Wymiana drążka kierowniczego

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Wymiana drążka kierowniczego

Post autor: S3ci0r »

Publikuję swoją pierwszą fotorelację z wymiany drążka kierowniczego :cool:

Potrzebne narzędzia:
  • -rękawice robocze (jak komuś nie przeszkadzają przy pracy, uchronią nasze dłonie -przed obiciami/okaleczeniami i brudem)
    -klucz do kół
    -lewarek + kobyłki (albo inna podpora)
    -klucz płaski 32mm
    -klucz płaski 21mm
    -klucz płaski 12mm
    -nasadka 6-ciokątna 17mm
    -pokrętło przesuwane/przegubowe albo dobra grzechotka
    -młotek
    -klucz hydrauliczny "żabka"
    -kombinerki
    -cążki
    -WD-40 albo inny penetrator
    -szczotka druciana
    -plastikowe opaski zaciskowe "trytki"
    -drążek kierowniczy najlepiej firmy MOOG (wyjaśnię później dlaczego)
    -kanał (ale myślę że na leżąco też zrobi się wymianę - na pewno będzie trochę trudniej)
1. Zaczynamy od poluzowania śrub na kole, następnie podnosimy auto, podstawiamy podporę, luzujemy lewarek tak aby auto opierło się stabilnie na podporze, odkręcamy i zdejmujemy koło. Bierzemy w łapki szczotkę drucianą i oczyszczamy na drążku kierowniczym nakrętkę i gwint z luźnej rdzy i brudu, następnie to miejsce spryskujemy WD-40 i czekamy sobie parę minut (przerwa na fajkę, piwko czy kawkę - co kto lubi).
Obrazek

2. Bierzemy klucz płaski 21mm i luzujemy nakrętkę kontrującą. UWAGA: "jeśli nie chce puścić to bierzemy dwa młotki - duży i mały - duży przykładamy od spodu nakrętki a od góry uderzamy w nakrętkę" - Jamszoł
Obrazek

3. Teraz oczyszczamy szczotką drucianą nakrętkę i gwint końcówki drążka kierowniczego w miejscu mocowania do zwrotnicy po czym spryskujemy WD-40 i kolejna krótka przerwa.
Obrazek

4. Odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego nasadką 6-ciokątną 17mm (taka nasadka zapobiegnie obrobieniu się nakrętki w przypadku mocnego jej spieczenia). Nakrętki nie wykręcamy całkowicie a jedynie do momentu aż koniec gwintu będzie schowany w nakrętce!
Obrazek
Obrazek

5. Wybijamy końcówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicy, wykręcamy nakrętkę i zdejmujemy końcówkę z drążka licząc przy tym ilość obrotów do jej ściągnięcia (pozwoli to nam w miarę na oko ustawić zbieżność i bezpieczną jazdę z prosto ustawioną kierownicą). UWAGA: jeśli są problemy z wybiciem to odsyłam do relacji http://fordescort.pl/forum/viewtopic.php?t=3377 gdzie na zdjęciu IMG_0039 a.JPG pokazane jest jak uderzyć młotkiem w zwrotnicę aby zluzować końcówkę drążka kierowniczego ("uderzamy młotkiem w oczko wąsa zwrotnicy wzdłuż jego osi." - Jamszoł).
Obrazek

6. Teraz wykręcamy nakrętkę z końcówki drążka kierowniczego trzymając w jednej ręce "żabkę" a w drugiej klucz 21mm.
Obrazek

7. Za pomocą kombinerek zdejmujemy metalową opaskę zaciskową z plastikowej osłony drążka kierowniczego.
Obrazek

8. Teraz musimy pozbyć się drugiej opaski zaciskowej - plastikowej - od strony silnika która znajduje się na końcu maglownicy. Do jej ściągnięcia używamy cążek przy czym uważamy aby nie uszkodzić plastikowej osłony.
Obrazek

9. W celu ściągnięcia plastikowej osłony najpierw oczyszczamy cały drążek kierowniczy szczotką drucianą po czym spryskujemy go WD-40. Osłonę łapiemy w dłoń i kręcąc lewo-prawo wyciągamy ją do siebie.
Obrazek
Obrazek

10. W tym momencie mogą zacząć się problemy jeśli nigdy wcześniej drążek nie był wymieniany i siedzi oryginalny-fabryczny. Jak widać na zdjęciu fabryczny drążek kierowniczy na "główce" nie ma żadnych wyżłobień na klucz, jest on na całej swojej powierzchni gładki co może stanowić problem przy jego odkręceniu od maglownicy. Za to zakupiony drążek kierowniczy firmy MOOG posiada takie wyżłobienia na płaski klucz 32mm co sprawi że jego montaż bądź też późniejsza wymiana będzie dziecinnie prosta i nie wymagająca użycia siły. Dodatkowo od strony zwrotnicy przy gwincie jest nacięcie na klucz 12mm co w przyszłości przy wymianie końcówki drążka kierowniczego pozwoli na łatwe i przyjemne ponowne ustawienie zbieżności bez udawania się do warsztatu w celu jej wykonania.
Obrazek

