Wymiana linki i napinacza sprzęgła.

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Wymiana linki i napinacza sprzęgła.

Post autor: Jamszoł »

Na początek proponuję odłączenie akumulatora z racji tego , że lepszy dostęp do pedalicji jest wtedy gdy odepniemy całkowicie skrzynkę bezpiecznikową.
Ja tylko ją odpiąłem z zaczepów i spuściłem na podłogę.
Następnie zdemontowałem cały filtr powietrza , który przeszkadza w dostaniu się do linki przy skrzyni biegów.
Po demontażu filtra , odciągamy linkę do przodu auta i odhaczamy ją z ramienia .
Następnie odhaczamy linkę od napinacza przy pedale sprzęgła .
Pedał sprzęgła i hamulca jest na wspólnej osi.
Oś należy zdemontować.
Zaczynamy od zdjęcia zawleczki zabezpieczającej oą po jej lewej stronie , po czym małym młoteczkiem wbijamy oś w kierunku do środka pojazdu o jakiś milimetr .
W tym momencie zwolni się nam druga zawleczka , która jest po prawej stronie pedału hamulca.
Po zdemontowaniu drugiej zawleczki wypychamy z powrotem ośkę w kierunku w lewo jednocześnie wpychając od prawej strony rurkę lub wałek o śrenicy 12 - 14 mm i długości około 15 cm.
Wałek ten lub rurka zabezpieczy nam tuleje dystansowe i pedał hamulca , żeby się nam to wszystko nie rozleciało.
Ośka powinna wyjść bez problemu gołą ręką.
Po wyciągnięciu ośki , wyciągamy pedał sprzęgła.
Demontujemy z niego stary napinacz poprzez odpięcie sprężyny która go trzyma po wewnętrznej stronie pedału.
Wyciągamy starą linkę , wypinając ją z uchwytu na skrzyni biegów i wyciągając następnie z uchwytu w grodzi silnika.
Po wymianie regulatora (dobrze się przypatrzcie jak przychodzi mała sprężynka przy zapadce , żeby się nie pomylić ) zakładamy pedał sprzęgła w kolejności odwrotnej.
Należy tylko pamiętać , żeby ośkę wbić trochę głębiej , żeby zabezpieczyć najpierw zawleczkę po prawej stronie czyli tą obok pedału hamulca potem cofamy ośkę spowrotem i zakładamy zawleczkę tą po lewej stronie.
Zakładamy linkę - najpierw wtykamy ją do gniazda w grodzi silnika a puźniej do gniazda przy skrzyni.
Linkę najpierw nakładamy na regulator a później naciągając ją zakładamy na ramię wysprzęglika.
W zasadzie mamy już po robocie - należy tylko przycisnąć parę razy pedał sprzęgła , żeby się linka ułożyła i pozakładać puszkę bezpiecznikową i klemy na aku.


Na koniec dopiszę jeszcze tak :
Patrząc od lewej strony na ośkę mamy po kolei:

Zawleczka , metalowa ścianka , pedał sprzęgła , krótsza tuleja dystansowa (plastikowa) , metalowa ścianka , dluższa tuleja dystansowa , pedał hamulca , podkładka metalowa , zawleczka.
Na końcu ośka jest z jednej strony zaszlifowana - trzeba to trafić w otwór w trzeciej ściance metalowej.
Załączniki
To jedna z możliwych postaw przy pracy - można też wywalić cały fotel - będzie więcej miejsca.
To jedna z możliwych postaw przy pracy - można też wywalić cały fotel - będzie więcej miejsca.
Ośka i zawleczka.JPG
Ośka bez zawleczki.JPG
W środku tak jak narysowałem jest sprężyna , którą należy odpiąć , wówczas wyjdzie nam regulator.
W środku tak jak narysowałem jest sprężyna , którą należy odpiąć , wówczas wyjdzie nam regulator.
Sprężyna w pedale.JPG (157.68 KiB) Przejrzano 23215 razy
Napinacz i zapadka.JPG
Puste miejsce po pedale.JPG
Skrzynka bezpiecznikowa na podłodze.JPG
Skrzynka bezpiecznikowa na podłodze.JPG (133.38 KiB) Przejrzano 23254 razy
Ostatnio zmieniony 07 maja 2009, 19:26 przez Jamszoł, łącznie zmieniany 1 raz.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
~m!s!3k
Posty: 147
Rejestracja: 31 mar 2007, 21:32
Lokalizacja: Warszawa | WE
Kontakt:

Post autor: ~m!s!3k »

Dzięki za opis jak po kolei to zmienić, bo w najbliższych dniach mnie to czeka.

