Ford escort mk7 1995 1.8 TD słabnie i terkocze w silniku

Moderator: Moderatorzy

kk

Ford escort mk7 1995 1.8 TD słabnie i terkocze w silniku

Post autor: kk » 30 maja 2013, 00:00

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.

Przejdę do sedna. Mój kolega ma problem z escortem Mk7 1995 rocznik, kombi, diesel 1.8 z intercoolerem.

Ponad rok temu w aucie pękł pasek rozrządu. Po tym incydencie auto zostało naprawione, mianowicie planowanie głowicy, zrobione zostały zawory, nowy rozrząd. Było dobrze, auto chodziło tak jak przed pęknięciem paska. (Ja tego nie robiłem)
Kolega bardzo mało jeździ, może z 5 tyś km rocznie i tyle pewnie teraz przejechał.

Od niedawna ma problemy. Problem powstaje po dobrym rozgrzaniu silnika, podczas jazdy, zanim turbina zacznie pompować czyli zakres obrotów 1000-1800/2000 obr/min.
Niekiedy auto traci moc, wciskamy pedał gazu dalej i zaczyna się charakterystyczny terkot jakby postukiwały zawory, lub coś w silniku było luźne(rozrząd), nigdy z czymś takim się nie spotkałem. W tym samym momęcie za autem jest chmura czarnego dymu.

Na wolnych obrotach/jałowych tego terkotu nie ma, ale auto po dodaniu gazu i puszczeniu mocno dymi na czarno jakby zbyt duże dawki paliwa były.

Turbina delikatnie się poci podobno od już kilku lat...

Filtr paliwa nie wymieniony, pompka ręczna nie działa, zaklajstrowana silikonem.

Na co dzień nie zajmuję się samochodami osobowymi, raczej ciągniki siodłowe i rolnicze. Chciałbym pomóc przyjacielowi. Proszę o rady gdzie szukać?
Ktoś nam podpowiedział, że egr może szwankować, ale nie wiem czy tak może być.

Może ktoś z Was miał taki problem.

Czy w tym fordzie można odczytać kody migowe? Nie mam w autodacie nic o tym nadmienione.
Ostatnio zmieniony 30 maja 2013, 12:04 przez kk, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 20793
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu » 30 maja 2013, 08:21

Nic niestety z tej elektronikik nie odczytasz. Skoro ogolnie auto poprawenie pracuje,to ja bym sie przyjrzal elektrozaworowi regulacji kata wtrysku, potencjometrowi przepustnicy (kabelki od niego i ciaglosc pracy w calym zakresie otwarcia "przepustnicy")
Orion 1.6 79KM 1985 Automat
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Lancia Phedra 3.0 204KM 2004
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982

kk

Post autor: kk » 30 maja 2013, 13:41

Ok jak zawór regulacji kąta wtrysku znalazłem na google, już wiem gdzie się znajduje.
Pytanie jak go sprawdzić?
Jakie oporności itd.

Co do potencjometra przepustnicy też trochę tematu liznąłem teraz:
Czujnik położenia dźwigni przyspieszenia
Czujnikiem położenia dźwigni przyspieszenia jest potencjometr o liniowej charakterystyce rezystancji zamocowany na osi dźwigni przyspieszenia przy pompie wtryskowej. Przekazuje on do elektronicznego urządzenia sterującego sygnał proporcjonalny do kątowego położenia dźwigni przyspieszenia.
Marka i typ: Lucas 419131-94-300. Rezystancja między stykami „1" i „2":
- na biegu jałowym: 5000 Om.
- przy pełnym obciążeniu: 1000 Om. Rezystancja między stykami „1" i „3" (na biegu jałowym): 3300 do 5000 Om.
Potencjometr jest czarną kostką mocowaną na pompie wtryskowej (dokładnie na wierzchu) na osi dźwigni przepustnicy. Dodawanie gazu powoduje ruch dźwigni, która steruje pompą wtryskową, a ruch dźwigni przekłada się na zmianę oporności na potencjometrze. Potencjometr ten z kolei steruje podobno albo turbosprężarką albo obwodem recyrkulacji spalin.
Jakieś uwagi do tego powyżej?

P.s.

Oczywiście za wszelka pomoc się odwdzięcze. Jeśli chodzi o naprawę ciągników siodłowych to robię dużo skrzyń ZF ecosplit, Astronic, Volvo I-shift, Scania. Także wchodzą w to manualne skrzynie i automaty. W tej dziedzinie mogę każdemu z forumowiczów pomóc.
Oczywiście też z dziedziny naprawy ciągników rolniczych, ładowarek.

Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 20793
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu » 30 maja 2013, 13:50

jak zmierzyc to juz sobie zacytowales :) tyle ze u Ciebie bedzie pomiar na kostce ktora ma wiecej niz 3 piny (bo tam zbieraja sie wszystkie kable z pompy wtryskowej),a co do sprawdzenia zaworu regulacji kąta,to zbytnio nie umiem pomoc. Na pewno musisz zobaczyc czy nie ma uszkodzonych izolacji na kablach idacych z pompy wtryskowej. Jak sa,to chociaz zaizoluj taśma. Mozesz tez sprobowac wypiac z kostki zawor regulacji kąta zeby sprawdzic co sie wtedy dzieje. Na tym moja pomoc niestety sie skonczy,bo wiecej nie wiem na temat dzialania pompy :(
Orion 1.6 79KM 1985 Automat
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Lancia Phedra 3.0 204KM 2004
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982

kk

Post autor: kk » 30 maja 2013, 15:20

Rozumiem. Jak jeszcze ktoś ma coś do dodania to bardzo proszę o jakieś informacje.
Może ktoś konkretnie sprawdzał to o czym rozmawiamy i się wypowie.