11. Przechodzimy do właściwej części demontażu. Wsiadamy do auta, wkładamy kluczyk w stacyjkę i skręcamy kierownicę maksymalnie na stronę przeciwną co wymieniany drążek po czym wyjmujemy kluczyk ze stacyjki aby kierownica w takim położeniu się zablokowała. W ten sposób zyskujemy cenne milimetry które pomogą nam przy wymianie. Jeśli mamy na "główce" wyżłobienia na klucz to odkręcenie drążka od maglownicy będzie banalne - płaski klucz 32mm i odkręcamy. Gorzej jak tam nic nie ma i "głowa" jest okrągła. W tym celu musimy posłużyć się "żabką" i złapać tak za "głowę" żeby jej zęby mocno się wbiły/wgryzły. Przy tej operacji trzeba być cierpliwym i wykazać się troszkę kombinatorstwem. W moim przypadku stosownym chwytem okazało się złapanie tej "głowy" na ukos tj górne zęby złapały na krawędzi od strony maglownicy a dolne po przeciwnej stronie. Do pełni szczęścia będzie nam potrzebny mocny uścisk i trochę siły w łapach żeby to odkręcić. Jeśli choć trochę się poluzowało to resztę powinniśmy odkręcić już ręką. UWAGA: wyjęcie wahacza może okazać się dużym ułatwieniem przy odkręcaniu drążka kierowniczego (w moim przypadku tak właśnie było).
Obrazek

12. Teraz pozostaje nam wkręcenie nowego drążka kierowniczego. Spryskujemy gwint nowego drążka od strony maglownicy WD-40 i wkręcamy go ręcznie po czym dokręcamy go płaskim kluczem 32mm.
Obrazek
Obrazek

13. Wsuwamy plastikową osłonę na drążek i montujemy opaski zaciskowe. W celu jej poprawnego zamontowania należy skręcić kierownicę na tą samą stronę co wymieniany drążek i na jej maksymalnym skurczeniu zamontować opaski - w ten sposób unikniemy jej uszkodzenia/rozerwania w przypadku maksymalnego wysunięcia drążka z maglownicy.
Obrazek
Obrazek

14. Ustawiamy kierownicę i koła na prosto i wyciągamy kluczyk ze stacyjki.

15. Wkręcamy nakrętkę kontrującą (ze starego drążka) do końca na nowy drążek kierowniczy uprzednio spryskując gwint WD-40.
Obrazek

16. Wkręcamy końcówkę drążka kierowniczego na wyliczoną wcześniej ilość obrotów. Pamiętamy o spryskaniu gwintu WD-40.

17. Przykręcamy końcówkę drążka kierowniczego do zwrotnicy, znów używamy WD-40.

18. Jeśli to konieczne to korygujemy zbieżność płaskim kluczem 12mm kręcąc całym drążkiem kierowniczym i dokręcamy nakrętkę kontrującą płaskim kluczem 21mm.
Obrazek

19. Zakładamy i zakręcamy koło, podnosimy auto na lewarku, wyciągamy podporę spod auta, opuszczamy auto na wszystkie koła i dokręcamy śruby na kole.

20. Jeśli auto nie jedzie prosto przy położeniu kierownicy na wprost to korygujemy zbieżność (pkt 17) aż do pożądanego momentu.

21. KONIECZNIE PO CAŁEJ OPERACJI NALEŻY UDAĆ SIĘ JAK NAJSZYBCIEJ DO WARSZTATU NA USTAWIENIE ZBIEŻNOŚCI. PODANA PRZE MNIE OPCJA JEST ROZWIĄZANIEM TYMCZASOWYM I NIE ZASTĘPUJE ONA PRAWIDŁOWEJ KOREKCJI GEOMETRII ZAWIESZENIA.

Wszelkie uwagi i pytania proszę kierować w temacie aaaa http://fordescort.pl/forum/viewtopic.php?t=739

Zabraniam kopiowania tej relacji bez mojej zgody. Jeśli chcesz ją umieścić na innym portalu proszę o wcześniejsze skontaktowanie się ze mną.
Ostatnio zmieniony 11 mar 2012, 02:14 przez S3ci0r, łącznie zmieniany 4 razy.
GG: 3022309

PMC Team Polska
RTT - Rób Te Tosty :d
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14500
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Przydany opis.
Użytkowniku, w ramach uzupełnienia, przeczytaj opis wymiany końcówki drążka kierowniczego http://fordescort.pl/forum/viewtopic.php?t=3377 :D
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Zablokowany