należy przejrzeć właśnie ich ofertę.

Dla wielu kierowców, szczególnie aut osobowych, ważne są małe rozmiary radiotelefonu. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę radiotelefony President Johnny i Harry lub TTI TCB770.

Dla osób, które lubią posłuchać co dzieje się na innych kanałach, przyda się radio z funkcją skanowania. Radio z taką funkcją po prostu przesłuchuje poszczególne kanały z szybkością od kilku do kilkunastu kanałów na sekundę i jeśli znajdzie taki, na którym prowadzona jest rozmowa, skaner zostanie zatrzymany. Te osoby, które poza kanałem 19-tym interesuje jeszcze kanał, który chcieliby nasłuchiwać, powinni wybrać radio z funkcją DW. Funkcja ta działa podobnie jak skaner, lecz radio sprawdza naprzemiennie tylko dwa kanały.

Dla prawdziwych entuzjastów łączności w paśmie CB polecamy radia z modulacją SSB. Dzięki temu w wolnych chwilach i przy odpowiednich warunkach propagacyjnych możliwe są łączności o zasięgu nawet kilku tysięcy kilometrów. Jeżeli fundusze mamy nieograniczone, radiotelefon można wybrać zgodnie z zasadą: im droższy tym lepszy - z pewnymi wyjątkami. Obecnie z nowych radiotelefonów dla osób o dużym budżecie można polecić Presidenta Jacksona i Presiedenta George.

Montując CB radio do samochodu ciężarowego należy pamiętać o odpowiednim napięciu zasilania. Jeżeli pojazd nie ma wydzielonej sekcji o napięciu 12 V należy dokupić reduktor napięcia 24/12V.

Wybór anteny
Im dłuższa antena tym jej skuteczność lepsza.
Anteny samochodowe zaprojektowane są do pracy w pozycji pionowej, pochylenie anteny pogarsza jej skuteczność.
Wysokość pojazdu z anteną nie powinna przekraczać 4 metrów ponieważ będziemy haczyć o wiadukty i konary drzew.
Do marketingowych informacji o zysku anteny w dB podawanych na opakowaniach anten CB należy podchodzić z dużą ostrożnością, ponieważ producenci nie podają w stosunku do czego zysk w dB jest określony (do widelca, kawałka drutu czy anteny izotropowej)

Mając na uwadze powyższe fakty możemy zabrać się za wybór anteny. Po pierwsze ustalamy miejsce gdzie antena będzie zamontowana:
Najlepszym miejscem jest środek dachu. Podstawa anteny wkręcona w otwór karoserii powinna mieć kontakt elektryczny z „masą” pojazdu. W takim przypadku nie potrzebujemy dodatkowego uchwytu. Możemy także zamontować antenę na bocznej rynience pojazdu lub na krawędzi klapy bagażnika z wykorzystaniem anteny. Dla samochodu osobowego najlepsze efekty gwarantują anteny o długości 1,6 do 2 m. Wybierając taką antenę zwróć uwagę czy jest ona mocowana do podstawy za pomocą przegubu z motylkiem. Pozwoli to na szybkie poluzowanie mocowania i położenie jej w przypadku wjazdu do garażu lub na parking podziemny. Jeżeli nie chcemy bawić się w składanie anteny w powyższych sytuacjach należy wybrać taką antenę by łączna wysokość pojazdu z anteną nie przekraczała wysokości 2,1-2,2 m. Pozwoli to na poruszanie pojazdem po parkingach w budynkach.
W przypadku jeżeli nie mamy możliwości zamontowania na stałe anteny ani w otworze karoserii ani na uchwycie jedynym wyjściem jest zakup anteny mocowanej za pomocą magnesu. Należy pamiętać że antena taka ma znacznie mniejszą skuteczność niż antena zamontowana do karoserii i mająca z nią kontakt elektryczny.