Chciałbym się za to zabrać, mając już jakieś spektrum działania długofalowego. Żeby nie zacząć sprawdzać i za 10 min skończyć bo dalej nie wiem co robić.


Gdzie jest usytuowany tzw booster?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3225
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 » 30 maja 2013, 22:10

kk a zerknij no jeszcze, czy przypadkiem nie spadł wąż idący od intercolera do turbiny, a na myśl przychodzą mi na szybko kolejne rzeczy do sprawdzenia:
- czy nie przeskoczył rozrząd
- cięgno siłownika na turbinie (wastegate)

kk

Post autor: kk » 31 maja 2013, 23:37

Dzisiaj przyjechał znajomy i sprawdzaliśmy z ciekawości ten elektromagnes/zawór egr.
Niby przy dostarczeniu zasilania 12 volt nie klikał. No i oporności się nie zgadzały zgodnie z Autodatą.
Odłączyliśmy kostkę na próbę no i jazda testowa. O dziwo nie było problemu z tym słabnięciem i terkotaniem, a podobno przy takiej pogodzie działo się to od razu, bez większego rozgrzania.
Kolega pojeździ trochę i sprawdzi czy pomogło. Dam znać.

1. Natomiast zastanawia mnie jak ten zawór steruje tym podciśnieniem dostarczanym do gruszki zamontowanej na kolektorze wydechowym. Na dojściu do zaworu w kablach, na biegu jałowym, jest około 11-12 volt. Między stykami.
Jak wyłączymy zapłon jest 0.
Kiedy ten elektromagnes się zamyka? On jest Nominalnie zamknięty czy NO? Jak to ugryźć?

2. Gdzie w tym aucie jest pełny kod silnika?

Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 20793
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu » 01 cze 2013, 08:52

kk pisze:Gdzie w tym aucie jest pełny kod silnika?
na tabliczce znamionowej, nie pamietam teraz czy jest taka sama,ale o to mniejwiecej chodzi: http://fiestamk5.republika.pl/porady/tabliczka.htm
Orion 1.6 79KM 1985 Automat
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Lancia Phedra 3.0 204KM 2004
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982

Awatar użytkownika
Jaszczur
Posty: 676
Rejestracja: 15 mar 2010, 00:27
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: Jaszczur » 01 cze 2013, 13:37

kk pisze:Kiedy ten elektromagnes się zamyka? On jest Nominalnie zamknięty czy NO? Jak to ugryźć?
EGR w tym silniku sterowane jest przes sterownik silnika, który na podstawie sygnałów z przepływomierza określa czy otworzyć EGR czy go zamknąć.
W prawidłowo działającym układzie wypięcie wtyczki od przepływki powinno spowodować otwarcie EGR, i puszczenie całości spalin na dolot. Wypięcie podciśnienia powinno spowodować zamknięcie EGR - całość spalin idzie na wydech.
Moim zdaniem nie ma sie co bawić, tylko zaślepić EGR, i zapomnieć o tej części silnika która nie robi nic dobrego poza jego zasyfieniem. EGRy w tych silnikach już dawno nie działają prawidłowo, i tak czy inaczej nie spełniają swojej funkcji.
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. "

kk

Post autor: kk » 02 cze 2013, 22:33

Co do tabliczki znamionowej to oczywiście jest tam. Tylko oznaczenie silnika jest podwójne, a w autodacie występują oznaczenie potrójne. Są trzy silniki diesla, każde ma oznaczenie silnika np abx, abz, abw(przykładowo),a na tabliczce znamionowej jest tylko ab.
Ale to nie problem, ta literka dodatkowa oznacza pewnie coś z vinu.

Dziękuję za wyjaśnienie sprawy z egrem, ale w tym konkretnym wypadku całość spalin poszłaby na silnik, ale chyba tak nie jest. Wtyczka jest zdjęta i jest dobrze teraz.

1. Jaka powinna być tam oporność na stykach?

2. Jak jest z wtyczką? Kiedy powinno być napięcie?
Po odpaleniu było tam cały czas napięcie praktycznie takie same jak akumulatora. Skoro ecu steruje zaworem na podstawie odczytów od przepływki, to jak napięcie zanika wtedy zawór się otwiera? Czyli powiedzmy autko zgaszone, zawór otwarty. Odpalam, zawór się zamyka(pojawia się napięcie), gdy ecu zdecyduje, żeby zasyfić silnik spalinami napięcie zanika i zawór się otwiera. Nie wiem czy dobrze myślę, sprostujcie.

3. Czy w tym silniku jest jakaś pompa podciśnienia? Od urządzenia marki Wabco idzie podciśnienie do egru, przewodem.
Do zaworu dochodzi podciśnienie z czaru Wabco(dojście od dołu) i podciśnienie z kolektora ssącego(dojście do góry zaworu egr). Dlaczego tak jest?

Przepraszam, że tak dużo się zagłębiam, ale to temat bardzo ciekawy.

ODPOWIEDZ