Jakiś czas temu wpadł mi pedał sprzęgła i pierwsza myśl która mi wpadła że to właśnie sprzęgło się skończyło, ale po zmianie na nowe które już sie prześlizgiwało okazało się że to nie to... I dlatego czeka mnie teraz zmiana tego napinacza.

A narazie jeżdżę na patencie, na linkę przy skrzyni nałożyłem tyle podkładek żeby dało rade spokojnie i bez zgrzytów wrzucać biegi i normalnie jeździć, z racji tego że auta używam do pracy.

Jeszcze raz dzięki jamszoł, bo nie cholery nie wiedziałem jak sie za to zabrać :)
Awatar użytkownika
lordpablo
Posty: 3055
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:50
Lokalizacja: Siennica

Post autor: lordpablo »

osobiście wyrzyciłęm fotel, dzięi temu miałem więcej miejsca, a za drugim razem zdemontowałem cale mocowanie pedałó gdyż albowiem za pierwszym razem coś się..... i nie mogłem założyć zawleczki
Awatar użytkownika
orion
Posty: 3764
Rejestracja: 13 sty 2006, 09:58
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: orion »

jamszoł, ale tan twój synalek to ma dobrze bo mnie szlag trafiał jak to u siebie wymieniałem a Ty jeszcze nawet zdjęcia robiłeś
ORION i RS2000 dały mi mnóstwo radości, niestety nie miałem już do nich cierpliwości...
Awatar użytkownika
lordpablo
Posty: 3055
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:50
Lokalizacja: Siennica

Post autor: lordpablo »

tak Łukasz, w pewnym momencie to był szysbszy niż Szybki Lopez, bo kliknął fotę na której sam się nalazł :shock: :mrgreen:
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

A tą fotę to strzelił Mati :mrgreen: bo jak ja klołem między fotelem a kierą , to on się nudził. :mrgreen:
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Grand

Post autor: Grand »

prościej zdemontowac cały fotel ( 5 śrób M6 ) i bawić się leżąc na plecach.
przerabiałem to kilkakrotnie aż w końcu usunąłem tą samoregulacje poprzez przewiercenie wszystkiego na wylot i skręcenie śrubą na sztywno
efekt ? od 30 tys km spokój ;]
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Grand pisze:prościej zdemontowac cały fotel ( 5 śrób M6 ) i bawić się leżąc na plecach.
Nic nie prościej leżąc na plecach wszystko masz do góry kołami , nad głowa i łatwo o zapruszenie oka.Gorsze żeczy się robiło w mniej dostępnych miejscach - spróbuj odkręcić wentylator w Renault Magnum , bez ściagania chłodnicy , intercoolera i chłodnicy klimy :mrgreen: Wystarczy uklęknąć obok samochodu i się lekko pochylić albo połozyć jak widać na zdjęciu.
Grand pisze:aż w końcu usunąłem tą samoregulacje poprzez przewiercenie wszystkiego na wylot i skręcenie śrubą na sztywno
To dla mnie , to już druciarstwo.
W większości żeczy nie potrzeba poprawiac po fabryce - na pewno mądżejsi od Ciebie stwierdzili , że tak jest najlepiej .
Jeśli by bylo inaczej , to równie dobrze oczko od linki , można przyspawac do pedału sprzęgła. :mrgreen:
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
bodzio82
Posty: 818
Rejestracja: 21 lip 2008, 13:54
Lokalizacja: plockie

Post autor: bodzio82 »

Jamszoł pisze:Jeśli by bylo inaczej , to równie dobrze oczko od linki , można przyspawac do pedału sprzęgła.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Grand

Post autor: Grand »