Strojenie anteny radia CB
Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Do strojenia anteny wykorzystuje się specjalne przyrządy – reflektometry (SWR Metr). Jeżeli nie chcesz bawić się w strojenie anteny – najlepiej jest kupić zestaw antenowy razem z kablem. Długość kabla jest wtedy tak dobrana aby antena była wstępnie zestrojona. Fala CB radio ma długość około 11 metrów, a długość kabla należy liczyć odpowiednio w proporcji do długości fali . Jeżeli jednak zmienisz długość kabla, konieczne będzie ponowne zestrojenie anteny z radiem CB. Samo strojenie polega najczęściej na zmianie długości bata anteny przy pomocy specjalnego klucza imbusowego.
Niezależnie od miejsca zamontowania i rodzaju anteny, strojenie anteny przebiega według uniwersalnych zasad. Zanim przystąpimy do strojenia anteny CB warto sprawdzić omomierzem wszystkie połączenia elektryczne kabla, gniazd i anteny. Brak prawidłowego połączenia elektrycznego może być przyczyną niepowodzeń w strojeniu anteny lub nawet przyczyną uszkodzenia stopnia mocy radia w przypadku np. zwarcia. Aby zestroić antenę konieczne będzie posiadania urządzenia tzw. reflektometru. Reflektometr jest najprostszym i szeroko stosowanym przyrządem przeznaczonym do mierzenia stopnia dopasowania poszczególnych elementów układu antenowego. W zależności od konstrukcji można spotkać reflektometry jedno wskazówkowe lub dwu wskazówkowe - do naszych zastosowań wystarczy najprostszy.
Prawidłowy sposób podłączenia reflektometru do sytemu antenowego polega na umiejscowieniu go pomiędzy anteną a kablem ją zasilającym, ewentualnie pomiędzy nadajnikiem a kablem doprowadzającym sygnał do anteny, pod warunkiem, że kabel antenowy ma określoną długość – wielokrotność 3,64 m (połowa długości fali z uwzględnieniem współczynnika skrócenia). Każde inne podłączenie reflektometru jest nieprawidłowe. Niestety, anteny samochodowe mają fabrycznie zamontowany na stałe kabel i w tym przypadku reflektometr siłą rzeczy musi być włączony pomiędzy radio a kabel antenowy. Warto w tym przypadku sprawdzić, czy długość kabla antenowego oscyluje w pobliżu wymiaru 3,64 m (często tak bywa – długość ta jest wystarczająca do zainstalowania w samochodzie).
Reflektometr podpinamy do anteny (wejście ANT), a wyjście (RTX) podłączamy za pomocą krótkiego przewodu antenowego (do 50 cm) zakończonego odpowiednimi końcówkami do radia CB. W pierwszej kolejności ustawiamy przełącznik rodzaju odczytu na pomiar fali bieżącej. Przełącznik ten oznaczany jest symbolem FWD (FWD – fala bieżąca). Następnie włączamy nadajnik (bez modulacji) i pokrętłem lub suwakiem kalibracji ustawiamy wskazówkę przyrządu na miejsce skali oznaczone symbolem CAL lub E. Pokrętło kalibracji opisane jest zawsze symbolem CAL. Teraz przerywamy nadawanie , przestawiamy przełącznik na pomiar fali odbitej REF (REF – fala odbita) i włączamy ponownie nadajnik (bez modulacji), ze skali odczytujemy wielkość WFS. Należy pamiętać, że wielkość odczytana na skali reflektometru dotyczy tylko tego miejsca linii, w którym dokonujemy pomiaru. Jeżeli mamy instalację antenową z kablem o długości np. 30 m i włączymy reflektometr między nadajnik a kabel, to faktyczna wielkość WFS przy antenie będzie o wiele większa. Jeżeli pomiaru dokonujemy poprzez kabel o dowolnej długości nie daje nam informacji o współczynniku fali odbitej WFS w antenie – dlatego tak ważne jest aby w przypadku, gdy reflektometr trzeba podpiąć między nadajnik a kabel, ten ostatni miał długość połowy fali (w uproszczeniu linia o długości połowy fali transformuje impedancję w stosunku 1 : 1).
Po podłączeniu przyrządu sprawdzamy wielkość WFS, ustawiając radio na kanale 19 (środek pasma CB). Jeżeli WFS mieści się w granicach 1,5 to jest już dobrze. Następnie sprawdzamy WFS na skrajnych kanałach czyli 1 i 40.
Jeżeli pierwszy pomiar na kanale 19 daje wielkość WFS powyżej 3 – konieczne jest sprawdzenie całej instalacji. Jeżeli pomiar jest poniżej 3 to możemy przystąpić do strojenia anteny poprzez zmianę długości promiennika (najczęściej) tak aby uzyskać najniższy WFS.


