Prostownik

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: Yagr »

Zainspirowany zainspirowanym Darkiem postanowiłem trochę zmodyfikować mój prostowniczek. Polski prostownik najprostszy chyba z możliwych - BNW12/6-T z ząbkowickiej firmy Elsin -
DSC_3452.JPG
wg opisu ma zabezpieczenie termiczne ale na płytce żadnego termistora nie znalazłem.... W zasadzie jest tam naprawdę niewiele....transformator, wyjście na bezpiecznik topikowy, dioda LED, opornik, dwie diody prostownicze, amperomierz analogowy i chyba tyle....
DSC_3446.JPG
Chciałem sobie ułatwić odczyt wartości więc wmontowałem woltomierz z amperomierzem taki jak Darek montował oraz regulator. Ze względu na rozmiary obudowy i dostepność miejsca wyświetlacz poszedł na bok
DSC_3455.JPG
a pokrętło potencjometra powędrowało pod rączkę
DSC_3456.JPG
Sztuka dla sztuki? Niezupełnie - zależało mi na możliwości obniżenia prądu ładowania, co z kolei przydaje się przy regeneracji akumulatora.
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Prostownik

Post autor: darcun4 »

:516: I superancko. Do mojego starego prostownika, też wstawiłem ten układ V/A bo były tylko diody świecące.
Ja teraz jestem na etapie wymiany starych baterii na baterie Li-Ion w moich 20-sto letnich wkrętarkach akumulatorowych i nowego zasilacza do nich. Zasilacz już mam, 2 pakiety baterii już mam, czekam tylko na moduły BSM.
Pewnie następną "zabawką" będzie zasilacz laboratoryjny - tylko po co?
Załączniki
Prost.jpg
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: Yagr »

Darek, to ja poproszę o tutorial na zmianę ogniw Ni-Cd na Li-Ion bo mam przynajmniej dwa sprzęty, które się takiej modyfikacji domagają....
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Prostownik

Post autor: darcun4 »

Ni ma sprawy. Moduły właśnie przyszły i jutro montuje w całość ,,,,,,,,,,to znaczy, że trzeba będzie zabrać psa na spacer do garażu, celem "zaspokojenia potrzeb życiowych", czy jakoś tak.
P.S.
Psa tanio na godziny wypożyczam.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: Jamszoł »

Darek - które akumulatorki kupiłeś ?
Mam nadzieję , że te co można mocno obciążyć i nic im z tego powodu nie będzie ?
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Prostownik

Post autor: darcun4 »

Kupiłem 30 amperowe, ale BMS'y doczytałem, że na 25A. Najwyżej cyngiel będę pomału naciskał.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: Jamszoł »

pytam z ciekawości - bo od lat używam w e-fajce a konkretnie na raz w e-fajce mam 3 szt ; 3000mAh z obciążeniem max 30A przy nadzorze temperaturowym
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23233
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: WieSiu »

Darcun, nie wiem jak bedziesz łaował te ogniwa li-ion ale uwazaj na ich temperaturę podczas ladowania (zwlaszcza ogniw wewnatrz pakietu), aby nic Ci sie przy tym procesie nie stało. No i cos musisz dac, aby automatycznie wyłączyło ladowanie jak osiągną pelny stan.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: Yagr »

WieSiu, od tego jest moduł BSM - od wyłączania ładowania na poszczególne ogniwa pakietu oraz na odcięcie zasilania w czasie pracy gdy napięcie na pojedynczym ogniwie spadnie poniżej zadanego.... Nie wiem jak z temperaturą.
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Prostownik

Post autor: darcun4 »

No dobra, to po prostowniku przyszła pora na baterie.
Na fotkach w zasadzie wszystko widać, od siebie dodam, że już po złożeniu gotowego pakietu zacząłem dopiero myśleć. Otóż celem wypełnienia tego "słupka" co wchodzi we wkrętarkę zostawiłem w nim 2 stare baterie, które może za kolejne 20 lat wyleją. Trzeba będzie rozebrać i zamienić na "zamienniki" zrobione z trzonka od miotły.
Teraz co do ładowarki. Zrobiona jest oczywiście w większości z tego co było w garażu. Dokupiłem tylko specjalną przetwornicę Step-Down z możliwością ustawienia napięcia ładowania i osobno prądu ładowania oraz gniazdo z wtyczką wysokoprądowe. Mając pakiet 5 baterii, napięcie maksymalne ustawiłem na "słabe" 21 V (5x4,2V), a prąd ładowania na 1,5A. Przyznaję beż bicia z ciekawości jeden z pakietów podłączyłem jeszcze bez balansera i ............. napięcie zatrzymało się na 20,7V, a prąd spadł do 0,4A. Pięknie.
I tym oto sposobem reaktywowałem 20-sto letnią wkrętarkę znakomitej (ale już nie istniejącej) firmy NU POWER !!!
A kopa ma takiego, że gołymi rencamy francy nie zatrzymałem.
P.S.
Przyjmę jakiś elektronarzędź na 12 lub 14,4V, bo zostały mi jeszcze 4 baterie.
https://youtu.be/l9kKkhP-Jj4
Załączniki
1. BSM.jpg
2. Stary pakiet.jpg
3. Łączymy pomału.jpg
4. Połączone.jpg
5. Montujemy na miejsce.jpg
6. Gotowe.jpg
7. Zamienniki.jpg
8. Zasilacz.jpg
9. Zasilacz1.jpg
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23233
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: WieSiu »

Ja kiedys jak tak podmienialem uszkodzone ogniwa ni-cd w baterii laptopa, ktora po tym zaczela dzialac to ostatecznie przy ktoryms ladowaniu doprowadzilem do stopienia baterii i jej wybuchnieciu. Nie polecam zabawy ze starociami. Na szczescie odbylo sie bez wiekszych strat w otoczeniu tej baterii.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Prostownik

Post autor: darcun4 »

Słyszałem o tych eksplozjach. Najczęściej wynikających z przeładowania, dlatego ja wolałem dla pewności mieć 20,7V niż więcej niż 21V.
Awatar użytkownika
kupiec
Posty: 12680
Rejestracja: 08 paź 2007, 00:34
Lokalizacja: tychy
Pojemność: 1600
Rocznik: 2005
Generacja: Inny samochód
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: kupiec »

Dziwna ta bomba panie Darku
تاجر القواعد
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Re: Prostownik

Post autor: Yagr »

Bomba na mierny, Zasilacz na dobry z plusem :DD
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Re: Prostownik

Post autor: darcun4 »

Nie oceniać, tylko szukać w piwnicy czegoś, co niby już "nie działa".
ODPOWIEDZ