Jamszoł pisze:
Grand pisze:prościej zdemontowac cały fotel ( 5 śrób M6 ) i bawić się leżąc na plecach.
Nic nie prościej leżąc na plecach wszystko masz do góry kołami , nad głowa i łatwo o zapruszenie oka.Gorsze żeczy się robiło w mniej dostępnych miejscach - spróbuj odkręcić wentylator w Renault Magnum , bez ściagania chłodnicy , intercoolera i chłodnicy klimy :mrgreen: Wystarczy uklęknąć obok samochodu i się lekko pochylić albo połozyć jak widać na zdjęciu.
Grand pisze:aż w końcu usunąłem tą samoregulacje poprzez przewiercenie wszystkiego na wylot i skręcenie śrubą na sztywno
To dla mnie , to już druciarstwo.
W większości żeczy nie potrzeba poprawiac po fabryce - na pewno mądżejsi od Ciebie stwierdzili , że tak jest najlepiej .
Jeśli by bylo inaczej , to równie dobrze oczko od linki , można przyspawac do pedału sprzęgła. :mrgreen:
tak? to jeszcze mi wyjaśnij dlaczego Ford zrezygnował z tej zajebistej samoregulacji i późniejsze modele escorta ( po mk5 ) już mają normalne cywilizowane sprzęgło a nie
zapadki sprężynki druciki ząbki...

to właśnie jest pomyłka firmy którą usunięto zewzględu na dużą awaryjność !
dlatego też przewiercenie i skręcenie wszystkiego na sztywno jest idealnym patentem
Awatar użytkownika
leszek
Posty: 2567
Rejestracja: 26 paź 2004, 16:35
Lokalizacja: warszawa
Pojemność: 1500
Rocznik: 2018
Generacja: MK1
Nadwozie: Inne

Post autor: leszek »

Grand pisze:tak? to jeszcze mi wyjaśnij dlaczego Ford zrezygnował z tej zajebistej samoregulacji i późniejsze modele escorta ( po mk5 ) już mają normalne cywilizowane sprzęgło a nie
zapadki sprężynki druciki ząbki...
No troszkę nie bardzo.... ja mam MKVII i u mnie jest ten "samoregulator"

A tak poza tym to nie jest dział/temat na dyskusje.
Podczas, gdy obrabiasz mi tyłek nie zapomnij mnie w niego pocałować :-)
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

leszek pisze:No troszkę nie bardzo.... ja mam MKVII i u mnie jest ten "samoregulator"
A tu dodaje rys.tech. od Esa z 2000 r.
Grand pisze: tak? to jeszcze mi wyjaśnij dlaczego Ford zrezygnował z tej zajebistej samoregulacji i późniejsze modele escorta ( po mk5 ) już mają normalne cywilizowane sprzęgło
Kto ci takich głupot naopowiadał :razz:
Załączniki
sprzęgło.JPG
sprzęgło.JPG (95.77 KiB) Przejrzano 23262 razy
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Post autor: S3ci0r »

po dzisiejszej walce z wymianą samoregulatora linki sprzęgła postanowiłem podzielić się swoimi spostrzeżeniami - dotyczy to escortka MK7:
  • - brak lewej zawleczki na ośce pedałów, wbijamy od razu ośkę w prawą stronę (w stronę nagrzewnicy) i zdejmujemy zawleczkę z prawej strony pedału hamulcowego a następnie wybijamy oś w lewą stronę (w stronę skrzynki bezpieczników)
    - przed wybijaniem osi polecam popsikać ją na całej długości WD-40 - znacznie ułatwiło mi to jej wyciągnięcie
    - pedał hamulca połączony jest (z lewej strony w połowie swojej wysokości) z grodzią za pomocą sprężyny powrotnej. przed zdjęciem pedała należy sprężynę odczepić uważając aby nie wystrzeliła nam ona i nie zrobiła krzywdy.
    - wymontowany pedał sprzęgła składa się z pedału, śruby regulującej na imbuls i plastikowego samoregulatora. nie ma w nim żadnej sprężynki łączącej samoregulator z pedałem.
    - osobiście było mi łatwiej najpierw zaczepić samoregulator do linki sprzęgła a następnie zamontować do tego pedał.
GG: 3022309

PMC Team Polska
RTT - Rób Te Tosty :d
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Oczywiście S3ci0r, pisze o Esie MK7 a ja pisałem o MK5 - więc nie sugerować się tym , że ja pisałem co innego i Sebastian co innego
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Zablokowany