Dodam jeszcze , że najlepszym punktem montażu anteny jest środek dachu - każdy inny punkt to gorszy lub trochę gorszy punkt montażu.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2008, 16:48 przez Jamszoł, łącznie zmieniany 3 razy.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Jak zamontować antene

Post autor: Jamszoł »

dodaje krótki opis i rysunek - jak zamontować antenę , żeby dobrze odbierać i być dobrze słyszalnym.
Acha - dodam jeszcze ciekawostkę - zdarzało się to nieraz kierowcą nadgorliwym.
Jeśli do zestawu samochodowego : radio CB + antena ktoś zdecyduje się dokupić wzmacniacz ( kaloryfer ; piecyk - różnie na to mówią ) - a nie będzie miał dobrze zestrojonej anteny i wygoli z pełnej mocy wzmacniacza to zdarzało się , że fala elektromagnetyczna wypromieniowana przez antenę + jej harmoniczne spowodowały zakłucenia w pracy komputera pokładowego samochodu co spowodowało nagłe i niespodziewane chocki klocki w pracy silnika aż do zgaśnięcia w naj mniej spodziewanej chwili - np.przy starcie ze skrzyżowania na zielonym świetle.
Tak więc uczulam przyszłych użytkowników tego sprzętu - jeśli dokupicie wzmacniacz to upewnijcie się , że antena jest zestrojona na 100 % idealnie.
Załączniki
Anteny 2.jpg
Anteny 1.jpg
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
jakobs72
Posty: 900
Rejestracja: 15 paź 2006, 22:47
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: jakobs72 »

Jeśli by ktoś się chciał osłuchać ze slangiem ludzi używających radia cb to polecam ten link http://www.cb-radio.info.pl/pl/cb_radio ... ki/50.html
ELpYndoL

Post autor: ELpYndoL »

Jamszoł a czemu takie miejsce na antenke byś wybrał ?
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

A bo najlepiej wtedy antena odbiera i nadaje oraz mniej więcej równo we wszystkie strony - a każde ustawienie inne powoduje kierunkowość anteny .
Podsumowując może zdażyć się tak , że odjedziesz od innego wozu z którym prowadziłeś łączność na 5 km i albo on Cię nie będzie słyszał albo Ty jego.
Poza tym ważne jest dobre zmasowanie anteny z blacharą.
pisałem o tym wyżej ,
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
jakobs72
Posty: 900
Rejestracja: 15 paź 2006, 22:47
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: jakobs72 »

Czyli według Ciebie magnesówki są złe, a za radio nie ma co przepłacać ?
Ja magnesówkę używam i chcę kupić ponieważ będę przekładł radyjko bardzo często między dwoma autami. Parędni temu zrobiliśmy z kumplem test mojego sprzętu. Rozmawiając ze sobą rozjechaliśmy sie w przeciwnych kierunkach i wyszło nam że rozumieliśmy sie w odległości około 8 - 9 km od siebie...... Jak na sprzęcik z dolnej półki to chyba nieżle

Dzięki Jamszoł za Twojęe cenne rady
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Jak nie będziesz miał porządnie zamontowanej anteny - to żebyś kupował radio z najwyższej półki , to i tak Ci nie bedzie działało na dużą odległość.
Co do radia ? to napewno jeśli kupię to radio które pracuje w modulacjach : AM;FM oraz SSB.
Czyli trochę droższe.
Przygotuje niedługo na temat nodulacji SSB krótki opis - co to i po co - tylko muszę odnaleść kartę QSL - za łączność z Zairem - teraz to państwo zmieniło nazwę.
A wracając do tematu - antena magnesówka to półśrodek.
Nie jest zła i nie jest dobra , ma zalety i wady.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23235
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

a ja kupilem sobie CB Magnum MX ( http://www.allegro.pl/item195470544_cb_ ... atis_.html ) + do tego antene magnetyczna Sunker (bo czesto zmieniam miedzy autami) z wygladu taka http://www.allegro.pl/item195494375_cb_ ... _145_.html tyle ze nie pamietam jakiej mam dlugosci, jak sprawdze,to napisze.

