Teoria na temat opon - porady

Pytania, odpowiedzi i wątpliwości związane z funkcjonowaniem Escortów (modele: MK5, MK6, MK7)

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Ja z felg i opon 13 przeszedłem na 14 z uwagi na krawężniki i koleiny.Teraz mam wyżej i lepszą amortyzację a co do trzymania się opony do podłoża to raczej większe znaczenie ma typ opony ; typ protektora i producent - a nie wielkość profilu.
Poza tym z rozmiarów 60 przeszedłem na 70 - o większym profilu.
Istnieje pogląd rozpowszechniany przez fachowców od opon i kierowców rajdowych , że lepsze opony zakładamy na tył bez względu na rodzaj napędu w samochodzie.
Ja w to wierzę - bo wydaje się to bardzo logiczne - przód auta mamy jako tako pod kontrolą a tył nie.
Tak , że Procurator, jeśli na zimę będziesz zakładał od Poldka to zerknij które oponki masz lepsze.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
wencikAKP

Post autor: wencikAKP »

jamszoł pisze:a nie wielkość profilu.
też ma duże znaczenie, im większy profil ,tym większy balon, i wtedy bardziej na zakrętach autem przechyla.
jamszoł pisze:lepsze opony zakładamy na tył bez względu na rodzaj napędu w samochodzie
hmm zależy w jakim stanie są te gorsze. Jak strzeli z przodu to kicha.
Ale w sumie to racja, że tył jest tak jak by poza kontrolą.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

wencikAKP pisze:bardziej na zakrętach autem przechyla.
w mniejszym stopniu gdy jeździmy " normalnie" a nie wyczynowo. :mrgreen: :mrgreen:
Poza tym można to zminimalizować poprzez utrzymywanie nieco ( NIECO ) wyższego ciśnienia.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
misiek7

Post autor: misiek7 »

Wtam wszystkich - mam taki problemik - kupiłem Właśnie eskorta od niemca 95r.1.6 16v i niemam żadnych danych na jego temat-powieccie mi jakie wogóle orginalne opony wskazane są do eskorta i jakie ciśnienie powinien mieć w oponach.
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

....

Post autor: darcun4 »

A no wg.WKŁ to takie
Załączniki
Ciśnienie.jpg
Procurator

Post autor: Procurator »

Czy opony zimowe kierunkowe z "daszkowym" bieżnikiem mają jakieś zalety w stosunku do bezkierunkowych?
A przy okazji to straszne dziadostwo się porobiło na drogach w okolicach Krakowa...
Pozdr.
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Procurator pisze:Czy opony zimowe kierunkowe z "daszkowym" bieżnikiem mają jakieś zalety w stosunku do bezkierunkowych?
Opona kierunkowa w założeniu ma lepiej odprowadzać wodę spod kół. Jest to spowodowane tym że bieżnik w kształcie "V" pracuje jak wyżymaczka :mrgreen: . Z asfaltem pierwszy kontakt ma ten ostry dół "vałki" a na skutek obrotu opony woda jest przetłaczana w kierunku ramion "vałki" i na zewnątrz spod opony. Opona nie posiadająca bieżnika kierunkowego wypada tu dużo gorzej ze wsględu że jedna połowa opony niejako wtłacza wodę do środka a druga połowa wywala na zewnątrz. Q... nie wiem czy to jasno tłumaczę... :-|
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Procurator

Post autor: Procurator »

Dobrze wytłumaczyłeś, a poza tym wydaje mi się, że ta bezkierunkowa co jedną stroną wciąga wodę, a drugą stroną wywala ją to będzie powodować powstanie siły bocznej starającej się przesunąć koło w lewo lub w prawo (względem płaszczyzny w której się ono obraca) w zależności od tego jak wycięty jest bieżnik. Choć raczej siła ta będzie baaardzo słaba.
Pozdr.
Awatar użytkownika
darcun4
Posty: 3468
Rejestracja: 22 mar 2005, 20:46
Lokalizacja: Toruń

Post autor: darcun4 »

Yagr pisze: Q... nie wiem czy to jasno tłumaczę..
Czysto po inżyniersku :mrgreen:
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Yagr, bardzo dobrze wytłumaczyłeś - jest tylko jedno ale z mojej strony.
Opony kierunkowe to nie tylko bierznik w kształcie " V " są i inne - ale zasada działania pozostaje taka sama - dodać należy tylko jeszcze jedno - to dotyczy nie tylko wody ale i błota pośniegowego - którego mamy chyba więcej zimą niż wody.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

jamszoł, nie byłbyś sobą gdybyś swoich 3 groszy nie wtrącił :mrgreen: Masz rację ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ODPOWIEDZ