Podświetlenie kratek nawiewu w Mk5 (worklog) made by Uriel75

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Illuminati75

Podświetlenie kratek nawiewu w Mk5 (worklog) made by Uriel75

Post autor: Illuminati75 »

Kolejna modyfikacja. Tym razem przyszedł czas by podświetlić kratki nawiewu.

Zaczynamy od zdemontowania środkowej konsoli.

- zdejmujemy pokrętła sterowania nawiewem,
- odkręcamy osłonę licznika (2 wkręty na górze),
- odkręcamy konsolę: jedna śruba za osłoną licznika całkowicie, drugą tylko luzujemy (1 obrót), dwie pozostałe są w skrajnych pokrętłach.

Zabieramy konsolę do domu i demontujemy (jest sklejony fabrycznie) ten element. Podważamy na prostych krawędziach. Lekko brutalnie ale z wyczuciem i puści.

Obrazek

Wiercimy 5 otworów średnicy 5 mm lub ewentualnie takiej, jakiej posiadamy diody. Miałem zapas 5mm i dlatego na tych się będę opierał. Po wywierceniu otworów wkładamy je tak, by - był od strony krawędzi.

Obrazek

Łączymy poprzez lutowanie bieguny ujemne ze sobą, do dodatnich lutujemy szeregowo do każdej LED rezystor 560ohm. Jeżeli posiadamy diody na 12V to pomijamy rezystory. Wtedy są one zazwyczaj większej jasności, więc nie musi być ich po 5 na każdej stronie każdego nawiewu tylko 3 lub 4. Należy eksperymentalnie przed montażem sprawdzić jasność.

Obrazek

Podobny manewr robimy z drugiej strony kratki (u mnie pierwsza była robiona prawa)

Obrazek

Obydwie strony rzędów LED łączymy ze sobą przewodami. Wystarczą stosunkowo cienkie gdyż pobór prądu przez LED jest znikomy.

Obrazek

Następnym krokiem jest powtórzenie całej operacji dla drugiej (u mnie prawej) kratki nawiewu. Drabinki łączymy ze sobą równolegle. Pamiętać o polaryzacji diod przed włożeniem w otwór/lutowaniem!

Obrazek

Cały zmontowany "moduł" kleimy za pomocą cyjanopanu z pozostałym elementem. Zwrócić uwagę na to, czy jest tak samo jak było i czy można zaczepić kółka obrotowe. Przed nałożeniem kleju sprawdzić kierunek, gdyż w przeciwnym razie całośń za nic w świecie nie będzie nam pasować w samochodzie.
Lutujemy podłączenia drabinki LED z folią stykową żarówek. U mnie są one zdemontowane, nie posiadam podświetlenia pokręteł w związku z adaptacją tapicerki. Musicie tak to przylutować by dało się wyjąć/założyć cokół żarówki. Uwaga - długie grzanie folii powoduje jej topienie. Przed lutowaniem przeczyścić miejsce styku papierem ściernym (najlepiej gradacja = 600)

Obrazek

Jeżeli wszystko dobrze zostało zrobione to przed skręceniem kokpitu i podłączeniu wtyczki/włączeniu świateł powinniśmy mieć taki efekt. Mniej więcej, zależy od punktu fotografowania/patrzenia. Pełny efekt będzie widoczny w ciemnościach dopiero. Czyli wieczorem po zmroku zamieszczę zdjęcie jak to wygląda.

Obrazek

W ten sam sposób robimy adaptację lewego i prawego nawiewu, czyli:

Lewy:

Odkręcamy dwie śruby - poziomą na wprost (całkowicie) i tę od góry (luzujemy o jeden obrót) - śruby oczywiście za osłoną licznika. Lekko, aczkolwiek zdecydowanie (szarpnięciem) wyciągamy moduł. Trzyma go blaszka z dołu. Odłączamy wtyczki (u mnie regulacja wysokości świateł, ich podświetlenie, sterownik LPG). Robimy drabinkę LED, podłączamy do wtyczki oświetlenia regulatora wysokości świateł (podświetlenia)

Prawy:

Odkręcamy śrubkę, która jest w schowku i trzyma kratkę nawiewu. Kratkę trzymają 4 blaszki. Delikatnie by nie zepsuć tapicerki podważamy płaskim śrubokrętem. Wyjdzie, ale chwilę trzeba kombinować. Da się, tylko uważajcie by nic nie zniszczyć. Robimy analogicznie do pozostałych drabinki LED i uwaga teraz. Podłączenie jest na środkowej konsoli. Więc przed jej montażem (jest to trudne co nas czeka) przeciągamy przewody zasilające do środkowej konsoli. Albo nad schowkiem albo poniżej, pod wykładziną. Inwencję twórczą zostawiam logice chętnych pójścia w moje ślady. Jeżeli robimy to w garażu i mamy blisko prąd to lutujemy podłączenia do żarówek. Jeśli nie, to wcześniej w domu musimy podlutować krótkie przewody i zrobić to na "skrętkę".

Montujemy całość i wszystko gra. Jeśli nie to pamiętajmy - LED posiadają polaryzację. Jeśli nie świecą nam tunele nadmuchu to należy zamienić przewody miejscami! W przypadku LED na 12V/bez polaryzacji wszystko musi działać!

Powodzenia... :D

[ Dodano: Nie 09 Maj, 2010 ]
UPDATE, dla pełnego obrazu...

Lewy nawiew. Tak jak pisałem wyżej, w ten sam sposób wszystko robimy. Nie zwracajcie uwagi na środkową diodę. Brakło mi 560ohm i w szereg puściłem 4 x 150ohm.

Obrazek

Montujemy na swoje miejsce.

Obrazek

Minimalna szarówka. Tak się prezentuje wykonana praca.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I ostatnie ujęcia. Szarówka w pełni, najlepszy moment by zrobić zdjęcia w całej okazałości co i jak wygląda:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

P.S. Prawy nawiew nie jest podświetlony tylko dlatego, że zabrakło rezystorów. Postaram się zrobić to jutro...
Zablokowany