Ogolnie radyjko uzywane narazie na transporterze dziala ok. Za ta kase nie mam powodow do narzekania :) Na trasie bardzo fajnie, w miescie srednio.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
technik

Post autor: technik »

hehe ja mam radyjko ALAN 199A za ktore dalem 200zl na gieldzie w slomczynie [nowiotkie:)] i do tego kupilem sobie antenke LEMM 1500 no i na tym sprzecie to rozmawialem z kolega na odleglosc 15km Dodam jeszce ze antenka jest na uchwycie przymocowana do krawedzi lkapy bagaznija. Jestem bardzo zadowolony. tylko musze jeszce zestroic antenke na dniach bo juz jezdze z nia tak z miesiac czasu :razz: moze zrobie zdjecia i dorzuce tutaj hehe :mrgreen:
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Propagacja

Post autor: Jamszoł »

Co do radyjek z modulacją SSB to takie radia powinni kupować kierowcy , którzy jeżdżą w dalekie trasy za zachód lub wschód.
Łączności w tej modulacji są dalekie - w zależności od propagacji prowadziłem rozmowy z kierowcami którzy byli we Francji ; Hiszpanii czy Włoszech - także w Rosji pod Uralem.
W SSB sygnał z anteny idzie do góry - odbija się od górnych warst Atmosfery i opada w dół , następnie ponownie odbija się od ziemi i idzie do górnych warstw atmosfery - może tak kilka do kilkunastu razy.
Najkrótsze odbicie - mierząc w kilometrach po ziemi wynosi 400 km a najdłuższe ponad 2000 km.
Dzięki takim łącznością można sobie pogadać ze stacją na drugiej półkuli i takie łączności prowadziłem . Niestety większość łączności nie była potwierdzona " Kartą QSL " .Takie łączności miałem często - choćby ze statkiem handlowym - który czekał u wejścia do Kanału Panamskiego.
Najdłuższa moja łączność potwierdzona - to łączność z naszym samolotem - ANT 24 - który latał w Dawnym Zairze a konkretnie startował z Kinszasy i rozwoził tam pomoc humanitarną .Jak ją znajdę to wrzucę ją do obejrzenia
Załączniki
Propagacja.jpg
Ostatnio zmieniony 31 sty 2010, 13:37 przez Jamszoł, łącznie zmieniany 2 razy.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Karty QSL

Post autor: Jamszoł »

No i znalazłem kilka kart QSL wrzucam także karty naszego kaliskiego klubu KL.
Pełna nazwa klubu - 161 KL ( Kilo Lima)
Załączniki
Druga strona karty
Druga strona karty
Zair 2.jpg (62.27 KiB) Przejrzano 8692 razy
Karta QSL malowana ręcznie
Karta QSL malowana ręcznie
Zair 1.jpg (125.07 KiB) Przejrzano 8683 razy
Nasze karty QSL w tym czasie mieliśmy trzy różne a w każdej 4 odmienne kolorystyki.
Nasze karty QSL w tym czasie mieliśmy trzy różne a w każdej 4 odmienne kolorystyki.
QSL 2.jpg
QSL 1.jpg
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23235
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

Zamienilem Magnuma na Presidenta Harry II ASC :) Fajnie dziala, asc srednio,ale ogolnie duzo lepsza jakosc niz Magnum :)
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
jakobs72
Posty: 900
Rejestracja: 15 paź 2006, 22:47
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: jakobs72 »

WieSiu pisze:Zamienilem Magnuma na Presidenta Harry II ASC
A ja poszedłem w drugą strone :grin: Zamieniłem snukera na Alana 28, czyli zamiana z nowego radia na...... prawie zabytek. Chociaż Alan 28 jest starym radiem ma wszystko na czym mi zależało tzn filtry, regulacja czułości mikrofonu i radia. A największą jego zaletą jest to że wszystkie szumy nie świszczą w wysokich tonach tylko "normalnie" szumia :mrgreen:
Awatar użytkownika
leszek
Posty: 2567
Rejestracja: 26 paź 2004, 16:35
Lokalizacja: warszawa
Pojemność: 1500
Rocznik: 2018
Generacja: MK1
Nadwozie: Inne

Post autor: leszek »

A ja mam jeszcze takie pytanko :D Z boku radia mam przełącznik i gość który je naprawiał powiedział że to od0.5 (zero piątki) czy jakoś tak :)

Pytanie---CO TO JEST ???????????? :) :D :P
Podczas, gdy obrabiasz mi tyłek nie zapomnij mnie w niego pocałować :-)
MARKKO

Post autor: MARKKO »

pewnie co pół kanału albo Mhz
ODPOWIEDZ